Inderdaad een felle reactie zeg, misschien moet ik even wat duidelijker het 'waarom' van mijn vragen uitleggen:
Onze moeders en oma's kregen al deze adviezen niet en hebben toch ook hele gezonde kinderen op de wereld gezet. Daar komt bij dat ik een aantal maanden in een weeshuis in Senegal, een derde wereld-land in Afrika vrijwilligerswerk gedaan heb. Ik heb daar gezien dat je met heel weinig middelen, toch heel veel kan bereiken. De mensen krijgen daar net zo gemakkelijk gezonde kinderen als dat zij een boodschapje doen op de markt en ze maken zich daar dus echt absuluut geen zorgen over wat wel en wat niet mag enz. enz. Ze hebben daar hele andere zorgen. Als je dan daar al die kinderen in Nederland tegenover zet, waar altijd wel "iets" mee is, is het geen allergie voor het één of ander, dan is het wel een gedragsprobleem, of hij/zij is hoog sensitief, of overgevoelig voor dit, of hij/zij heeft extreme angsten, neurotische aandoeningen.....weet ik veel. Ik vraag me gewoon wel eens af, waar zijn we in hemelsnaam met z'n allen mee bezig? Zijn wij niet veel TE ontwikkeld? Weten we niet gewoon veel te veel?
Ik blijf er bij dat een zwangerschap iets heel natuurlijks is. Een "gezonde" ziekte hoor je ook wel eens. En ik vind het helemaal niet erg om in het belang van mijn kindje wat dingen te laten, maar ik wil wèl gewoon graag weten waarom dit is, temeer omdat het lijstje langer en langer wordt. Te denken valt aan de discussies over het kleuren van je haar en het eten van kaneel en het drinken van koolzuurhoudende dranken. Wat moet je nou echt laten? En waar kan je wat soepeler mee omgaan, maar vooral, WAAROM moet je het laten. Ik wil gewoon net ff wat meer uitleg dan 'dat het goed voor je baby is', want dat roepen naar mijn mening veel te veel semi-deskundigen.