Hoi Nico!
Volgens mij zit ik wel aardig met jou op een lijn! Haha! Met dat verschil dat jij het gewoon allemaal lekker hier opschrijft..
Ik heb als verpleegkundige in een AZC gewerkt en daar gingen we supercreatief om met de middelen die ter beschikking waren. En het werkte geweldig!! Het lijstje met dingen die wel en niet mogen wordt voor ons steeds maar uitgebreider en tuurlijk staan er dingen op die gevaarlijk zijn, maar dat voorkom je echt niet door superstipt naar zo'n lijstje te gaan leven. De zwangeren in het centrum kregen echt niet zo'n lijstje en met een paar simpele adviezen gingen ze bij de vk op controle.
Hoe zit het dan met legionella? Er is nu weer een kleine uitbraak door zo'n koeltoren.. dus straks al die koeltorens weg of aangepast voor bakken geld. En dan? Hoe zit het met je douchje thuis? Die van ons wordt nooit gecontroleerd, weet niet hoe het bij jullie zit. Er zijn zoveel andere gevaren en dingen waar je óók op zou moeten letten, maar zo wordt je toch horendol? En wat als er wel iets mis gaat? Is dat dan de schuld van die moeder omdat ze niet goed genoeg haar lijstje gevolgd heeft en toevallig een keer een stukje niet zo goed gewassen komkommer in haar salade had? Ondanks al die lijstjes raakt er echt wel eens iemand besmet met een of andere narigheid, maar dat is toch de natuur? Er worden toch ook niet alleen maar gezonde dieren geboren?
En ja, in Afrika gaan er veel zwangerschappen goed, maar worden ook veel kindjes ziek. Dat zijn de omstandigheden en tekorten daar. Maar zoals Nico al zei, er zijn hier zoveel probleemkinderen, allergieen etc.. Doen wij het dan echt zo goed met al onze deskundigen??
Mijn schoonzus heeft flink doorgerookt tijdens haar zwangerschap, onder het mom van de gyn zei.. beter minderen dan stoppen ivm stress. Maar ondertussen zijn wel haar beide kinderen probleemgevallen. Ze kunnen moeilijk concentreren en nauwelijks meekomen in de gewone klas. Ze zijn druk, krijgen onnoemelijk veel snoep en suiker binnen (de oudste vijf scheppen suiker in de thee omdat die anders niet zo lekker is..). Met al onze kennis en deskundigheid lijkt me dit ook verre van gezond, maar daar valt niemand over. Nee, het zijn gewoon ADHD kinderen met een ontwikkelingsstoornis en angststoornissen. Ja, zo zou je het ook kunnen noemen..
Wat ik bedoel is dat we beter gewoon lekker van onze zwangerschap zouden kunnen gaan genieten ipv spastisch te letten op wat we wel en niet doen. Ik heb ook nog best veel en zwaar getild tot mijn verlof. Nou en? Vroeger werkten boerinnen tot de dag van bevalling op het land en een paar dagen na de bevalling moesten ze weer aan de bak. Ja, dat is dan wel vroeger en nu heb je recht op verlof en dat is ook terecht, maar vroeger kwam het ook allemaal op zijn pootjes terecht!