Het is me het topic wel weer hoor! Elk forum krijgt wel weer zo'n topic...
Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar doe het nu dan toch.
Ik vind dat iedereen het moet doen zoals het goed voelt! Zeker omdat jij alleen kan zien hoe je kindje is en waar je kindje aan toe is.
Tijn mijn oudste is met 3 maanden overgegaan op flesvoeding omdat hij simpel weg niet meer groeide op de borstvoeding en hij heeft de eerste vaste hapjes bij 5 1/2 maand gehad. Dit werd toen geadviseerd omdat het de bedoeling is dat ze met 6 maanden 1 voeding vervangen voor de warme maaltijd. Ik heb dat toen ook gedaan. Ook ik vond die Rapley methode wel wat, maar mijn zoontje dacht daar heel anders over. Ik kon het niet fijn genoeg pureren, dan nog vond hij het vreselijk al die structuren in zijn mond. Nu is hij bijna 3 en prak ik zijn eten bijna allemaal nog door elkaar, omdat hij gewoon weg geen 'warm-eter' is en het zo makkelijk mogelijk naar binnen wil krijgen. Hij heeft laatst gekookte wortelen zo gegeten, dat was voor 't eerst.
Emma is nu 4 1/2 maand en krijgt alleen nog maar borstvoeding, dat wil ik graag zo proberen te houden, omdat ik de mening heb dat ze tot 6 maanden voldoende hebben alleen borstvoeding of flesvoeding. Over een maand zullen we weer langzaam beginnen met het introduceren van de verschillende smaken. Dus eerst alleen bloemkool en zo alle gangbare groenten af en dan langzaamaan wat fruit en aardappelen. Ook ben ik een voorstander vanzelf maken, maar ik vond de potjes ook wel erg handig tot 1 jaar..daarna is het mee-eten een stuk makkelijker.
Ik vind het altijd wel verontrustend om te lezen dat deden ze vroeger ook. Vroeger reden ze ook zonder gordel, lagen de kinderen los op de achterbank in een kinderwagenbak, vroeger doopten ze een speen in jenever met suiker, dan waren de kinderen lekker zoet.....ach ja dat was vroeger..tegenwoordig weten we veel meer, daarom veranderen de richtlijnen waarschijnlijk ook. En het consultatieburo is er om te adviseren, wat je er mee doet moet je helemaal zelf weten.
Groetjes Kirsten