Waarom krijgen thuismoeders dat niet?

In Nederland is er nu voor gekozen om van de factuur van kinderopvang een deel via de fiscus terug te betalen. Er had ook voor eena ndere optie gekozen kunnenw orden. Namelijk dat je aan de kinderopvang je bijdrage betaalt en dat de rest onzichtbaar gesubsidieerd wordt door de overheid (en werkgevers), namelijk door rechtstreekste betaling aan kinderopvanginstellingen. In dat geval had niemand gepiept over de bijdrage die mensen individueel krijgen. Het was namelijk minder transeperant geweest.

Hoe je er ook tegenover staat, het feit blijft dat als je je je
kinderen naar de opvang brengt dan ben je daar geld voor kwijt. Je
betaald namelijk altijd meer dan dat je aan tegemoetkoming krijgt. En natuurlijk krijg je ook een salaris als je werkt, lijkt me niet dat we dat moeten afschaffen.

Dankzij betaalbare kinderopvang wordt het ouders mogelijk gemaakt onderdeel te blijven van het arbeidsproces, waardoor nu en in de toekomst financieel meer bijgedragen wordt aan de overheidspot dan als een ouder thuis blijft bij de kinderen.

Ben ik een alleenstaande moeder dan kan ik er dankzij   de betaalbare
kinderopvang   voor zorgen dat ik zelf mijn inkomen verdien. Dat is
goedkoper dan dat ik een uitkering krijg van de bijstand.

Zit ik een een tweeverdienersgezin, maar kan ik blijven werken dankzij
een betaalbare kinderopvang, dan behoud ik een stukje zelfstanidgheid.
Mocht ik er dan onverhoopt alleen voor komen te staan (wat iedere
moeder kan overkomen) , dan ben ik nog steeds in staat voor mijn gezin
te zorgen.

Wat de reden ook is om te kiezen voor werken, dankzij betaalbare kinderopvang is dit mogelijk.

En geven we iedereen maar gewoon dat basisbedrag wat hiervoor geopperd, dan heeft dat nogal wat consequenties en zijn we allemaal per saldo minder af. De belastingen moeten flink omhoog om dat bedrag aan iedereen uit te kunnen keren, vrouwen stoppen massaal met werken, want opvang is dan dus weer onbetaalbaar geworden., waarna de belastingen weer verder omhoog gaan. Economie krimpt en dus gaan we er massaal allemaal op achter uit.

Miep

Werk en zorg combineren is niet iets vies, iets schandelijks en iets waar wie dan ook zich voor hoeft te schamen. Het is een keuze die mensen maken kijkend naar de eigen situatie en de eigen mogelijkheden, zonder dat wie dan ook daar een oordeel over klaar moet hebben.

...netjes Miep!

Wat ik nog wilde aankaarten; de werkende moeder doet precies hetzelfde als de   thuisblijfmoeder... naast haar werk. Huishouden, opvoeden, zwemles, kinderboerderij (vanmiddag!!!), etc.

Miep, ik begrijp helemaal wat je zegt hoor...
Ik denk dat het ook meer een '"zucht" vraag was, dan een serieuze...
En ik denk niet dat iemand heeft gezegd dat werk en zorg combimeren vies (weet niet meer hoe je het omschreef) is. We hebben volgens mij niemand veroordeeld...

Groet Annet

Nee, dat is niet dezelfde! Ik ben dus mamamiep. En ik houd me maar afzijdig van deze discussie,want ik vind dat er al genoeg over gezegd wordt!

Liefs Annemarie

Hi dames,
Pff heeft me bijna een half uur gekost om alles te lezen, was niet mijn bedoeling om jullie allemaal over de zeik te helpen.

Wondernetje bedankt voor je steun en Kirsten ook.
En het was inderdaad meer een zucht vraag dan iets waar jullie allemaal met moeilijke woorden over moeten vallen.

Wat ik ook wel eens denk, is dat jullie mij nu onderhand toch wel kennen, ik schrijf niet iets om jullie over de zeik te helpen, maar wil ook gewoon even mijn frustatie kwijt.
Voor zover ik weet val ik jullie nog steeds niet aan, hoor.

Ik vind sommige dingen gewoon krom en in mijn beeld niet kloppen, nou  en ik wil dat gewoon dan even kwijt.
Jullie moeten nu niet allemaal massaal boos op me gaan worden, ik vind sommige dingen gewoon niet eerlijk en wil daar gewoon over kunnen kletsen, en ja met mijn man doe ik dit ook, die wordt af en toe een beetje moe van me, is ook wel logisch.
Ik moet het toch ergens kwijt.

En bovendien vind ik het wel fijn om een discussie te hebben, niet om te kutten, maar om er misschien van een andere kant tegenaan te kunnen kijken.

Twee man weten er altijd meer dan 1 of ja in dit geval een hoop meer dan 1.
X

Terug
Bovenaan