voordelen van flesvoeding

Hee, wat bijzonder dat dit topic weer naar boven wordt gehaald! Wat een nare start heb je met je beide kinderen gehad, supertje, dat is niet fijn :-((
Ten aanzien van de bloedsuikerspiegel is het denk ik wel van belang om te vermelden, dat moedermelk een lichaamseigen product is, waardoor voedingsstoffen en andere bestanddelen optimaal door een baby kunnen worden benut. Dat geldt zeker ook voor colostrum, de melk die de eerste dagen door je borsten wordt aangemaakt. Dit in tegenstelling tot kunstmatige zuigelingenvoeding, wat moeilijker verteerbaar is (wat een baby vervolgens weer meer energie kost) en waar voedingsstoffen, zoals suiker, moeilijker uit worden opgenomen. Daarnaast bevat kunstmatige zuigelingenvoeding ongeveer 5% suiker en colostrum bijna 10%. Colostrum wordt in kleine hoeveelheden aangemaakt, precies afgestemd op de grootte van de maag van je baby, op dag één nog maar zo klein als een knikker. Daarom hebben baby's er baat bij om frequent met die kleine beetjes te worden gevoed, wat o.a. goed is voor de bloedsuikerspiegel.
Daar komt nog bij dat moedermelk zoveel antistoffen bevat. Met colostrum bijvoorbeeld, geeft een moeder alle antistoffen mee die zij in haar leven heeft aangemaakt. Dat maakt borstvoeding zeker in geval van infecties extra belangrijk (en beslist niet dodelijk).

Een lactose-intolantie bij een jonge baby is uitzonderlijk, meestal
ontstaat deze intolerantie rond of na het derde levensjaar. Er bestaat
medicatie (in druppelvorm) die ervoor zorgt dat de lactose wordt
voorverteerd, zodat dit geen problemen meer geeft.

Mijn zoon heeft destijds overigens een week in het ziekenhuis gelegen met een GBS-besmetting (Groep B Streptokokken, voor baby's levensbedreigend). Ik was zo blij dat ik hem gewoon met mijn melk kon voeden en hem zo kon ondersteunen in zijn herstel...



 
Ik ben zelf ook draagster van gbs. Alleen was het bij hem geen gbs. Ze hebben zelfs 's nachts om 3uur bij mij om testen afgenomen. Als de kinderarts tegen mij zegt dat het maar goed is dat hij flesvoeding kreeg omdat hij het anders waarschijnlijk niet gered had, ga ik er vanuit dat ze wel weet waar ze over praat.
 
Ik vrees dat veel zorgverleners niet beschikken over goede en volledige informatie over borstvoeding... In de opleiding wordt bijna geen aandacht besteed aan borstvoeding en als er sprake is van een scholing, dan wordt die bijna altijd verzorgd door een kunstvoedingsfabrikant. Dit alles heeft vaak tegenstrijdige informatie en ondersteuning tot gevolg. Moeilijk en lastig ook...
 
Tuurlijk ze studeren niet voor niks zo lang. Jij zult het vast beter weten als een arts. En over lactose-intolerantie, ja ik weet hoe zeldzaam dat is. Ik had namelijk een baby met lactose-intolerantie. Waarbij een biopt van de darm nodig is om het daadwerkelijk bij een baby vast te kunnen stellen. Zijn niet voor niks naar het Sophia gegaan. Maar goed, jij bent blijkbaar de expert hier. Want ja jij hebt het allemaal meegemaakt.
 
Terug
Bovenaan