waarom er potjes voor kidz v.a. 4 mnd bestaat...

Ik wou me er ook niet mee bemoeien, maar dit topic wekt een hoop emotie's bij iedereen op geloof ik, kunnen we dit topic niet gewoon weg doen of afsluiten, je komt er toch niet uit !

Bianca

Iedereen doet wat ze denkt dat het beste voor haar kindje is, dat vooropgesteld. Verder   kan ik me helemaal vinden in de opvatting van Esther; dat is in ieder geval ook de policy die wij volgen. Leah is 5 maanden, krijgt nog een maandje volledige borstvoeding en dan gaan we voorzichtig beginnen met introduceren van groenten. Ze begint al wel veel interesse te krijgen voor eten, dus dat is alleen maar mooi. Ze groeit nog geweldig goed op mama's  melk, dus daar hoeven we het niet voor te doen.......

Ik ga me niet in de discussie mengen wat ik vind van wel/niet bijvoeden. Wil alleen even de enige aanwijzing geven waaraan je kan zien of je kind wel of niet TOE is aan bijvoeding.
Er word altijd vanalles gesuggereerd van smakken, kwijlen, hongerig blijven, enz. enz. Dat is allemaal kolder. Dat zijn normale ontwikkelingspatronen voor een baby en heeft niks te maken met wel of niet toe zijn aan vast voedsel.
De groeicurve van je kindje hoort in een mooie vloeiende lijn te stijgen. Op het moment dat je merkt dat de groeicurve zonder duidelijke oorzaak (zoals ziekte e.d.) afzwakt en je kindje krijgt al zoveel borstvoeding als  je op dat moment kan produceren of  de maximaal toegestane hoeveelheid flesvoeding, dàn kan het nodig zijn om te gaan flesvoeden. Zo lang je kindje met enkel bv of kv gewoon netjes groet is bijvoeden NIET nodig en enkel "leuk" voor de ouder.
Verder geloof ik dat er onderzoeksresultaten genoeg zijn aangehaald hier die zich duidelijk voor het één uitspreken, en zie ik niks voor het ander. Is het alleen maar van horen zeggen van die en die.
Veel succes met je eigen keus en de gevolgen daarvan!

hallo

mijn oudste dochter is nu 5 jaar
toen ze 4 maanden oud was ben ik begonnen met potje fruit en daarna groente.
ze zeggen dat het slecht is maar zij heeft er niks aan over gehouden .
haargewicht is redelijk goed zit net onder het gemiddelde.
mijn zoontje is nu ruim 4 maanden en ik ben bij hem nu ook begonnen met bij voeden.op het cb hebben ze me verteld dat hij zeker een pap fles nu mag hebben.
en net voor dat wij gaan eten krijgt hij ook een half potje groente of fruit.
hij is er alleen maar vrolijker op geworden nu.
 6 maanden wachten niet voor mij.

oja en in die potjes zit dus apsoluut GEEN zout lees de ingredienten maar.

Net als sommigen voor mij wil ik eigenlijk niet reageren, maar kan ik het gewoon niet laten.

Allereerst ben ik het met Debby (mv B'elana) eens. Ook wij zijn om die reden nu al (net 5 mnd) begonnen met een potje appel in de hoop dat het poepen nu eindelijk beter wordt. Dochterlief krijgt ongeveer 240 ml water met 6 schepjes poedermelk om te zorgen dat de ontlasting dunner wordt en bovendien zit ze al ruim 2 weken aan de laxeermiddelen. Tot nu toe helpt er nog niets echt afdoende en de dosis van de laxeer verhogen is eigenlijk nog geen optie (volgens haar gewicht heeft ze al een flinke dosis!)

Appelmoes en perenmoes hebben dezelfde werking als laxeer, dus vandaar dat we toch aan het fruit begonnen zijn.

Daarnaast moet ik even kwijt dat ik van heel veel mensen aan de reactie kan zien dat ze alle andere reacties niet gelezen hebben (mn die van Yvonne Z). Vind ik persoonlijk niet zo slim, maar goed.

Tot slot nog even en opmerking over het wel of niet toe zijn aan bijvoeding: Mijn dochter leek er nog niet naar te talen, maar al de eerste beste hapjes gisteren gingen er goed in. Niets morsen, of alles er weer uit werken. De slik techniek, en de tong-techniek was er blijkbaar al echt klaar voor. Daar ben ik ook echt alleen maar achter gekomen omdat we na veel overleggen en overwegen toch besloten om te gaan beginnen. En meestal hoor ik mensen zeggen dat ze het gewoon leuk vinden om aan een potje te beginnen. Dan wordt er dus niet gekozen in het 'interest van het kind', maar voor het genot van de ouder!

Ieder zo zijn eigen manier en eigen reden waarom, je kunt ook niet iedereen over een kam scheren, maar ik denk dat er genoeg ouders zijn die dus met 4 mnd aan potjes beginnen omdat ze het zelf leuk vinden en niet omdat ze denken dat het goed is. Ze geven eerder aan dat 'omdat het verkocht wordt het toch niet slecht kan zijn'. (tabak wordt toch ook verkocht?!?)

Groet, Liesje

Doe wat het beste is voor je eigen kind.
Jij kent je eigen wondertje het beste!!
Geen enkele ukie is het zelfde.
Mijn kleine krijgt s'avonds voor het slapen een paar lepels pap en dan bv. Hij is 4 maanden.
Knap persoon, die mij verteld dat ik iets niet goed doe!!!! En ook ik ben onzekere druif hoor.

Ik begrijp alleen niet, waarom er altijd mensen zijn, die denken alles beter te weten.
En mensen, doe aardig, iedereen bedoeld het goed!!
Het fijne aan zo'n site is, om elkaar te helpen, niet te kwetsen.

liefs suus

Ik heb het allang opgegeven om andere mensen om te kunnen praten. De onderzoeken liggen er, je moet er mee doen wat je wil...
Maar vind wel dat er vaak makkelijk geroepen word dat een kind er niks aan over gehouden heeft! Hoe kun je dat nu al weten? Word er alleen op de korte termijn gekeken, is dat alles wat er toe doet?
Het geven van de vitamine D druppels is bijvoorbeeld best belangrijk. Nee, natuurlijk gaat 't prima met je kind als je ze niet geeft. Alleen heeft een kind dat geen extra vitamine D heeft gehad op latere leeftijd (lees: als ze bejaard zijn) wel een grotere kans op osteoporose. Waarschijnlijk ben ik er tegen die tijd niet meer, maar wil m'n kind óók voor dan het beste meegeven.
En op het moment is en een onderzoek dat aantoont dat een bepaalde stof in chips en patat kankerverwekkend is. Bij dieren zelfs in hele kleine hoeveelheden al. Blijven we dat ook gezellig met z'n allen eten als blijkt dat dit ècht een serieus probleem is? Natuurlijk zijn er altijd mensen die het niks kan schelen en gewoon lekker doorgaan met dingen doen die aantoonbaar niet goed zijn, maar ga dan niet zeuren als het straks mis gaat!!!!

Terug
Bovenaan