Hoi mama's,
Naar aanleiding van een reactie van Lilian vond ik het wel leuk om een aparte topic te openen.
Het zal misschien voor wat discussie zorgen, de een vind dit belangrijk en de ander dat. Het gaat er immers om wat past binnen je leven,.. misschien wel je normen en waarde? Of is het er gewoon zo ingeslopen?.. Uiteraard moeten we iederen in hun waarde laten maar vraag me gewoon af;
Wat voor mama ben jij eigenlijk??
Ik vind mezelf een rustige, makkelijke maar zéér consequente moeder.. Kay mag eigenlijk alles, krijgt alle vrijheid en mag lekker kind zijn, máár ik wil wel dat hij zich "normaal" gedraagt. Op momenten dat hij dit niet doet grijp ik meteen in en is het afgelopen met de pret..
Met normaal gedragen bedoel ik dus geen "gejammer" en "gemiep" als er geen reden toe is. Ik vind het vreselijk als een kind al aan je been loopt te hangen en te zeuren als ze iets van je willen of bij elke scheet beginnen te janken.. Hier dus een moeder die alleen toegeeft wanneer Kay zich normaal opstelt; dus goed gedrag wordt hier alleen beloond!
Kay zou hier dus niet eens de kans krijgen om te trappen met zijn benen om bv niet in de stoel te willen. Dan maar NIET in de stoel, dan GEEN eten en absoluut GEEN aandacht!! Laat staan mij bewust te slaan of te krabben.. ja,.. dan ben ik héél streng.. Na een kwartiertje is alles weer over en lachen we weer met elkaar, maar op dát moment laat ik heel duidelijk merken dat ik dat gedrag absoluut niet tolereer.
Als Kay zich écht pijn heeft gedaan dan knuffelen en kussen we hier natuurlijk alle pijn weg. Maar ook bij dit soort "aanstel-acties" of vorm van negatieve aandacht vragen is het alleen maar hem weer op de voetjes zetten, aai over de bol en verder er geen (of niet te veel) aandacht aan schenken...
Kay heeft zo zijn vaste tijden en gewoontes waar we ons thuis aan vasthouden. Als we weg zijn dan wordt er creatief mee omgegaan.
Ik ben zelf van mening dat een ouder consequent hoort te zijn omdat een kind sterk de behoefte heeft aan duidelijkheid, regelmaat en structuur.. Ik denk dat het in het geval van Kay al vroeg zijn vruchten heeft afgeworpen, ik hoef hem nog maar nauwelijks tot zelden op een dag te corrigeren..
Mijn motto is dan ook altijd:
Kay heeft zich aan ons (ouders) aan te passen, en niet andersom!
Ik ben erg benieuwd wat voor moeder jullie zijn?!!
Esmé mv Kay