Wat en wanneer krijg je cadeau?

Hallo mama's

Voor mij is de wereld van cadeautjes rondom je zwangerschap en bevalling een beetje een mysterie. Ik ben zwanger van onze eerste en heb al wel de zwangerschap van mijn tweelingzusje meegemaakt ter vergelijking. Nu is het voor mijn ouders niet het eerste kleinkind maar de vierde en voor mijn schoonmoeder de eerste.
Ik krijg continu te horen dat je bij je eerste zoveel cadeau krijgt dat je beter niks kan kopen en dat heb ik ook gezien bij mijn tweelingzusje alleen lijkt het nu wat anders te gaan. Niet dat ik het haar niet gun, maar ik probeer volledig voorbereid te zijn op de komst van onze kleine en dus alles in huis hebben (ook de leuke extra dingen) alleen als ik vertel aan mijn (schoon)moeder en vader wat ik nog wil kopen stijgeren zij want 'je gaat nog zoveel krijgen want het is je eerste!' maar tot nu toe komt er niet zoveel... Ik dacht dat het dan wel bij de babyshower zou komen die ik had met 31 weken zwangerschap maar dat waren een paar rompertjes en wat boekjes, niets speciaals vanuit de grootouders. Omdat ik best een heftige zwangerschap heb met wat fysieke tegenslagen had ik aangegeven dat ik hun betrokkenheid nu toch wel echt miste, ik ben eigenlijk gewend dat alle aandacht naar mijn broer en zus gaat, maar nu knaagde dat echt even. Ze kwamen toen heel lief de volgende dag 'spontaan' langs met een kleinigheidje voor de kleine: een mobiel voor boven de wieg... Een paar weken daarvoor had ik nog dolenthousiast foto's met ze gedeeld over de mobiel die ik speciaal liet maken voor de kleine in de appgroep voor mijn ouders... Dat was helemaal vergeten...
Nu omdat ik merk dat het emotioneel wat aan mij knaagt vind ik het fijn om te horen wat ik in een normale wereld kan verwachten qua wat je wanneer krijgt.
Ik snap echt dat mijn ouders niet 1000 euro gaan lappen voor mijn kind aangezien ze dat al kwijt waren aan de kinderwagen voor mijn nichtje en ik die gratis heb mogen overnemen, maar een realistische inschatting van wat er kan komen is fijn zodat ik niet mezelf gek maak.
Ik wil voorbereid zijn met alles maar lijk ze daarmee voor het hoofd te stoten maar ik weet ook niet of er überhaupt nog iets komt. Wat kregen jullie?

Ik heb alleen maar 'kleinere' kraamcadeautjes gehad: kleertjes, Duplo, knuffels etc. Alle grote benodigdheden voor de kleine hebben we zelf aangeschaft. Wel heb ik een boel 'afdankertjes' gehad van mensen in m'n omgeving die al een baby hadden gehad: zwangerschapskleding, kleertjes voor m'n kindje, badje, en babykamermeubels heb ik overgenomen van m'n zus. Maar dat was meer op de manier van 'dat gebruiken wij toch niet meer' in plaats van 'dit is ons cadeau speciaal voor jullie', als je snapt wat ik bedoel ;)

Ik heb hele lieve ouders waar ik de kinderwagen van heb gekregen. Voor de rest hebben wij alle grote dingen zelf aan moeten schaffen en kreeg ik ook alleen wat kleine dingen. Knuffeltjes en kleding.. dus verwacht niet te veel kan het ook niet tegenvallen. ?

Wij kregen geen grote dingen hoor! Met babyshower idd wat rompertjes oid en als kraamkado veel prentenboeken (vind ik ook heel leuk!). Maar zoveel krijgen dat je bijna niks hoeft te kopen? Nee dat is in mijn kringen volgens mij niet gewoon..

Ik denk dat iedereen dit op zijn eigen manier doet. Wij hebben van vrienden de wagen, commode en ledikant overgenomen. De box via Marktplaats. Dit om onze 'footprint' zo klein mogelijk te houden. De spullen voor je baby gebruik je maar zo kort. Ook als je ze voor 2 kindjes zou gebruiken... En een baby merkt het verschil niet, die heeft vooral liefde, aandacht, voeding en slaap nodig. De spullen moeten uiteraard nog wel bruikbaar zijn.
Overige spullen hebben wij zelf gekocht. We kregen van mijn schoonouders een financiële bijdrage van 500 euro. Bij de geboorte kregen we van mijn ouders een fietsje, wat kleine cadeaus en een financiële bijdrage voor de spaarrekening van de klein. Van mij schoonouders een kraammand met allerlei praktische cadeaus.

Hoi dikkertjedap,
Mijn zoon (juli 2020) was bij ons in de families het eerste kleinkind. Van de ouders hebben wij gewoon wat kleine dingetjes gekregen (kleertjes en wat doeken). Ik heb geen babyshower gehad vanwege corona en tijdens het kraamfeest hebben wij voornamelijk speelgoed en cadeaubonnen gekregen. Ik was er ook niet vanuit gegaan dat er veel voor ons gekocht zou worden, dus het is mij totaal niet tegengevallen ?. Wij hebben zelf alles aangeschaft en zo kon ik ook nog precies uitzoeken wat ik wilde hebben! 

Hoi,

Bij ons cultuur geven wij elkaar als kado goud, geld, en slaapkamermeubels van de babykamer.
Als babyshower kado mocht ik zelf iets uitkiezen en dat was de stokke wipstoel.
Verder kregen wij kleine kadotjes ( zwitsal, luiers, speelgoedjes) van de andere familie leden, tantes, ooms etc.

Maar al deze kadotjes kregen wij pas na de geboorte van onze zoon.

Terug
Bovenaan