voordelen van flesvoeding

Hoi,

1. Dat vind ik nou juist één van de (vele ;-)) mooie aspecten van borstvoeding; het voeden is echt iets van mij en mijn kind en dat versterkt de band tussen hem en mij enorm. Nu mijn zoontje bijna een jaar is en het meest heftige deel van mijn post partum depressie achter ons ligt, zie ik ook steeds helderder hoe hard we dat nodig hebben gehad. Ik ben ervan overtuigd, dat zonder borstvoeding de post partum depressie nog veel meer zijn tol had geëist en onze band lang zo hecht niet was geworden...
2. Voor mijn man blijven er nog genoeg andere mogelijkheden over om een band op te bouwen met zijn kind: bij zich nemen, troosten, wiegen, wandelen...
3. Áls ik niet onmisbaar wil, kan ik altijd nog kolven...
4. Het zal voor iedereen ongetwijfeld anders zijn, maar voor mij geldt in ieder geval dat mijn man werkt en ik de verzorging van de kinderen op me neem, dus waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?
5. Tja, meer slapen en baby's gaan volgens mij sowieso niet zo goed samen hoor ;-)) Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik niet lekker slaap als mijn kind onrustig is. En ik weet ook dat onrustige nachten lang niet altijd iets te maken hebben met voeding.
6. Ik geniet juist zo van de voedingsmomenten, vooral omdat mijn zoontje zichtbaar tot rust komt aan de borst. Ik voel en zie hem gewoon ontspannen en dat vind ik prachtig. Ook ik kan heerlijk ontspannen tijdens het voeden, dat lome gevoel en dan even de ogen dicht. Een kriebelend handje in mijn zij, zijn oogjes dicht, wenkbrauwen die even goedkeurend omhoog gaan. Nee, ik zou het borstvoeden voor geen goud willen ruilen voor kunstmatige zuigelingenvoeding.
7. Wat een bizar idee, een moeder die wordt geparasiteerd..?! Ik vraag me af hoe je dan tegen een zwangerschap aankijkt? Ik vind het in ieder geval erg belangrijk om alles te doen wat binnen mijn vermogen ligt om mijn kind een optimale start te geven. Dat begon inderdaad al tijdens de zwangerschap (foliumzuur, uitkijken met bepaalde voedingsmiddelen, niet roken, geen alcohol) en dat heb ik na de bevalling gewoon voortgezet. Net als mijn oudste heeft ook mijn jongste het recht op die optimale start, borstvoeding dus :))
8. Volgens mij is er niets flexibeler dan borstvoeding hoor ;-)) Onderweg in de auto honger? Gewoon even aanleggen en verder no worries :))
9. Daar hoef je niet per se kunstmatige zuigelingenvoeding voor te geven hoor ;-))
10. Tijdens de borstvoedingsperiode kun je gewoon eten wat je eerder altijd ook at. Ook gekruid eten hoef je dus niet te laten staan. Met alcohol zou ik idd verstandig omgaan. Nou is dat voor mij helemaal geen gemis, want ik houd niet van alcohol (heb ik ook helemaal niet nodig om gezellig te zijn ;-)).
11. Dat denk ik dus niet... Kunstmatige zuigelingenvoeding is moeilijker verteerbaar, waardoor een baby meer last van krampen kan krijgen en de krampen vaak ook heftiger zullen zijn. Daarnaast kan de ontlasting harder worden, wat erg vervelende klachten kan geven. Het lijkt mij juist veel lastiger om uit te zoeken welke voeding je kind kan verdragen en welke fles en speen het beste werkt.
12. Door mijn kindje direct vanaf het allereerste moment goed aan te leggen, zijn pijnlijke tepelkloven me bespaard gebleven.
13. Wil je 't echt weten...? Tijdens mijn borstvoedingsperiode ga ik namelijk bh-loos door het leven ;-)) En als ik me dan ook nog bedenk hoeveel euro's we tot nu toe hebben bespaard omdat we geen dure kunstmatige zuigelingenvoeding hoeven te kopen....
14. Zoogcompressen kunnen dan nog wel eens van pas komen. En die heb ik ook al heel lang niet meer nodig, want mijn borsten zijn inmiddels zindelijk ;-))
15. Nooit last van gehad hoor en ook nooit zo bij stilgestaan. Als mijn zoontje graag wat wil drinken , dan gaat ie gewoon aan de borst :))
16. Veel moeders die net met borstvoeding starten, zullen daar vast onzeker over zijn. De juiste en volledige informatie (o.a. over het vraag en aanbodprincipe en het aanleggen van de baby aan de borst) kan al veel van die onzekerheden wegnemen.
17. Die maatstreepjes zijn in de praktijk echt niet zaligmakend. Ik zie zo vaak berichten voorbij komen van moeders die zich zorgen maken over het feit dat het kindje de fles maar steeds niet leeg drinkt of juist honger blijft houden.
Een baby kan aan de borst gewoon naar behoefte worden gevoed. Dat zal de ene keer een slok meer zijn en de andere keer misschien wat minder. Het geeft mij rust dat mijn zoontje neemt wat hij nodig heeft, geweldig goed groeit en zich heerlijk ontwikkelt op mijn melk.
18. Dat kunstmatige zuigelingenvoeding álle benodigde vitaminen zou bevatten, is aantoonbaar niet waar: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/melkproductie/de-samenstelling-van-moedermelk.html .
Moedermelk bevat idd alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling, ook vitamine K en D.
Colostrum (de eerste melk, de biest zeg maar) is rijk aan vitamine K en in rijpe moedermelk komt vitamine K vooral voor in de vettere melk. Een baby die zeer frequent en goed aan de borst drinkt, krijgt op die manier in principe voldoende vitamine K binnen. En daar wringt vaak de schoen, want bij ons komt het helaas meer dan eens voor dat het borstvoedingsbeleid te wensen over laat....
In het verleden is het gebeurd dat er kindjes zijn overleden aan de gevolgen van een vitamine K-tekort. Daarom is het algemene advies nu, dat álle baby's de eerste drie maanden extra vitamine K toegediend krijgen (bij bv kan er worden bijgedruppeld, aan kv wordt het extra toegevoegd).
Moedermelk bevat ook vitamine D. Onze voornaamste bron van vitamine D is echter direct daglicht. Tegenwoordig komen we blijkbaar minder vaak buiten, waardoor er een tekort aan vitamine D zou kunnen ontstaan. Dat zou voor jonge kinderen veel problemen kunnen opleveren en daarom is nu het advies dat álle kinderen tot vier jaar extra vitamine D toegediend krijgen (bij bv kan er worden bijgedruppeld, aan kv wordt het extra toegevoegd).
Persoonlijk vind ik het erg prettig dat ik zelf kan beslissen of ik wel of niet ga suppleren. In geval van kunstmatige zuigelingenvoeding is de beslissing al voor je genomen.
19. Dat kunstmatige zuigelingenvoeding altijd van dezelfde kwaliteit is, is eerder een nadeel.... De samenstelling van moedermelk past zich voortdurend aan de behoefte van de baby aan. Zo is moedermelk van een moeder met een prematuur kindje anders van samenstelling dan moedermelk van een moeder met een voldragen baby. Of nog een ander voorbeeld: stel, je kindje is bij die lieve oppas in aanraking gekomen met een virus. Je neemt je kindje weer aan de borst, waardoor jij ook in contact komt met dat virus. Jouw lichaam reageert daarop, door antistoffen tegen dat virus aan te maken. Die antistoffen komen vervolgens weer via jouw melk bij je baby terecht. Die bijzondere eigenschappen zul je nooit terugvinden in kunstmatige zuigelingenvoeding.
20. Ik denk dat het belangrijk is om eerst alle info op een rijtje te zetten voordat je een conclusie trekt:

RIVM-onderzoek naar het kwantificeren van de gezondheidswinst van borstvoeding wijst uit:

* dat borstvoeding aantoonbare positieve effecten heeft op de gezondheid van moeder en kindv ergeleken met kunstvoeding.
* dat de effecten zowel betrekking hebben op het voorkomen als ernst van bepaalde aandoeningen
* dat hoe langer borstvoeding wordt gegeven, hoe lager de incidentie van bepaalde aandoeningen

Mate van bewijs Kind Moeder
Overtuigend Maagdarminfecties
Middenoorontsteking Obesitas / Bloeddruk Reumatoïde artritis
Waarschijnlijk Astma
Piepen op de borst
Eczeem Motorische en geestelijke ontwikkeling
Mogelijk Ziekte van Crohn
Luchtweginfecties
Atopie Diabetes
Leukemie Pre-menopausale borstkanker
Ovariumkanker
Onvoldoende Ulceratieve colitis
Urineweginfecties
Lymfoom Groei
Wiegendood Post-menopausale borstkanker
Heupfractuur
Gewichtstoename
Tegenstrijdig Geelzucht
Geen bewijs Koorts
Pyloric stenosis
Haemophilus influenza Hart- en vaatziekten
Kinderkanker
Ziekenhuisopname Baarmoederhalskanker
Glioma

Bron: Rossum van CTM, Büchner FL, Hoekstra J. Quantification of health effects of breastfeeding. Review of the literature and model simulation. RIVM 2005.

21. Ik verkies een heel andere benadering, namelijk deze: borstvoeding geven heeft geen voordelen, het niet krijgen van borstvoeding heeft nadelen.

Dan tot slot nog de volgende artikelen (incl. literatuurverwijzingen) die de moeite waard zijn om te lezen:
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101-redenen-om-borstvoeding-te-geven.html
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat-als-ik-wil-stoppen-met-borstvoeding-geven.html

Groetjes van Yvonne
 
En daar gaan we weer...............
Ik als bewust flesmama kon zelfs met jou een heel eind meegaan Yvonne, echter je verprutst het met punt 21, maw mijn zoontje heeft te kampen met nadelen aangezien hij nooit bv heeft gekregen,
en bedankt!
 
Sas, bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn reactie door te lezen. Ik begrijp dat je je aangesproken voelt door mijn benadering.
Moedermelk en kunstmatige zuigelingenvoeding zijn twee verschillende producten met verschillende eigenschappen. Door te spreken over de voordelen van borstvoeding, wordt borstvoeding neergezet als een extraatje. Dat klopt niet. Borstvoeding is een logisch vervolg op zwangerschap en bevalling, het is een basisbehoefte van een baby. Borstvoeding is de normale voeding voor een kind en dat zou zeker in de informatievoorziening dan ook het uitgangspunt moeten zijn, correcte en volledige informatie over babyvoeding die niet is gekleurd door commercieel belang. Het is dus niet voor niets, dat er geen reclame gemaakt mag worden voor kunstmatige zuigelingenvoeding van 0-6 maanden. Een babyvoedingfabrikant heeft namelijk maar één doel: omzet draaien. Er worden flinke budgetten voor vrijgemaakt om hun producten toch aan de vrouw te brengen. DeeDee 1973 schreef: "Alsof ik opeens ga stoppen met borstvoeding omdat de kunstmelk in de aanbieding is?!? Of omdat ik daar reclame van zie. Nee heel vreemd."
Jij zult daarom misschien niet stoppen met borstvoeding, maar er zijn genoeg mensen die denken dat het nodig is om vanaf de leeftijd van zes maanden te beginnen met opvolgmelk omdat dat 'nodig' zou zijn. Of om vanaf de leeftijd van vier maanden te beginnen met een potje vast voedsel 'omdat dat op de potjes staat'.
Eigenlijk begint de reclamecampagne al veel eerder, zonder dat je er erg in hebt. Bijvoorbeeld met foldertjes over jouw voeding tijdens de zwangerschap, uitgegeven door kunstvoedingfabrikanten. En proefpakjes die via de gratis cadeaudozen worden verspreid onder a.s. ouders. En de spaaracties voor leuke gratis cadeautjes via de sites. Of door hun producten bij ziekenhuizen aan te prijzen (en dat werkt, want hoeveel moeders zijn er wel niet die bij het merk blijven dat ook door het ziekenhuis wordt gebruikt?) Alles om er maar voor te zorgen dat hun naam wordt onthouden, dat mensen daar een goed gevoel bij krijgen. Wist je dat 93 % van de moeders het merk blijft gebruiken waar ze een proefpakje van hebben gekregen?
Reclame voor kunstmatige zuigelingenvoeding draagt dus zeker niet bij aan het maken van een eerlijke keuze. Sterker nog: reclame voor kunstmatige zuigelingenvoeding werkt juist zeer borstvoedingondermijnend....

Groetjes van Yvonne
 
Ik wilde hier een reactie schrijven, maar na het lezen van de andere reacties kan ik me volledig aansluiten bij DeeDee1973.

Ik geef zelf borstvoeding, dat past bij mij. Daarnaast heb ik flesvoedende vriendinnen, maar die kraak ik zeker niet af omdat zij geen borstvoeding wilde of konden geven. Als je onder druk van de omgeving borstvoeding moet geven werkt het sowieso niet, dus dat is een domme gedachte. Wel vind ik het jammer dat er als werkende mama weinig plaats is om borstvoeding te geven.
 
PS Wel doet het me pijn dat je als flesvoedende moeder een betere moeder wordt genoemd. Of je al dan niet een goede moeder bent heeft namelijk niets van doen met welke voeding je geeft! Het feit dat ik op een crèche werkt maakt mij dus ook geen betere moeder. Ik ben net zo onzeker of ik het goed doe als de rest!
 
Eigenlijk wilde ik niet reageren op dit topic, maar het is toch te gek voor woorden dat hier zo over gediscuseerd word. Ik vind dat iedereen hier zelf een keuze in moet maken. En soms hoef je niet eens een keuze te maken. Ik wilde dolgraag bv geven, maar helaas de natuur werkte bij mij niet mee. Gevolg 5 dagen stress tijdens m'n kraamtijd, dit toch zo mooi zou moeten zijn. Daarna gestopt met proberen en over op kv. DIt was voor ons een verademing. Ben ook uitgemaakt voor slechte moeder, omdat ik op een verjaardag kv gaf en geen bv. Heb me hier weinig van aangetrokken. Het is zoals het is. En als je lang bv kan geven is dat toch alleen maar mooi.
 
Pff Eigenlijk wilde ik niet nog een keer reageren op dit topic, maar vooruit dan maar.

Ik schrik ervan als mensen voor slechte moeder uitgemaakt worden omdat ze geen borstvoeding geven! Dat is ronduit belachelijk!

Als je puur naar borstvoeding en flesvoeding kijkt, ja dan is borstvoeding beter. Maar er zijn zoveel factoren die meespelen die minstens zo belangrijk zijn als je kiest tussen flesvoeding of bosrtvoeding.
- Of borstvoeding geven lukt
- Of je je er lekker bij voelt
- Hoe je partner er tegenover staat
- Of je de onderbroken nachten wel aankan (met flesvoeding kan je om de beurt eruit)
Borstvoeding legt een behoorlijke druk op de moeder en dat wordt nog wel eens vergeten.

Yvonne ik denk dat je het allemaal wel goed bedoeld, maar jij bent ook nogal negatief over flesvoeding. Jammer vind ik dat.
De meeste mensen stoppen niet met borstvoeding omdat ze een proefpakketje flesvoeding hebben ontvangen. Ze stoppen omdat de borstvoeding toch wel zwaar valt (lichamelijk en emotioneel).

Veel vrouwen willen wel borstvoeding geven maar niet iedereen kan het. Denk dan aan je kindje en ook aan jezelf. Je doet de voordelen van borstvoeding teniet als het heel veel stress oplevert.
Maar als borstvoeding lukt ga daar dan lekker mee door. Geniet ervan.
Maar ook dan zal je op een gegeven moment rare vragen krijgen van mensen om je heen. Geef je nu nog steeds borstvoeding? Wordt die kleine daar nu niet te oud voor? Ook dan moet je gewoon luisteren naar je eigen gevoel en kijken naar je kindje en jezelf. Als jullie het nog fijn vinden dan er lekker mee doorgaan.

Op m'n werk vinden ze het nu nog niet erg dat ik de tijd neem om te kolven. Maar de eerste vragen van hoelang dat nog gaat duren zijn als gesteld. Ik trek me er niets van aan. Ik ga gewoon lekker door, want ik vind het heerlijk.

Mijn vriendin en haar man geven flesvoeding. Prima toch, zijn blij hun kinderen blij. Dat past beter bij hun. Zo kunnen zij optimaal voor hun kinderen zorgen.

Laat iedereen in zijn waarde.
Als je kiest voor borstvoeding of flesvoeding bedenk dan dat het niet alleen om de voeding gaat maar ook om alles erom heen. Weeg voor en nadelen af en maak een keuze waar je achter staat.
Als iemand zegt dat je een slechte moeder bent omdat je flesvoeding geeft, zeg dan dat opvoeding uit meer bestaat dan alleen voeding en laat je niet gekmaken door die mensen.
 
Terug
Bovenaan