Waarom mag je al die dingen niet meer eten en drinken???

A

Anoniem

Guest
Kijk, bepaalde zaken begrijp ik wel, zeker waarom je niet meer mag roken en geen alcohol mag drinken. Ook begrijp ik dat er teveel vitamine A in leverworst zit, dus dat je daar voorzichtig mee moet zijn, maar wat ik bijvoorbeeld niet begrijp is waarom je geen (half) rauw vlees meer mag eten. Dit deed ik voor de zwangerschap ook altijd. Zonder problemen. Is dit nou echt omdat er eventueel een bacterie in zou kunnen zitten?' Daar is je maag toch wel sterk genoeg voor geworden inmiddels? En hoe zit het met het afweersysteem voor baby's? Wordt dat hier niet alleen maar sterker door?
Kijk, als het echt moet, omdat BEWEZEN is dat het beter is voor mijn kindje, dan laat ik het allemaal staan en hoor je mij niet klagen, maar ik heb gewoon af en toe het gevoel dat we een beetje doorschieten met z'n allen. Las vandaag een leuke kreet van Loesje:

'We moeten DE WAARHEID niet verwarren met de mening van de grote groep.'

Is het niet net zo bij een zwangerschap? Wie komt er met hele sterke argumenten? Wie kan mij overtuigen? Leg mij nou eens precies uit waarom ik bepaalde zaken niet zou moeten eten, drinken en doen?

hoi Nico,
ten eerste: niemand hoeft je te overtuigen. Als jij al die dingen wilt blijven eten is dat jouw goed recht. Het is zo dat je (half-)rauw, vaccuum verpakte gerookte zalm, sushi, rauwmelkse kazen etc niet zo 'mag' eten omdat je een verhoogde kans hebt op de listeria bacterie. Jij merkt daar inderdaad niets van; in zoverre heb je dus gelijk. Je kindje wel. Listeria bacterie kan zelfs in de late zwangerschap lijden tot doodgeboorte. Je moet het dus allemaal zelf weten, ik was paranoia toen ik zwanger was van de eerste maar ben nu ook een stuk nuchterder/onvoorzichtiger, gewoon omdat deze bacterie zo zeldzaam is in Nederland. Je zou bijvoorbeeld ook voorgewassen sla weer moeten wassen. Dit doe ik niet. Ik eet vrolijk verder als ik per ongeluk gerookte zalm of carpaccio heb besteld. Tuurlijk let ik er op, maar ik ben niet meer zo gestressed
Dus geniet van je zwangerschap, laat je niet gek maken en doe vooral waar jij je goed bij voelt!
Groetjes Stephanie (36+5)

ps: dit is zeker NIET iets waar het afweersysteem van je kindje hoger van wordt! Verkoudheid is daar weer wel een voorbeeld van.

Er is een kans hoewel klein dat toxoplasmose in vlees zit en kattenstront. Veel vrouwen zijn hier al immuun voor. De kans bestaat echter dat je er niet immuun voor bent. In rauwmelkse producten (sommige kazen), softijs, rauwe eieren, iets te lang bewaarde salade een vaatdoekje op het aanrecht kunnen grote hoeveelheden listeria zitten. Hier raak je niet immuun voor, voor zover ik weet althans.
De reden dat je het beter kunt laten staan is omdat deze bacterien DODELIJK zijn voor een ongeboren kind. Lijkt me een goede reden om er even 9 maanden van af te blijven . Het zijn dus geen waarheden onstaan door de mening van een grote groep het zijn harde feiten.

Fijne zwangerschap verder!

groetjes,
Wietke

Hoi!

Ben het met je eens hoor.. Soms weten we ook gewoon net even teveel om nog onbezorgd te kunnen leven. Ook ik let wel een beetje op wat ik eet, maar ga er niet spastisch mee om. Alcohol en sigaretten neem ik absoluut niet, maar verder eet ik echt nog wel een broodje leverpastei, een stukje leverworst van de slager of een softijsje (al gaat het volgens mij hier maar over twee keer ofzo..).
Mijn fruit en groente was ik goed af, maar deed ik ook al daarvoor en verder vertrouw ik op een stukje natuurlijke weerstand van mezelf. Tuurlijk loop je risico's, maar die loopt iedereen en niet alleen als je zwanger bent.

Geniet maar lekker van de zwangerschap! Voor je het weet is het al weer voorbij, want die negen maanden vliegen werkelijk om!

Groetjes, Harma 36w1d

Ik merk hier dat er toch nog een hoop mensen denken dat je die dingen niet mag eten omdat het slecht zou zijn voor jezelf. Dat is dus niet waar. Jij als volwassen gezond persoon merkt er hoogstwaarschijnlijk weinig van als je een broodje filet of een stukje brie eet met de bacterie erin. Wat jij niet merkt als je dat eet, is dat je kindje niet het afweersysteem heeft van een volwassenen en hier dus niet tegen kan. Je kindje heeft nog niet de kans gehad om hier een afweersysteem tegen op te bouwen.

Dit is geen fabeltje, maar het is echt bewezen.

groetjes Danique

Hier nog een stukje over de gevolgen voor je ongeboren babytje:

Als de moeder vlak voor of tijdens de zwangerschap toxoplasmose heeft, kan het kind de infectie krijgen via de placenta. In tegenstelling tot de moeder loopt het ongeboren kind wel degelijk gevaar. Het kan er ernstige afwijkingen door krijgen. Bijvoorbeeld van het zenuwstelsel (waterhoofd) en aan de ogen (blindheid).
Vaak merkt u pas later dat het kind vóór zijn geboorte geïnfecteerd was. Veel oogklachten kunnen bijvoorbeeld veel later tot uiting komen. De kans op een infectie bij het kind en het optreden van een aangeboren aandoening hangen af van de zwangerschapsduur.
Aangeboren toxoplasmose komt bij 1 op de 1.000 zwangerschappen voor. Gelukkig wordt de parasiet niet altijd door de moeder op het kind overgedragen. En mocht de aanstaande moeder een ernstige toxoplasmose-infectie hebben, dan kunnen geneesmiddelen helpen. Hoe sneller de infectie ontdekt wordt, hoe beter de medicijnen hun werk kunnen doen.

Kijk, dat pinda's eten en huisdieren houden tijdens de zwangerschap gevaarlijk is,
wijs ik regelrecht naar de afdeling hysterie...
Maar dat je geen (half)rauwvlees en rauwmelkse kazen moet eten is toch echt een
feit. Je ongeboren baby kan er simpelweg aan dood gaan terwijl jij niets hoeft te merken
van die bacterie... Reden genoeg lijkt me om het niet te doen..

Terug
Bovenaan