wanner beginnen met fruit en groentehap?

Heel eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom zoveel mama's hun kindjes met 4 maanden al fruit willen geven. Er wordt geadviseerd om pas vanaf 6 maanden met groente en fruit te beginnen, omdat dan de darmpjes pas volledig ontwikkeld zijn.

Waarom denk je dat ze er aan toe zijn? Vanaf een maand of 3, 4 gaan ze de wereld om hen heen bekijken en vanaf een maand of 4 stoppen ze vanalles in hun mond, om te ontdekken. Niet omdat ze vast voedsel willen.

Nou ja, jullie begrijpen dat ik vanaf 6 maanden rustig ga beginnen met groente en fruit. Ik begin met groente, dat is wat minder zoet en went Maarten niet gelijk aan zoete smaken. Hier trouwens geen allergieen of iets dergelijks in de familie, dus daar doe ik t niet persé voor.

Ik wil niemand voor t hoofd stoten hoor, maar ik begrijp het echt niet, daarom heb ik het er op deze manier neergezet.

Er staat niet voor niks vanaf 4 maanden op de potjes, en ze adviseren ook om ermee te beginnen vanaf 4 maanden...

Je kunt zelf beslissen of je het dan al doet of iets later...

Ik wil ermee beginnen met 4 maanden, omdat het me eeeeenig lijkt dat hij ook eens iets anders mag eten. Niet omdat hij er al perse aan toe is.

Liefs

Ook ik wil pas beginnen met 6 maanden. Ik ben het eens met wat mamavanw zegt. Ze hebben het helemaal nog niet nodig. En volgens mij adviseren op het cb om pas met 6 mnd te beginnen ivm allegien, hoeft dus helemaal niet in de fam. te zitten.

Maar zo doet ieder waar hij zelf zin in heeft en je kan zelf het beste aanvoelen wat goed is voor je kindje.

PS. bij mij 'weten' de jongens niet eens dat er ander voedsel bestaat dan bv, want ze liggen bijna altijd op bed als wij eten, ha ha

Ook ik ben het helemaal eens met mamavanw.

Er staat 'vanaf 4 maanden' op de potjes, omdat de fabrikanten weten dat wij als moeders het inderdaad erg leuk vinden om er zo snel mogelijk mee te beginnen en zo verkopen ze er dus weer wat meer! Het zal ongetwijfeld geen kwaad kunnen, maar over het algemeen wordt geadviseerd om pas vanaf een maand of 6 met bijvoeding te starten en dus niet met 4 maanden, zoals heppy zegt (zie voedingscentrum.nl of vraag bij het CB). Natuurlijk kan jouw kindje er best wat eerder aan toe zijn, maar je kan toch niet serieus menen dat je het gaat geven omdat JIJ het enig vindt????
Begrijp me niet verkeerd, maar dat komt nogal naief over.

En als je begint, begin dat met 1 soort fruit en geef dat eerst een tijdje, zodat je baby aan de smaak/structuur kan wennen. Ik prakte zelf altijd een banaantje of raspte een appeltje en gebruikte maar af en toe een potje.

Vind het een moeilijke beslissing. Juul kijkt me zelfs de thee uit men beker, en volgt echt alles wat er in mijn mond gaat.
Maar hij heeft toch wel nog steeds krampjes.
nog 12 dagen dan wordt hij 4 maanden, wil het wel graag proberen.
maar als ik het doe dan maar 1 soort fruit en niet van alles. En als het bevalt dan ook maar eerst bij 1 soort fruit blijven, want anders gaan die kleine darmpjes dat toch nooit handelen?

Kijk, dit is een leuke discussie! Diederik is nu 3 maanden en het lijkt mij inderdaad ook leuk om hem dat eerste fruit- of groentehapje te geven, maarrrrr... ik denk ook dat het helemaal niet kwaad kan als je er nog iets langer mee wacht (sterker: dat het wellicht zelfs beter is)!

Diederik kijkt heel gefascineerd als wij eten en begint inderdaad van alles naar zijn mond te brengen, maar of ik dat moet interpreteren als 'honger naar vast voedsel'... Ik denk dat ik het bij de fles hou zolang hij daar tevreden mee is. Ik ga ervan uit dat hij het wel duidelijk aangeeft als hij toe is aan iets anders.

Het leuke is dat ik een baby boek van mijn schoonmoeder te leen heb (dat dus net zo oud is als ik: bijna 35 jaar) en daar wordt met 3 maanden al vast voedsel aangemoedigd... Tijden veranderen :)

Ik kan me goed voorstellen dat je uitkijkt naar de eerste hapjes (net zoals ik zooo uitkijk naar zelf kunnen zitten, kruipen, woordjes en stapjes) maar net zoals het ene kind loopt als een kievit met 11 maanden wacht de ander rustig tot 14 maanden.
Ik denk wel dat zo lang mogelijk wachten het beste is, maar soms is een kindje er eerder klaar voor.

Overigens ben ik het wat fabrikanten betreft helemaal met Myrthe eens, net zoals er allerhande 'reclames' zijn om mensen ervan te overtuigen dat ze kip, melk, vis en vlees moeten consumeren om aan een volwaardige inname van voedingsstoffen te komen... Echt onzin!

Evje

Terug
Bovenaan