Ik heb het met 9 weken verteld (achteraf bleek ik pas 8 weken zwanger). Wilde liever nog even wachten, maar er werden in overleggen zaken besproken die ik moest gaan oppakken terwijl de uitvoer ervan tijdens mijn verlof zou zijn. Ik had er gewoon geen goed gevoel over, dus heb mijn leidinggevende ingelicht. Rest van de collega's pas met 12 weken.
Je hoeft inderdaad pas paar maanden voor je bevalt door te geven dat je zwanger bent. Wettelijk gezien. In praktijk is het natuurlijk veel eerder zichtbaar.
Als je al eerder een mk hebt gehad, wat natuurlijk een hele vervelende ervaring is, weten ze op je werk dat bezig bent met kinderen. Ze zullen dan ook zeker niet raar opkijken dat je nu zwanger bent.
Ik bergijp dat je bang bent dat je contract niet verlengd wordt. Maar wanneer je het ook verteld dat risico blijft er in zitten. Iemand zei dat je niet ontslagen mag worden als je zwanger bent.Dit klopt alleen bij een contract van onbepaalde tijd of tussentijds. Een contract voor bepaalde tijd loopt van rechtswege af en mag zonder opgave van reden niet verlengd worden.
Ik zou in jouw geval wachten tot de 12 weken voorbij zijn, tenzij het echt niet anders kan ivm je klachten. Dan zou ik het eerder vertellen. Wanneer je de kritieke grens voorbij bent, weet je zekerder dat je zw goed zal verlopen. NIks is zeker, ik weet het. Maar als ze dan je contract niet verlengen, dan heb je geen dubbel verdriet.
Geniet van je zwangerschap en laat het maar gebeuren. Je kan er zelf weinig invloed op uitoefenen ben ik bang. Succes!
Groetjes Anoek