waarom er potjes voor kidz v.a. 4 mnd bestaat...

A

Anoniem

Guest
is om de doodeenvoudige reden: omdat het verkocht wordt!!! niet omdat het goed is voor je kindje.

Het wordt afgeraden om je kindje voordat het 6 maanden is andere voeding te geven dan melk. Als je kindje geboren wordt is het nog niet helemaal klaar. Het spijsverteringsstelsel is nog niet klaar. Het wel geven van andere voeding kan leiden tot krampjes en andere klachten. Dat kindjes lekker doorslapen op bijvoeding komt doordat het minder goed verteerd wordt. Eigenlijk wen je je kindje aan iets wat niet natuurlijk is. Van nature is je kindje erop gebouwd om kleine porties te eten en dus regelmatig wil eten. Grote flessen met zware voeding zorgt dus voor kinderen die al heel jong een grote maag krijgen, wat later zorgt voor mensen met overgewicht omdat ze geen vol gevoel krijgen.

Kindjes die smakgeluidjes maken als ze aan tafel zitten doen dat niet omdat ze denken dat het lekker is en mee willen eten, maar om de doodeenvoudige reden dat ze ons zien eten en mee willen doen in de actie. Kindjes willen imiteren. Het fenomeen eten is ze onbekend.

In de potjes zitten allemaal stoffen die nog helemaal niet goed zijn voor je kindje, zoals suiker, zout!!, room enz. Niet echt gezond dus. Maar vanwege sterke reclamemakers zijn we allemaal geneigd erin te geloven.

Ikzelf kies ervoor om tot een half jaar exclusief borstvoeding te geven en daarna beginnen we met bijvoeding.... stukjes fruit ongepureerd, beetgare groenten etc. Op deze manier kan ons kindje de smaken ontdekken en leren dat een peer heel erg anders smaakt en voelt   dan bijvoorbeeld een stonkje brocolli.

liefs

Esther mama van Rêve en Leyla

Hallo,

Ik ben het niet helemaal met je eens.
Soms wordt er op medische basis gezegd dat sommige kinderen beter vanaf 4 maanden wel al bijvoeding kunnen hebben.
En voor een paar weken terug was er nog in het nieuws dat het nu weer beter is om tot 4 maanden bv te geven en dan wel te strarten met bijvoeding.
Er zal altijd gezegd( en onderzoeken ) naar gedaan worden en het veranderd iedere keer.
Mijn zoontje heeft vanaf 4 maanden wel al bijvoeding gekregen. puur om het feit dat hij alle flessen weigerde en als ik er pap van maakte hij het wel wou hebben.
Daarom zijn wij toen met 4 maanden met rijstebloem pap begonnen en zo langzaam aan uitgebouwd met groente en fruit.
Ik laat mijn zoontje van tijd tot tijd ook andere dingen proeven, zodat hij ook andere smaken proeft.
Ik denk dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt. En het is mooi dat die richtlijnen er zijn, zodat je zelf een keuze kunt maken wat je er mee doe.

Groetjes marielle en yordi(6,5 maand)

Hoi

Ik vind ten eerste dat ieder mag doen waar zij zich goed bij voelt en kijken naar je kindje mijn dochter nu vier kreeg met een half jaar pas bij voeding was er ook niet eerder aan toe.

Onze knul nu 5 maanden krijgt al vanaf 4 en halve maand wat bij voeding en nu krijgt hij een keer per dag een potje groente en een keer per dag een potje fruit hij doet het er goed op.

Is een vrolijk ventje en was er toch echt aan toe.

Ik volg mijn gevoel en beide kids zijn anders.

Oordeel svp   niet over een ander!

Groetjes Marielle.

Een lastige topic, vind ik.
Van mij hoeft alles ook niet zo snel, maar aan de andere kant....
Vroeger aten de kindjes met zo'n 6 maanden al zo'n beetje met de "gewone" pot mee en rond de 3 maanden ging er al fruit naar binnen.. Dat was toen weer goed en daar zijn we ook groot mee geworden. Dus tja...wat is wijsheid he.  Het is  ieder zijn eigen keuze.

Groetjes, Bianca  

Laatst een heel gesprek gehad met een bevriende consultatiebureau arts. Zij vertelde dat er uit onderzoek geen verschil is gebleken tussen beginnen met 4 maanden of met 6 maanden met bijvoeden. Het zou dus niet slechter zijn voor de darmen enz. Maar het advies is 6 maanden borstvoeding geven en als je gaat bijvoeden dan heb je kans dat je borstvoeding terug loopt. Daarom wordt het advies gegeven wachten tot 6 maanden. Vervolgens wordt er wel verwacht dat je kindje met 6 1/2 maand elke dag groente en fruit krijgt en dat gaat niet als je pas begint met 6 maanden.
Haar advies was kijk naar je kindje en begin ergens tussen de 4 en 6 maanden met bijvoeden.

Ik weet niet of het zo zwart-wit ligt als jij het schetst hoor. Zoals hiervoor ook al werd gezegd: de onderzoeksresultaten veranderen nogal eens. Waren producten van koemelk eerst een no-no tot 11 maanden, nu zou voor de 4 maanden geven de kans op allergieën juist verkleinen. Teveel fv slecht voor de darmpjes? 50 jaar geleden vonden ze het zielig om een kind maar een liter te geven als hij daarna nog honger had. Ik was een mager kindje en kreeg op advies van artsen een fruithap met 6 weken en nooit een krampje gehad. Inzichten veranderen voortdurend en zijn ook nooit eenduidig: zelfs vooraanstaande artsen zijn het vaak niet met elkaar eens. Schrijft de een 6 maanden uitsluitend bv voor, de ander zegt dat fv met water van goede kwaliteit net zo veilig is en dat het verschil alleen waarneembaar is in ontwikkelingslanden.

En daarop voortgaand: natuurlijk is doen wat voor jouw kindje werkt. Mijn oudste had ALTIJD honger. Daar liep de bv op stuk, want wat al die lactatiekundigen ook beweerden, mijn aanbod paste zich niet aan aan haar vraag omdat ik uitgeput raakte van zoveel vraag. Dus kreeg ze fv. Maar ze mocht niet meer dan een liter en een kind dat huilt van de honger niet met 4 maanden rijstebloem of een fruithapje geven, lijkt mij niet echt natuurlijk.
Mijn jongste is een baby die heeeeeeel veel slaap nodig heeft. Vanaf haar geboorte kwam ze om de 4 uur, met 5 weken sliep ze 's nachts 11 uur achter elkaar en wakker maken had geen zin want dan dronk ze niet. Dus hoezo is het dan onnatuurlijk om haar grotere flessen met vullende voeding te geven op de momenten dat ze dan wel wakker is? Elke 3 uur wakker maken met koude washandjes om haar zo kunstmatig aan te leren om kleinere flesjes te drinken, lijkt mij persoonlijk veel onnatuurlijker.

Ik denk dus niet dat je zo rechtlijnig kunt stellen dat jouw aanpak de beste is en dat dan kunt verkopen als de meest natuurlijke. Natuurlijk is bv de meest natuurlijke voeding. Maar als mijn meiden daarvan afhankelijk waren geweest, hadden ze nu waarschijnlijk niet meer geleefd. Het is ook niet altijd een keuze, he?

En wat betreft die potjes...zou het echt, dat daar zoveel toevoegingen in zitten? Volgens mij worden die dingen heel streng gecontroleerd. Maar nou moet ik toegeven dat ik me daar ook niet in heb verdiept, omdat ik altijd zelf gekookt heb voor mijn meiden.

Groetjes,

Eveline

quote: wildkatje24 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-07-2008 20:37:10'));

En voor een paar weken terug was er nog in het nieuws dat het nu weer beter is om tot 4 maanden bv te geven en dan wel te strarten met bijvoeding.
Er zal altijd gezegd( en onderzoeken ) naar gedaan worden en het veranderd iedere keer.

quote: reisa reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-07-2008 22:13:51'));

Laatst een heel gesprek gehad met een bevriende consultatiebureau arts. Zij vertelde dat er uit onderzoek geen verschil is gebleken tussen beginnen met 4 maanden of met 6 maanden met bijvoeden. Het zou dus niet slechter zijn voor de darmen enz. Maar het advies is 6 maanden borstvoeding geven en als je gaat bijvoeden dan heb je kans dat je borstvoeding terug loopt. Daarom wordt het advies gegeven wachten tot 6 maanden. Vervolgens wordt er wel verwacht dat je kindje met 6 1/2 maand elke dag groente en fruit krijgt en dat gaat niet als je pas begint met 6 maanden.
Haar advies was kijk naar je kindje en begin ergens tussen de 4 en 6 maanden met bijvoeden.

quote: Emmy79 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-07-2008 21:44:20'));

Vroeger aten de kindjes met zo'n 6 maanden al zo'n beetje met de "gewone" pot mee en rond de 3 maanden ging er al fruit naar binnen.. Dat was toen weer goed en daar zijn we ook groot mee geworden. Dus tja...wat is wijsheid he.  Het is  ieder zijn eigen keuze.

quote: Eveline24 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-07-2008 22:41:08'));

Teveel fv slecht voor de darmpjes? 50 jaar geleden vonden ze het zielig om een kind maar een liter te geven als hij daarna nog honger had. Ik was een mager kindje en kreeg op advies van artsen een fruithap met 6 weken en nooit een krampje gehad. Inzichten veranderen voortdurend en zijn ook nooit eenduidig: zelfs vooraanstaande artsen zijn het vaak niet met elkaar eens. Schrijft de een 6 maanden uitsluitend bv voor, de ander zegt dat fv met water van goede kwaliteit net zo veilig is en dat het verschil alleen waarneembaar is in ontwikkelingslanden.

De berichtgeving over het onderzoek waar  Wildkatje aan refereert was erg kort door de bocht en er werden in het nieuws voorbarige en zelfs onjuiste conclusies getrokken. Dit is het originele artikel: Pediatrics.aapublications  waarin o.a. het volgende is te lezen:

"Although breastfeeding remains definitely favorable for the infant's health (ie, protection against infections), it may be questioned whether delaying the introduction of cow milk or other food products may have a substantial additional advantage as a possible preventive measure to avoid the development of atopic manifestations."

Kinderdiëtist heeft in antwoord op de persberichten een officiële reactie gegeven op www.borstvoeding.com  . Dit is de directe link naar de betreffende pagina: Bv.com-Introduceren koemelk.

Er zijn legio onderzoeken waaruit de meerwaarde van de eerste zes maanden  alleen borstvoeding duidelijk naar voren komt, zoals onlangs nog ten aanzien van infecties (Bv.com-Nieuwsberichten/infecties.

@Reisa:  Het is niet nodig om van een kindje te verwachten, dat deze op de leeftijd van 6,5 maanden al groenten en fruit eet. Die eerste hapjes zijn echt nog bijvoeding, moedermelk blijft nog een hele tijd de (volwaardige!) hoofdmaaltijd voor een baby.

@ Emmy79: Dat is inderdaad een veel gehoord argument, dat er vroeger ook al erg vroeg met bijvoeding werd begonnen. De klachten die kinderen (en daarna volwassenen) daarvan kregen werden toen echter vaak niet (h)erkend. Inmiddels is uit diverse onderzoeken gebleken wat de gevolgen kunnen zijn van te vroeg starten met bijvoeding anders dan melkvoeding. Kregen kindjes van enkele weken oud vroeger bijvoorbeeld geprakte liga met sinaasappelsap, nu weet men dat sinaasappel behoorlijk allergeen is en dat de introductie van gluten op zo'n jonge leeftijd veel problemen kan veroorzaken.
Ik denk dat we blij mogen zijn dat wij als jonge ouders de vruchten kunnen plukken van de kennis die tegenwoordig voorhanden is .

@ Eveline24: Aan de dagelijkse hoeveelheid kunstmatige zuigelingenvoeding is een limiet gebonden, omdat anders de niertjes overbelast kunnen raken. Voedingsstoffen worden moeilijker uit koemelk opgenomen.  Om ervoor te zorgen dat een baby toch nog voldoende van die stoffen binnenkrijgt, is er  een teveel aan de voeding toegevoegd. Daarom moet kunstmatige zuigelingenvoeding zo zorgvuldig worden gedoseerd.
Dat het verschil tussen borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding alleen in ontwikkelingslanden aantoonbaar zou verschillen is pertinent niet waar. Je kunt daarin gerust vertrouwen op de richtlijnen en adviezen van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO). Vergelijk alleen al eens de samenstelling van moedermelk met die van kunstmatige zuigelingenvoeding; in moedermelk zijn inmiddels zo'n 200 verschillende stoffen ontdekt, aan kunstmatige zuigelingenvoeding worden ongeveer 40 tot 50 stoffen toegevoegd (Bv.com-Samenstelling van moedermelk). Interessant detail is dat de uitspraak die je aanhaalt afkomstig is van een professor die op de loonlijst staat van Numico, een grote kunstvoedingsfabrikant. Aan zijn beweringen zou ik niet teveel waarde hechten. Immers, wiens brood men eet.....

De topicstartster heeft het helemaal bij het rechte eind: er is maar één reden dat er potjes zijn voor kindjes vanaf de leeftijd van vier maanden en dat heeft niets met de  belangen van  het kind te maken, maar des te meer met de portemonnee van de fabrikant:  extra omzet!

Groetjes van Yvonne

hallo yvonne,

Ik wou toch even melden dat ik niet kort door de bocht ben.
Iedereen had misschien wel gehoord dat het in het nieuws was geweest, dus dan hoef ik niet het hele verhaal hier neer te gaan zetten.
En Er zijn talloze medische redenen om op te noemen waarom sommige kinderen wel al met 4 maanden bijvoeding krijgen.
Ik denk dat je iedereen gewoon in zijn waarde moet laten en niet meteen moet gaan vertellen dat het slecht is voor je kindje.
Als het allemaal zo slecht zou zijn als jullie beweren, dan had het nooit in de winkel gelegen. Tuurlijk ik ben met je eens dat er veel producten zijn, die indd geldklopperij zijn.
Maar daarom wil niet meteen zeggen dat alles tot 6 maanden maar slecht is.
Respecteer gewoon ieder zijn keuze, want we proberen allemaal het beste te doen voor ons kindje en de 1 doet het op die manier en denkt dat zij het goed doet en de ander doet het op een andere manier.
Cb's verschillen ook van plaats tot plaats en die zeggen ook allemaal weer wat anders en je gaat er vanuit dat daar ook deskundigen zitten toch??

Dit is niet een persoonlijke aanval op jou,want zo bedoel ik dat zeker niet,  maar hou er niet van als er over me wordt gezegd dat ik kort door de bocht ben, want dat ben ik niet.
Respecteer elkaar toch gewoon.

Groetjes marielle

Terug
Bovenaan