vraagje aan alle (aanstaande) mama's die (nog) niet getrouwd zijn met de papa's!!!

hi faxine,
vervelend voor je vriendin. niet echt leuk.

maar het is wel raar wat je omschrijft. ik ben nml ook niet getrouwd of geregistrred partner. Dus als ik of mijn vriend komt te overlijden is onze dochter onze 1e erfgenaam. Niet zo heel erg lijkt mij.
Wat betreft spaargeld en roerende zaken, ik denk dat je als overblijvende ouder wel de zorg hebt voor je kind, dus als hij/zij nog geen 18 is is de overgeblevene ouder toch automatisch verantwoordelijk en kan dan bijv. toch ook beschikken over gelden en dergelijke.

Voor het huis ed. kun je dingen regelen hoor. Wij hebben een verzekering dat als 1 van ons weg valt de helft van de hypotheek wegvalt. Dus stel je hebt een huis van 200.000 euro en betaald daar hyp. voor. Als 1 weg valt wordt de andere volledig eigenaar en heeft een rest schuld van 100.000 euro. dus dan kun je waarschijnlijk gewoon in het huis blijven wonen.

daarnaast heeft iedereen de mogelijkheid om je ook te verzekeren voor als jij of je partner weduwe wordt. weet even iet heo die verzekering heet. je kind krijgt zowieso een wezenpensioen/uitkering volgens mij.

Hoi griebelbaby (en de rest)

Natuurlijk kun je jezelf voor een hele hoop dingen verzekeren en is het ook belangrijk om dingen goed op papier te laten vastzetten. Wat jullie gedaan hebben met het huis bijv. is heel verstandig.

Helaas (en vandaar ook mijn waarschuwing) hadden mijn vriendin en haar vriend dit niet gedaan. Het huis en ook de hypotheek stonden alleen op zijn naam. Ik zelf heb ook  altijd gedacht dat  de voogd (in dit geval de moeder) van een kind ook over het geld van het kind kan beschikken zolang het nog minder jarig is. Dit blijkt toch anders inelkaar te zitten wat een erfenis betreft.  Volgens mijn vriendin kan zij niet aan dat geld  komen.  Dit geld ligt vast voor de kleine.  Hoe het allemaal wettelijk inelkaar steekt weet ik ook niet precies maar ik weet wel dat het voor mijn vriendin een grote bak ellende is. Helaas  hadden zij ook geen nabestaanden verzekering afgesloten.

En eerlijk gezegd hadden wij zelf daar ook nooit zo bij stil gestaan. Wij zelf hebben ook altijd de gedachten gehad dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen, we zijn immers nog jong, wat kan ons nou gebeuren!! Maar dat bleek o zo naïef gedacht te zijn. Gelukkig is het voor ons nog niet te laat om alles goed te regelen, maar dat je het doet is gewoon ontzettend belangrijk. Vandaar ook mijn waarschuwing.

Ik hoop dat mijn verhaal nu wat duidelijker is geworden.

groetjes Faxine

Hoi

Mijn vriend en ik wonen nog niet eens samen  toen we erachter kwamen dat we zwanger waren hebben we er wel over gepraat maar dat was een kort gesprek wij besloten om na de bevaling verder te kijken omdat met mijn razende hormonen ik toch beter niet zo,n beslising kon nemen

Hoi Hoi,

Wij zijn ook niet getrouwd en ook niet van plan dit te doen voor de kleine geboren wordt.
Wel hebben wij ons goed laten informeren door een notaris en zowel een samenlevingscontract als ieder een testament laten maken. Daarin hebben we vastgelegd dat ons kind onze erfgenaam wordt, maar dat de overblijvende partner vruchtgebruik heeft. Dat betekent dat die alles mag gebruiken alsof het van hem/haar is, maar  het eindelijk niet bezit. Hiervoor hebben wij gekozen omdat er redelijk wat geld zit in de familie van mijn vriend en stel ik zou van alles van hem erven, en ik zou bijvoorbeeld een nieuwe partner krijgen en ik zou dan weer overlijden, mijn nieuwe partner (een deel van) het vermogen van mijn vriends familie zou krijgen. Dat wilden wij dus voorkomen en dat kan zo.
Het kost overigens best wat geld, voor wij alles helemaal op papier hadden zoals wij het wilden, waren we ongeveer 1000 euro kwijt.
Wat dat betreft is even op en neer naar het gemeentehuis misschien goedkoper. Voor ons was dat trouwens geen optie omdat wij toch op huwelijkse voorwaarden willen trouwen, dus dan moet je evengoed naar de notaris.

Succes ermee

Groetjes Anna

Hey Debbie,

Ik, 23 en moeder van een meisje 2 jaar en jongetje 8 maanden heb die vragen ook gekregen toen ik in verwachting was van beide kindjes. Ik ben nog steeds niet getrouwd, omdat ik mijn bruiloft perfect wil hebben, en niet snel wilde gaan trouwen omdat we anders scheve gezichten zouden krijgen. Uiteindelijk gaat het om jou leven en niet om dat van  anderen.

Succes, Claire

Hallo meiden!

Ik ben Jorike, 28, 10w +1 zwanger  en afgelopen vrijdag getrouwd met mijn kanjer!
En nee, wij zijn niet getrouwd omdat we zwanger zijn, hihi! 9 Maanden zijn we de bruiloft aan het plannen geweest (het lijkt wel een zwangerschap!)! En toen werden we nog zwanger ook! Ideaal!
Wij zijn getrouwd omdat we voelen dat het goed is, alle juiste redenen zijn er en de zwangerschap is een 2e bekroning van onze liefde!
Wat ik wil zeggen is dat wat al vaker gezegd is hier: trouw niet omdat het 'moet' of omdat je denkt dat men het van je verwacht! Trouwen kan altijd nog, maar moet wel goed voelen! Ga niet te gehaast te werk en zorg dat je het om de goede redenen doet en je ervan kan genieten!
Zo, ik ben uitgepreekt! Volg je hart...
Groetjes Jorike

Hallo,
Wij zijn wel getrouwd omdat er zoveel geregeld moest worden bij de notaris  en dat kostte zoveel geld dat we eigenlijk zeiden van nou dan trouwen we toch!?
Anders hadden we een jaar later getrouwd...

Nu waren we iets meer kwijt maar was wel alles geregeld.En staat mijn mooie dikke buik opde foto!

Groetjes

Wij zijn nu 5 jaar samen en wonen denk ik 3 jaar samen, ik ben nu zwanger van de 1e. We hebben het wel over trouwen gehad, maar hij heeft me nog steeds niet gevraagd. Ik heb wel laatst aangegeven dat ik niet graag met een dikke buik wil trouwen. Ik wil graag een prachtige jurk en een mooi figuur (natuurlijk is een dikke buik ook mooi maar anders). Ik laat het mooi van mijn vriend afhangen wanneer we gaan trouwen, ik maak me daar geen zorgen om.

We gaan wel over een maand naar het gemeentenhuis dat hij het kind erkend. Dan mag hij tenmisten   het kind aangeven als   ik net bevallen ben.

Natuurlijk kan je altijd een vriend hebben die er geen zin in heeft, maar je moet er wel samen   achter   staan om te gaan trouwen en niet alleen om de baby trouwen.   (Wij trouwen straks waarschijnlijk om een huis te kopen HAHAHAHAHA)

Terug
Bovenaan