wanneer slaapt baby door?

Even voor Hermelien,
Dat niet uit bedje halen, daar begin ik pas later mee hoor. Zeker niet als ze pas vier weken zijn.
De eerste weken sliepen mijn kinderen half in de wieg, half bij mij. Ze zijn dan nog veel te klein om lang alleen te liggen en al helemaal om te laten huilen. Ik kan je niet precies zeggen wanneer ik wat strenger begin te worden, geloof dat ik vooral let op de manier van huilen.
Ivy

Christian sliep door vanaf 3 weken, dat wil zeggen: geen nachtvoeding meer.
Aanvankelijk van 23:00 tot 5:00 uur en langzaam werd de nacht een beetje langer, naar nu 21:30 tot 7:00 uur.
Maar ik wil je de illusie ontnemen dat ik daarmee rustige nachten heb. In periodes (die bij ons helemaal overeen komen met de sprongetjes in mentale ontwikkeling   volgens het boek Oei ik groei) moeten wij er 2-3 keer per nacht uit ivm huilen. Speentje erin en hij slaapt meteen door. Soms is het gewoon een duidelijke reden, koorts, ziek, gebraakt, luier gelekt, verstopt neusje, enge droom, en moet hij even uit bedje gepakt worden. Dan is mijn nacht gebroken... Dan gaat het weer een paar weken goed (in een ruk de nacht door) en dan weer een paar weken met nachtelijk spoken...

Dus bereidt jezelf erop voor dat je het eerste jaar regelmatig met een gebroken nacht doodmoe op je werk verschijnt. Alle jonge ouders maken dat mee en je doet er echt niets aan.

En laten huilen, dat kan ik niet en werkt vaak averechts. Je kindje moet er tenslotte op vertrouwen dat jij aan zijn behoeftes voldoet en dus ingaat op zijn signalen. Ik ben toch wakker! Waarom zou ik dan nog een uur naar overstuur gekrijs gaan luisteren, terwijl ik hem binnen 2 minuten stil heb (en dus zelf verder kan slapen!) als ik er even uit ga?

Maar goed, veel succes nog met de rest van je zwangerschap en straks de bevalling! wie weet krijg je een enorme slaapkop die vanaf dag 1 doorslaapt...

Groetjes, Karin
mama van Christian (5,5 maanden)

Hallo,
Ik wilde nog even reageren op "het laten huilen". De eerste drie maanden hebben wij ons mannetje ook niet laten huilen, maar bij ons genomen en getroost. Toch bestaat er bij baby's ook gewenning. Ons mannetje was dus een slechte slaper, en een of twee keer eruit om te troosten gaat nog wel, maar als je voor de zevende keer richting wiegje loopt dan ga je toch denken. Na overleg met het cb en het lezen van "regelmaat en inbakeren" van Ria Blom zijn we gestart met het even laten huilen. De truc is dan dat ze leren zelf weer in slaap te vallen. Wel gingen we altijd naar hem toe om even te laten voelen dat we er voor hem waren, maar dan lieten we hem wel liggen. Soms moesten we een aantal keer heen en weer lopen, maar zijn slaapgedrag was binnen een week tijd totaal veranderd!!! I.p.v. 7 of 8 keer   hevig huilen was het binnen een week terug naar twee of drie keer enkel het speentje.

Ik ben het er helemaal mee eens dat ze je die eerste maanden heel hard nodig hebben. Maar bij ons zoontje hebben we hem wel een gewoonte aangeleerd van: " als je wakker wordt komt pap of mam je helpen om weer in slaap te vallen". En als je kimdje dan niet beter gaat slapen in de loop der maanden dan zoek je toch naar andere oplossingen. En als baby's iets ouder worden is het toch een prima gewoonte dat ze zelf weer in slaap leren vallen. Zoals al eerder verteld behoren wij tot een van de uitzonderingen, maar als je zo lang zo een onrustig kindje hebt dan wil je wel hoor!!!! En uiteindelijk was vooral hij er enorm mee geholpen, want een kind wat zo vaak wakker is en zo weinig slaapt dat ie de wallen onder zijn ogen heeft dat vind ik veel zieliger!!

Groetjes Soela

Das inderdaad ook weer zo Soela, ze wennen er snel aan en ze zijn slimmer dan we denken. Toen onze dochter wat ouder was en ze huilde (en dan kon ik horen of het een aandachtshuiltje was of niet) dan ging ik alleen effe buiten de slaapkamerdeur staan en zei "Welterusten, lieve Aylin, lekker slapen" Na een paar dagen had ze door dat mama er toch  echt nog is.
Maar dit scheelt dus per kindje, onze dochter is een enorme slaapkop en is nooit onrustig geweest. Daar hebben we mazzel mee. Ben benieuwd of we nu weer zoveel mazzel hebben.
Nu is ze twee en begint ze te roepen "Mama, Maaaaaammieeeeeeeee"
Dan doe ik dus weer hetzelfde als dat ik toen deed. Even buiten de deur welterusten zeggen.
Volgens mij wil ze gewoon even zekerheid hebben dat ik er toch nog wel ben.
En als ze me dan hoort is het goed.

Miriam (34+6)

Mijn dochter sliep volgens het CB door (van 23.00-5.00 uur) toen ze een maand of 2 was. Maar persoonlijk vind ik dit geen doorslapen. Met 5 maanden sliep ze van 19.00 uur tot 8.00 uur 's ochtends. Dat vind ik wel doorslapen. Na die 2 maanden ging het wel beter.

Mijn zoontje is nu 9 weken en slaapt van 20.00 uur tot in ieder geval 2.00 uur, 6 uur dus, vergelijkbaar met mijn dochtertje. Alleen wil hij zijn laatste voeding  niet later dan 20.00 uur. Als hij goed moe is haalt hij tot 5.00 uur. Dat vind ik al erg luxe.

De belasting van het voeden 's nachts heeft ook te maken met hoe snel je kindje weer slaapt. Mijn zoontje slaapt gelijk weer in, ik ben minder dan een half uur bezig in totaal (luier, voeden, boertje en in bed). Mijn dochtertje daarentegen, daar zat je nog wel een uurtje mee. Met als gevolg dat ik zelf klaarwakker was. Dat vond ik erger.

Ik heb mijn beide kinderen niet laten huilen de eerste maanden. Dat is niet goed. Even huilen om in slaap te komen mag maar niet uren. Daar snappen ze niets van en is niet goed voor de binding. Ze willen gewoon je lichaamswarmte voelen. Toen mijn dochter een maand of 8-9 was hebben we haar wel laten huilen. Nu is de tactiek nog steeds: bij huilen 1x troosten in haar kamer en dan zelf doen (muv ziekte etc.). Dat werkt perfect bij ons. Ze is nu 15 maanden.

Ingeborg

Hoi hoi!
Leuk om zoveel reacties te krijgen en ook interessant om jullie ervaringen te lezen!
Bedankt!
groetjes van Iejoor
25weken en 3 dagen

hallo mijn dochter sliep na 2 weken de nachten door.
ze kreeg om 23 uur de laatste fles en werd de volgende ochtend rond 8 uur wakker.
zelfs nu is ze een uitslaper als ik haar niet waker maak slaapt ze makkelijk tot 11 uur terwijl ze het avonds optijd in bed ligt en regelmatg een middagdutje doet.
ik hoop dat mijn tweede ook zo makkelijk word we zullen zien. liefs cindy

Als ik de reacties zo lees ben ik wel een beetje jaloers....
Mijn zoontje heeft alleen de eerste nacht na de bevalling doorgeslapen: daarna (bijna) nooit meer: EN HIJ IS NU AL 3JAAR!!!

Hij is een ontzettend rusteloze slaper; werd altijd wakker van z'n eigen gedraai (en nu nog vaak), moest altijd in een slaapzak slapen ivm het draaien en slaapt sinds z'n 2e al in een meegroeibed omdat hij in z'n ledikantje steeds vast kwam te liggen tegen de "tralies".
Als hij nu op bed ligt draait ie nog alle kanten op: het ene moment ligt ie gewoon (hoofd aan t hoofdeinde), dan weer overdwars en als je weer kijkt ligt ie met z'n hoofd bij z'n voeteneind. Hij wordt in ieder geval 1x per nacht wakker om wat te drinken (soms kruipt ie dan stilletjes bij ons in bed) en s'ochtens staat ie meestal tussen 6 en half 7 weer naast zn bed :)"opstaan mama")  (hij ligt er voor 8uur in)

Ach, ik zit dus nog lekker in het ritme als de baby straks komt....

Liefs Nika

Terug
Bovenaan