wanneer vertel je het je baas??

een werkgever mag een zwangerschap nooit als rede voor ontslag of einde contract gebruiken en zal dit ook zeker niet doen. dan komt ie wel aan met een of andere smoes.
dat ie toch al niet tevreden over je zal zijn zal indd meespelen, maar voor sommige werkgevers is juist een zwangerschap de enige reden en gaan ze domme dingen verzinnen om je weg te krijgen.

ik kreeg elke keer te horen dat ik zon toffe werkgever had, en nee die zou je om een zwangerschap nooit de deur uit schoppen. er weas tenslotte een collega al 2 x moeder geworden binnen het bedrijf.
Natuurlijk zal mijn werkgever om andere dingen niet meer tevreden zijn, ben tenslotte zwanger en voor mijn gevoel minder productief geworden, simpelweg omdat mijn prioriteiten bij me zwangerschap liggen en niet bij werken. Nou mog mijn werkgever zoiezo in zijn handen klappen, want ik was er wel en ben niet ziek geweest. Maar goed het mocht neit baten. 4 juni verloopt me contract, 2 juni ga ik met zw.verlof. mijn werkgever vraagt het aan en betaald me uit tot eonde contract, maar hoef nu al niet meer te komen, hij is me zat en denkt niet dat we nog 2 maanden samen kunnen werken. Baalde wel natuurlijk, maar bekijk het ff van het positieve. ben 26 wk zwanger en kan de rest van me zwangerschap relaxen en hoef pas aan nieuw werk te denken eind september. woh. das ook een voordeel hoor. Vooral omdat we net zijn verhuisd en gewoon een drukke periode hebben gehad. kan me nu helemaal op de baby richten en dat is wat ik ga doen. lekker elke dag uitslapen, nu kan het nog en over 3 maanden niet meer.

iedereen succes. je hebt slechte bazen en hele slechte bazen.
mijn laatste was een slechte, al die andere waren hele slechten. hahhahah

xx bambi

Ik ben dan (nog) niet zwanger, maar ik weet wel dat mijn contract niet verlengd zal worden wanneer ik vertel dat ik zwanger zou zijn. Ik las een reactie van 1 van de lezers hier dat de baas dan toch al niet helemaal tevreden is, en dan de zwangerschap mooi kan gebruiken om je eruit te zetten. Hier ben ik het totaal niet mee eens!!!  

Ik kan me er wel iets bij voorstellen  dat een baas niet zit te springen op iemand die met zwangerschapsverlof gaat. Hij mist dan wel 16 weken een medewerker. Maar het is wel belangrijk hoe je daar als werkgever mee omgaat. Helaas gebeurt het vaak dat de vrouw de laan uitgestuurd wordt, omdat een werkgever denkt na de zwangerschap niet dezelfde (hardwerkende) werknemer terug te krijgen. Vaak wil de vrouw dan minder werken, moet misschien om bepaalde tijden het kind bij de creche ophalen, kan niet meer overwerken.  Ik denk dat een werkgever (helemaal mannen) heel negatief daar over denkt en dat dit ze wel afschrikt.  

Helaas zijn er  heel veel slechte  bazen...die alleen maar om hun geld denken. Zelf heb ik dus ook zo'n baas.  Als er maar geld verdient wordt, dan is  alles goed. En op hun manier, moet er overgewerkt worden, dan moet je er staan. Maar wil  je een middag of een dag vrij, dan moet je wel een  hele goede reden hebben anders  kun je het vergeten. Ik heb zelfs een dag moeten overwerken, voor een dag die ik had vrijgevraagd voor ondertrouw (terwijl hier een dag voor staat in het CAO). Herken je dit niet, dan mag je zeker blij wezen met je baas!!!

Maar even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Mij lijkt het ontzettend moeilijk wanneer aan te moeten geven bij je werkgever dat je zwanger bent. Denk dat je een goed moment nu hebt uitgekozen, mede omdat je wel vrij moest hebben voor de eerste echo.

Liefs Rixt

Een beetje ander verhaal, maar toch...
Bij mijn vorige baan had ik ca. 1 uur reistijd. Ik was in 2006 getrouwd en wij wilden graag kinderen. Er kwam een baan in de buurt van mijn woonplaats voorbij. Ik heb getwijfeld of ik tijdens het gesprek te zeggen dat ik zwanger wilde worden, dit is immers niet verplicht en ze mogen er ook zeker niet naar vragen.
Ik heb besloten het wel te vertellen en heb er geen minuut spijt van gehad. Ze reageerden heel leuk en hadden dat wel verwacht. Ik was net een paar maanden getrouwd en 28 jaar. Ik mocht op tweede gesprek komen en werd aangenomen. Ik raakte zelfs al tijdens de soll.procedure zwanger maar kreeg helaas een miskraam. De maand erna was ik alweer zwanger dus toen ik begon bij mijn nieuwe baan was ik dus zwanger. Mijn directe collega vroeg meteen op mijn eerste dag: en, ben je al zwanger? Ja dus! Ik vond het wel prettig dat ik het van tevoren had gehad, daar ik het vervelend had gevonden ik er net werkte en dan al zwanger zou zijn, zou ik een naaistreek hebben gevonden. Ik had wel een jaarcontract wat inmiddels al is omgezet naar een vast. Inmiddels is mijn zoontje 8 maanden.

Hoihoi,

ik heb het op kantoor "noodgedwongen" direct verteld. Ze wisten dat we bij de gyn liepen, en probeerden zwanger te worden. Het gave is,  de directeur  begon meteen te stralen en gaf me een knuffel! Ook mijn andere collega's reageren alleen maar positief.

Enig nadeel is dat ik als uitzendkracht werk, dus sowieso  maar een kleine  kans heb te blijven. Ik maak me ook geen illusies daarover, over een maand is het project afgelopen (heb er dan 4 maanden gezeten, heb zelf iemand met zwangerschpasverlof vervangen!). Mochten ze me alsnog willen houden zou ik dat wél super vinden, want het bevalt me goed. Misschien... ik hoor soms van die geluiden.

Ook op het uitzendbureau wisten ze het direct, van de 3 dames zijn er 2 zelf hoogzwanger! Dus alleen maar positief. En mocht ik hierna geen werk hebben, hebben m'n man en ik besloten dat dat ook geen ramp is. Hij is de kostwinner, en wat ik verdien, is alleen maar een leuk extraatje.

Liefs,

Suske13

Hey

werk al 9 jaaar bij dezelfde overheidsinstelling en hoef me dus geen zorgen te maken over mijn baan...toch heb ik het nog uitgesteld. Krijg morgen mijn eerste echo en vrijdag voor de eerste keer naar de VK. Dan ga ik het de week daarna vertellen.
Heb mijn miskraam plompverloren gemeld.........dat is inmiddels een jaar geleden.....paar weken geleden ben ik benaderd voor een leidinggevende functie en ondanks dat ik toen niet wist dat ik zwanger was, heb ik het geweigerd. Nu moet ik dus vertellen dat ik zwanger ben en ben aan de ene kant bang dat ze niet geloven dat ik het toen niet wist..en dat ik mezelf moet geen verdedigen......uitstellen voelt niet goed...vertellen ook niet..........

Jennifer

hallo meiden....
ik weet dus nog steeds niks helaas....
van mijn colega's hoor ik dat er te weinig mensen zijn??
en ze willen met 2 verzorgingshuizen samen werken dus dat we daar ook ingezet kunnen worden??
dus ben benieuwd hoor...
zal binnen kort is vragen want ja, zit ook met mijn zwangerschapsverlof enz??

liefs van mama van 1
en 18w zwanger

heej dames

ik hoor hier niet meer thuis maar lees wel vaak mee (ben inmiddels bevallen)
toen ik 14weken zwanger was van caithlyn vertelde ik ook mijn baas dat ik zwanger was,omdat moment werkte ik voor een uitzendburo en 3weken nadat ik het vertelde werd ik ontslagen met de rede we hebben geen werk meer voor je maar dit was bullshit want voor dat ze wisten dat ik zwanger was hadden we net een gesprek gehad dat ze heel blij met me waren enz nou zo kan een baas dus zijn als je geen poot hebt om op te staan,heb nog van alles geprobeert maar helaas met weinig resultaat

dus kijk eerst in welke postitie je staat enz en w8 echt die 3maanden af ook al is het moeilijk ivm je miskraam dat had ik het zelfde

succes

liefs mama van caithlyn 03-03-2008

Terug
Bovenaan