Waarom mag je al die dingen niet meer eten en drinken???

Heb m'n biefstukje gister maar flink doorgebakken....Met een grote klodder saus viel het best wel mee.........

Klinkt lekker, zo'n doorbakken biefstukje.

Weet iemand hoe het dan zit met Parmaham? Ik wilde het bestellen op mijn pizza, maar vroeg voor de zekerheid aan de (ook zwangere) serveerster of het rauwe ham is, en dat is het dus. Maar als hij op je pizza in de oven is geweest, dan is tie toch niet rauw meer?

Het blijft je eigen verantwoordelijkheid wat je wel of niet eet.
Voor jou is het echt niet zo gevaarlijk, dat klopt.
Ga maar eens na hoe vaak je "de verboden dingen" eet en hoe vaak je er ziek van bent geworden.
Ben zelf 1 keer ziek geworden van het eten van softijs (ook hier kan de gevaarlijke listeria bacterie in voorkomen!)
En met ziek bedoel ik ook behoorlijk ziek!
Maar dat ik nu voor altijd softijs laat staan..... NEE!
Maar voor die kleine in je buik is deze bacterie meer dan alleen een ziekmaker. Je kunt er een miskraam door krijgen!
En dus laat ik alle verboden dingen met gemak negen maanden staan, want ik wil het risico gewoon niet lopen!
Als jij vind dat je het gewoon kunt eten, moet je dat doen.
Waarschijnlijk gaat het goed....
Maar wat als het wel mis gaat, kun je daar dan mee leven of ga je dan denken "had ik het maar niet gegeten...."
Bedenk dat - hoe klein het risico ook is - het altijd een risico blijft die grote gevolgen kan hebben!
Enne.... voor je het weet zijn de 9 maanden voorbij!

Waarom de meeste vrouwen er voor kiezen om bepaalde dingen te laten staan, is niet omdat de kans heel erg groot is om iets op te lopen, maar als je kindje wel iets oploopt omdat je iets gegeten hebt wat je beter had kunnen laten staan, dan vergeef je je zelf dat nooit.

Een vriendin van mij is haar kindje na 5 maanden zwangerschap verloren door listeria. En wete je wat het lullige is, ze hefet niet eens iets gegeten van de lijst met verboden producten. Maar ooh wat voelt ze zich nu na jaren nog schuldig, omdat ze niet beter opgelet heeft.

Miep

Hoe zit dat eigenlijk met sjouwen?

Ik ben pas 8 weken zwanger, maar krijg nu al naar m'n oren geslingerd dat ik vooral niet te zwaar moet tillen. Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom niet. Ik mag toch ook gewoon sporten? In de sportschool til ik toch ook gewichten op?

Volgens mij mag je de eerste 3 maanden rustig iets tillen. Als je het maar op een verantwoorde manier doet. Dus eerst door je knieen gaan. Daarna moet je voorzichtiger zijn en geen zware dingen meer tillen. De placenta kan namelijk loslaten als je te lang te zwaar tilt. En daar kan je baby dood aan gaan. Dus wees wel voorzichtig.

Liefs Maria

Hier mijn misschien wat felle reactie...
Ik vind het een beetje raar als je alle adviezen in de wind slaat. Die zijn er niet voor niks. Als je kindje er straks is ben je er toch ook voorzichtig mee? Die geef je toch ook de juiste voeding en de juiste verzorging? Ik begrijp niet dat als je eerst mee mag maken zwanger te raken (want zo vanzelfsprekend is dat ook niet he, dat weten de meesten toch wel?) dat je dan je tegoed gaat doen aan tartaar en rode biefstuk. Als je dat al niet kan laten staan voor de gezondheid van je kindje.... Ik vind het persoonlijk totaal geen opgaaf om van die producten af te blijven die op de verboden lijst staan. Er zijn toch genoeg andere lekkere alternatieven?
Iemand vroeg nog wat over parmaham die kan je gewoon nemen. Sowieso is die 'bewerkt' net als bijvoorbeeld gedroogde worsten en gezouten haring. Maar gaat ook nog eens in een loeihete oven als ie op je pizza zit. Prima dus.
Tillen moet je doen tot een normaal gewicht. Dus je gaat nu niet in je eentje de woonkamer 'verbouwen', maar je tasje boodschappen kan prima. Tot je zelf voelt aan je lijf dat dat niet meer gaat.
Groetjes
Wasabimammie!

Inderdaad een felle reactie zeg, misschien moet ik even wat duidelijker het 'waarom' van mijn vragen uitleggen:  

Onze moeders en oma's kregen al deze adviezen niet en hebben toch ook hele gezonde kinderen op de wereld gezet. Daar komt bij dat ik een aantal maanden in een weeshuis in Senegal, een derde wereld-land in Afrika vrijwilligerswerk gedaan heb. Ik heb daar gezien dat je met heel weinig middelen, toch heel veel kan bereiken. De mensen krijgen daar net zo gemakkelijk gezonde kinderen als dat zij een boodschapje doen op de markt en ze maken zich daar dus echt absuluut geen zorgen over wat wel en wat niet mag enz. enz. Ze hebben daar hele andere zorgen. Als je dan daar al die kinderen in Nederland tegenover zet, waar altijd wel "iets" mee is, is het geen allergie voor het één of ander, dan is het wel een gedragsprobleem, of hij/zij is hoog sensitief, of overgevoelig voor dit, of hij/zij heeft extreme angsten, neurotische aandoeningen.....weet ik veel. Ik vraag me gewoon wel eens af, waar zijn we in hemelsnaam met z'n allen mee bezig? Zijn wij niet veel TE ontwikkeld? Weten we niet gewoon veel te veel?

Ik blijf er bij dat een zwangerschap iets heel natuurlijks is. Een "gezonde" ziekte hoor je ook wel eens. En ik vind het helemaal niet erg om in het belang van mijn kindje wat dingen te laten, maar ik wil wèl gewoon graag weten waarom dit is, temeer omdat het lijstje langer en langer wordt. Te denken valt aan de discussies over het kleuren van je haar en het eten van kaneel en het drinken van koolzuurhoudende dranken. Wat moet je nou echt laten? En waar kan je wat soepeler mee omgaan, maar vooral, WAAROM moet je het laten. Ik wil gewoon net ff wat meer uitleg dan 'dat het goed voor je baby is', want dat roepen naar mijn mening veel te veel semi-deskundigen.

Terug
Bovenaan