Wat geven jullie, borstvoeding of flesvoeding?

Hoi!

Ik heb 3 weken bv gegeven, maar dat was ongelofelijk veel ellende. Mijn tepels gingen volledig kapot. Mijn zoontje had regelmatig zijn mondje vol bloed en hij gaf ook regelmatig over met bloed erin (bloed van mij dus). Ik lekte continu melk en daardoor herstelden mijn tepels ook niet echt. Bovendien vroeg ik me af hoe voedzaam het was. Mijn zoontje kwam elke 2 en een half uur en dronk dan 3 kwartier. Ook 's nachts. Ik ging er behoorlijk aan onderdoor. Ik was aan het begin heel erg idealistisch, cursus en alles gevolgd, maar op een gegeven moment dacht ik dat mijn zoontje meer had aan een gelukkige moeder en zelf zag hij er ook uit alsof hij wel; wat rust kon gebruiken.
Ik heb kolven geprobeerd, maar ook dat was verschrikkelijk pijnlijk.

Dus toch flesvoeding. Ik heb me er erg schuldig over gevoeld. Ik weet hoe ontzettend veel beter bv is. Maar mijn zoontje doet het fantastisch. Hij sliep voor het eerst wat langer achter elkaar en nu, ruim 2 maanden later, is hij een heel gelukkig, rustig kind en hij groeit ook fijn. Borstvoeding is geweldig, maar niet ten koste van alles.

Liefs
Noa

Ik geef mijn zoontje nu ook alweer ruim 19 maanden BV, en heb voorlopig nog geen "stopdatum" in mijn hoofd.
We gaan gewoon door zolang als we de dat allebei willen. In de eerste zes maanmden hebben we de nodige dipjes gehad, maar daarna werd het eigenlijk alleen maar makkelijker! Nu vind ik het nog steeds ideaal!
Ik hoef nóóit te denken aan het meenemen van voedingen.. ik hoef nóóit 's nachts naar de keuken als hij een keertje wakker wordt met trek in melk.. Ik heb altijd het ideale troostmiddel bij me als hij eens hard is gevallen of gewoon verdrietig is doordat alles hem even tegenzit.. gewoon een paar slokjes mamamelk en de hele wereld ziet er weer een stuk zonniger uit!
Het mooiste zou zijn als hij op een gegeven moment zelf aan gaat geven dat het genoeg is geweest. Hij kan tenslotte het betse aangeven waar hij behoefte aan heeft, en zolang hij nog behoefte heeft aan mijn melk wil ik hem dat niet ontzeggen.
We zijn nu bezig met proberen zwanger te worden van een tweede.. misschien stopt hij wel als ik zwanger ben, en anders heb ik er straks gewoon twee aan de borst! Kan m'n zoontje lekker de stuwing eraf drinken en de melk lekker op gang brenegen voor de kleine!

Groetjes, May

Hoi,

Ik geef borstvoeding. Mijn dochtertje is 8 weken. Ik hoef pas half februari weer aan het werk. En dan ga ik kolven. Dus hoop het nog lang te mogen geven aan mijn dochtertje!!

Wel oefenen we nu af en toe met een flesje. Dat ging eerst helemaal niet goed, maar vandaag heeft ze voor het eerst een volledig afgekolfde voeding uit een flesje gedronken!! Daar was ik wel heel blij mee, want dan heb ik ook wat meer vrijheid, als ik eens weg moet..Al vind ik live voeden nog steeds het allerleukste wat er is!!

Hoi. Mijn zoontje is vandaag 15 weken en ik geef nog volledig bv! Bij mijn eerste lukte het niet zo goed en ben ik na 4 weken gestopt. Ik wilde het nu weer proberen en heb een cursus gevolgd..Ik had wel zoiets van Gaat het niet dan stop ik gewoon.. Maar bij een tweede ben je een stuk zekerder van jezelf en laat ik me niet zo gek maken door het cb.. En hij groeit er harstikke goed op (bij de geboorte 3200 gram en vorige week 5100 gr).. Ik ga proberen om het zolang mogelijk vol te houden. Ben ook weer aan het werk en ik was bang dat de voeding dan terug zou lopen maar het gaat nog steeds goed!!
Gr, Anne-Marie

Hoi,

ik geef ook nog steeds borstvoeding. Ging eerst voor de zes maanden, toen voor de 9, daarna voor een jaar en nu denk ik 'hoe langer hoe beter / leuker'. M'n zoontje is nu 14 maanden en ik geef nog 2 voedingen per dag. Tot voor kort waren dat er nog 3, maar ben nu zwanger van de tweede en heb daar ook wat energie voor nodig. Ik had het niet verwacht, maar ik vond het eigenlijk best erg dat die derde voeding eraf ging. Merk nu ook dat m'n melkproductie aan het teruglopen is, maar ik hoop het toch nog een tijdje vol te houden.

Groetjes,
Margrethe

mijn dochtertje is nu 3 jaar en heeft tot een week na haar eerste verjaardag borstvoeding gehad.
Mijn zoontje is nu (bijna)18 maanden en heeft tot bijna 16 maanden de borst gehad.
Bij mijn dochtertje ben ik gestopt omdat ik al zwanger was en mijn krachten weer nodig had en bij mijn zoontje ben ik gestopt omdat ie ineens niet meer wilde.
Ik heb genoten van de borstvoedingsperiodes en zou het niet anders gewild hebben.
Met alle respect voor alle fles voedende ouders, voor mij was borstvoeding de beste keuze en zowel mijn kinderen als ikzelf heb er mijn voldoening uitgehaald.
groeten Martine

Met weemoed lees ik jullie verhalen over bv. Ik heb mijn dochter 8 weken volledig gevoed alleen ze groeide er niet goed op ook, was ze erg onrustig en kwam ze om de 2 uur om vervolgens 45 tot 1 uur te drinken. Zelf had ik haar graag langer door gevoed maar ja ze moeten wel goed groeien natuurlijk. Nu krijgt ze nog 1 keer de borst maar ik merk dat ze daar ook niet meer echt tevreden mee is. Ik denk dat ik haar morgen maar gewoon helemaal fv ga geven en ik heb ook nog veel bv afgekolft in dit zit nog in de vriezer.

Liefs Linda

Ook ik wilde graag bv geven. Maar door samenloop van omstandigheden heeft het niet mogen lukken. Hier mijn verhaal:

Ons zoontje is binnen het uur na zijn geboorte aangelegd. Het aanhappen ging meteen heel goed, maar hij was erg onrustig en liet al snel los. De eerste 2 dagen na zijn geboorte heeft hij heel weinig geslapen (max. 3 kwartier slapen aan een stuk) en heel veel wakker geweest dag en nacht. Hij is op woensdag middag geboren en op vrijdag middag mochten we hem bijvoeding geven (dmv vingervoeden). Hij werd meteen rustig en ging lekker slapen.

Vanaf dat moment ben ik ook begonnen met kolven. De eerste keer dat ik begon met kolven kreeg ik al melk gekolfd. Iedere keer wel eerst aanleggen en kijken of hij wilde drinken aan de borst. Maar om de een of andere reden wilde hij niet aan de borst drinken. Hij hapte iedere keer goed aan, maar liet al snel weer los en ging dan of liggen slapen of liggen huilen voor de borst. Verschillende deskundigen erbij gehad, maar niemand wist een oplossing. Het kolven liep goed gelukkig, dus kreeg hij wel bv, alleen niet rechtstreeks uit de borst.

Op maandag was de voeding die hij nodig had te veel om nog dmv vingervoeden te geven, dus hebben we de stap genomen om de fles te geven. Dat ging meteen goed. Diezelfde maandag kreeg ik last van een flinke buikgriep, dat hakte er goed in. Ik was al veel afgevallen maar in die dagen viel ik nog heel veel meer af. Een week na de geboorte was ik 15 kg lichter dan vlak voor de bevalling. Gelukkig viel ik daarna niet veel meer af.

Maar ik had continue honger en de bv bleef hangen. Ik kreeg per keer niet meer gekolfd dan 50 cc in totaal. Ik herstelde slecht en was erg vermoeid. Ik heb veel geprobeerd om de bv goed op gang te krijgen: om de 2 uur kolven overdag, veel brandnetelthee gedronken (en oh wat is die smerig) enz. enz. Maar niets mocht baten. Ik had inmiddels dan ook te weinig voeding voor ons zoontje en hij kreeg dus gedeeltelijk bv en gedeeltelijk fv. Uiteindelijk ben ik na 4 weken de bv gaan afbouwen. Ik heb nooit een schuldgevoel gehad, want ik wist dat ik alles had geprobeerd om het te laten slagen. Wat ik ervan heb geleerd is dat, mogen we een 2e kindje krijgen, dat ik dan niet zover ga om  kosten wat kost  bv te geven. Het was zowel lichamelijk als emotioneel een hele zware tijd en als ik eraan terug denk, dan wordt ik er nog steeds niet vrolijk van. De herinnering aan mijn kraamtijd is dat ik bijna de hele dag bezig was met het voeden en de voedingen op zich en de rest van de tijd lag ik te slapen, omdat ik zo moe was.

Groetjes,
Leeuwtje

Terug
Bovenaan