wanner beginnen met fruit en groentehap?

Hier krijgt Kyandro bijna 15 weken af en toe een beetje groenten of fruit.als ik merk dat hij hongerig is of ons helemaal nakijkt tijdens eten dan krijgt hij ook.hij vind het meestal erg lekker.er zijn ook dagen dat hij niet wilt dan is het ook goed en krijgt hij alleen bv.
ik vind dat je naar het kind zelf moet kijken waar hij aan toe is..dit is mn 2de kindje en de 1ste kreeg ook pas na 5 mnd vast voedsel en ze heeft er zker een maand aan moeten wennen.Kyandro vind het nu al heel lekker en is veel rustiger en tevreden als hij dan een voller buikje heeft.vroeger begonnen ze ook met 2 a 3 mnd al aan vast voedsel...dus waarom zou het dan nu een probleem moeten zijn???
liefs jootje

Ben het er ook mee eens dat tijden veranderen en iedereen moet het zelf weten wat hij/ zij het beste vind of past bij het kindje. Als je denkt dat het er aan toe is, why not... Natuurlijk kijk je wel goed of je kindje ertegen kan.. Iedereen heeft het beste voor met zijn / haar kindje dus laat het idereen lekker zelf bepalen... (tenzij bij allergieen enzo).
Vind het wel een beetje ver gaan ook, om anderen naief te noemen.. sorry hoor.

Maar wel leuk om te lezen hoe iedereen het doet hoor :-D. De eerste kreeg bij ons vanaf 4,5 mnd fruit, onze 2e is nu 3,5 mnd en krijgt nog niet. voorlopig even aanzien en zolang hij zonder fruit kan, laten we dit zo tot 4 a 5 mnd...
Ze worden vanzelf wel groot, het gaat snel....

Oeps, ik heb, geloof ik, een gevoelige snaar geraakt. Dat was niet de bedoeling, maar ik begrijp nog altijd niet dat je je eigen belang voor dat van je kind laat gaan. En dat is wat door deze moeder beschreven werd. Misschien heb je het anders bedoeld dan dat je het hebt opgeschreven, maar ik blijf erbij dat ik die denkwijze vrij naief vind.

In het algemeen: als je alleen maar ja-knikkers om je heen wilt en geen andere mening of kritiek kunt hebben, dan moet je niet deelnemen aan een forum.

Onze dochter is nu bijna 3 maand, stopt ook iedere keer wat in haar mond. Dacht eerst dat ze dorst had, maar bleef steeds met halve flessen zitten. Nu krijgt ze om de 4 uur, tenzij ze het echt op een huilen zet.
Hierbij wil ik zeggen dat als ze wat in de mond stoppen niet hoeft te betekenen dat ze honger hebben.
Liefs

ik heb het ook op het cb gevraagd, en meteen de uitleg waarom. Hier zeggen ze pas vanaf 6 maanden (en verwijzen hierbij ook inderdaad door naar de website van het voedingscentrum).
het spijsverteringsstelsel van onze kleintjes is al wel instaat om vast voedsel een beetje te verwerken, dus je kunt het ze al wel eerder geven, maar ze nemen er nog niets uit op. Dus je hebt er nog niets aan. Sterker nog, als ze hierdoor minder trek hebben, zullen ze zelfs minder voedingsstoffen binnenkrijgen. Nu ben ik af ten toe een beetje kritisch naar wat ze zeggen, maar goed, er zal in ieder geval een kern van waarheid in zitten.
Dat fabrikanten er 4 maanden opzetten, tuurlijk, dan verkopen ze meer :) En het is inderdaad ook niet slecht, ze hebben er alleen nog niets aan.

En ik herken wel het gevoel van er zelf aan toe zijn. Het is immers weer een stapje dat je kind zet in die lange reis naar volwassenheid. Maar aan de andere kant vind ik die fles nog wel lekker intiem. Zo lang drinken ze er niet uit, en vast eten doen ze straks nog heeel lang..

liefs,

T

@ Mirthe:

Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben.

Uiteraard wil ik het beste voor mijn kindje! LOGISCH TOCH??

Ik ga mijn kind echt geen dingen 'aansmeren' alleen omdat ik het zelf zo leuk vind.

Stan geeft niet echt duidelijk aan of hij toe is aan een hapje.... het smakken en kijken naar ons terwijl we eten.... en sabbelen op zijn handjes geeft volgens mij meer aan dat hij zich bewust word van zijn omgeving.

Ik zal hem een lepeltje laten proberen en geen POTJES vol naar binnen proppen!!!

En zoals ik al zie... misschien vind hij het helemaal niks! Misschien ook wel.... we zien het wel.

Je had je beter anders kunnen uitdrukken. Dingen die je typt komen namelijk heel anders (harder) over dan als je ze tegen iemand zegt.

Poeh hee, kom je een dagje niet op het forum.. :)

Ik zie dat een aantal mensen alsnog schrijven dat ze wachten 'tot hun kindje er aan toe is'. Wat betekent dat dan? Wanneer herken je of een baby eraan toe is? Ik heb werkelijk waar geen idee.

Maarten is ons 2e kind. Toen onze eerste zoon een maand of 6 was, ben ik rustig begonnen met stukken groente geven in het vuistje (bijv. een stronkje gekookte bloemkool, gekookt worteltje, gekookte boontjes). Hij vond t viiieeeesss! Maaaaaar, hij bleef het elke keer wel proberen. Hij bracht zelf dat stukje groente naar zijn mond en gruwelde dan als t zijn lippen of mond raakte.

Was ie er aan toe op dat moment? Ik heb nog steeds geen idee. Door elke dag wat aan te bieden (maar het aan hemzelf over te laten, dus niks geen lepeltje in zijn mond stoppen), is hij wel steeds meer gaan eten. Hij eet nu trouwens als een bootwerker ;-)

Ik wil maar zeggen dat het (mijn inziens) heel moeilijk vast te stellen is waar een baby van 6 maanden wel of niet 'aan toe is'. Wij zijn de ouders, en wij bepalen wanneer een baby iets wel of niet krijgt. En als het goed is, doen we dat met de intentie zo goed mogelijk voor onze baby te zorgen en proberen we een basis te leggen voor de rest van zijn of haar leven.

Ieder zo zijn mening zie je wel!

Kyandro is ook mijn 2de kindje is nog geen 4 mnd maar krijgt toch een appeltje met stukje banaan uit de blender,waarom niet als ze het er goed op doen?????en ze daardoor veel rustiger en tevredener zijn.en hij vind het lekker!

zou het zelf niet zien zitten om mn baby van 6 mnd zelf te laten eten...dat kunnen ze daarna nog heeel lang.er is niks mis met een zacht klein lepeltje voor een baby.vanaf een maand of 8 kun je ze toch wel een liga of broodkorst in de hand geven.vind 6 mnd erg vroeg.maar goed iedereen moet zelf weten wat hij doet idd.

kortom voel me geen slechte moeder als ik mn kindje van nog geen 4 mnd vast voedsel geeft.
ik kijk gewoon hoe mn kind is.mn dochter ging ook pas na 5 mnd aan vast voedsel.zo zie je ieder kind is anders.

en vind het ook nogal heeel ver gaan om een moeder hier naief te noemen.
het is toch ook te begrijpen dat je benieuwd ben naar het eerste hapje van je kind???

liefs jootje

Terug
Bovenaan