wat zal ik er mee doen?

Lieve Rosanne,

Onderschat nooit het effect van chronisch slaapgebrek!!!!
3x2 uur slaap is absoluut niet hetzelfde als 1x6 uur!! Ze zeggen altijd dat je in het begin van de nacht minstens 4-5 uur achter elkaar moet kunnen slapen om voldoende diepe slaap te hebben gehad om uitgerust wakker te worden. Die 7 uur van jou zijn echt geen goede 7 uur. Dus teer je een beetje op reserves. En dat hou je lang vol. Maar eens zijn je reserves op... En je weet, daar weet ik alles van!
Christian ging al snel doorslapen dus ik heb na de bevalling niet zo erg op mijn kleine hoeveelheid reserves hoeven teren, maar toen ik ziek werd waren 2 maanden genoeg om mij te laten instorten. Jij hebt ook heel wat voor je kiezen gehad, hoor! Weken met een huilende, pijnlijdende Loek, de operatie, moeizaam slapen. Ik vind het ook heel knap dat je het al 4 maanden heb volgehouden voordat deze gevoelens kwamen bovendrijven!

Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om je advies te geven, ben namelijk nog zeker niet de oude, maar ik denk dat een aantal dingen belangrijk zijn.
Zoals de dames al zeiden, voor jezelf zorgen is echt belangrijk! Zorg ervoor dat je goed eet, lekker doucht, leuke kleren (en make-up etc) aandoet, dan voel je je automatisch een stuk beter. Als Loek dan huilt, moet hij gewoon maar even wachten... Wat is het ergst dat er kan gebeuren? Dat hij 5-10 minuten huilt. Daar krijgt hij niets van, toch?
Verder: zorg ervoor dat je tijd voor jezelf plant, regel oppas niet voor een paar uurtjes maar gewoon een hele dag. (ik kan je niet zeggen hoe fijn het af en toe was dat ik Christian naar het KDV kon brengen!!) En verwen jezelf dan ook, slaap lekker bij...
Ik zou wel contact opnemen met je dokter. Mijn huisarts heeft meteen allerlei hulp aangeboden, ook simpele dingen als hulp in de huishouding. Ik vond dat ik genoeg hulptroepen had, dus ben daar niet op ingegaan, maar toch was het prettig om te horen dat ik me zo mocht voelen, dat het alleen maar logisch is na alle uitputtende, emotionele dingen. Ik kon het beter toelaten toen een professional had gezegd dat ik het heel zwaar moest hebben en dat het te verwachten was dat ik dan zo op zo raken.
Probeer er ook over te praten met mensen met wie je vertrouwt bent (familie/vrienden). Al pratende kwam ik er achter hoeveel meer onverwerkte emoties ik had o.a. over de zware zwangerschap, het mislukken van borstvoeding, teleurstelling van de reacties van mijn ouders, het feit dat mijn lichaam al 1 jaar lang niet deed wat ik wilde. Het benoemen van al die emoties (maar ook zorgen, angsten etc) is de eerste stap in het verwerken ervan. Ik voel me nu een stuk beter nu ik tien keer hardop gezegd heb dat ik een k*tzwangerschap heb gehad en dat ik heb afgezien in die 9 maanden.

Meid, ik weet PRECIES hoe je je voelt en als ik nog iets voor je kan doen, zeggen, typen... Je zegt het maar!

Veel sterkte!

Karin

Hoi Rosanne

Zie je wel. Je bent echt niet de enige. We voelen ons allemaal geradbraakt en waardeloze huisvrouwen e.d.

Ik vind het wel erg lief om te lezen hoe iedereen gelijk met je meeleeft en je probeert een hart onder de riem te steken.

Petje af voor de forummeiden zullen we maar zeggen. Het voelt echt heel erg goed om hierbij aangesloten te zijn.

Dus ga lekker iets voor jezelf doen en goed voor jezelf zorgen dan komt alles met de tijd weer op zijn pootjes terecht.

Lieve groetjes van irene

He Rosanne,

wat vervelend dat je je er even niet zo lekker bij voelt....weet van de oudste dat dat in fases gaat, dus het komt wel weer goed hoor...af en toe even af reageren...

he en het is echt niet erg als een baby even huilt hoor omdat ie moet wachten omdat mama zichzelf en/of het huis mooi maakt...Loek heeft er veel meer aan als mama zich prettig voelt, dus lekker even voor zichzelf kan tutten...

overigens is mijn huis ook niet meer zo heel erg schoon op het moment hoor, want dat werken gaat wel een hoop tijd inzitten...(gemiddeld 18 uur per week bij mij hihi) en als ik dan thuis ben, heb ik echt geen zin om te poetsen....boodschappen doen, eten koken, de was en de boel een beetje toonbaar houden beneden is alles op het moment...moet dringend boven aan de gang, maar ik heb ook geen zin.....

groetjes Yvonne

hai Rosanne,

Jij kaart het aan en er zijn zoveel vrouwen die zich herkennen in jouw situatie maar die er niet over durven o.i.d. te praten.

Jouw kleintje is erg wakker en vergt veel tijd van je. Helemaal logisch dat je nu helemaal brak bent. Zeker wanneer hij niet even wat langer slaapt. Pfff zeer vermoeiend. Ik mag niet klagen hoor, onze dame heeft de eerste 6 weken darmkrampjes gehad. Dus dat is nog te overzien....

Maar goed, dat wisten we niet natuurlijk dat het "maar" 6 weken zouden zijn. Het was verschrikkelijk. Ze huilde 2 tot 3 uur achter elkaar. Ze was helemaal doodop en wij ook!! Ik heb ook echt zitten janken van Wat moet ik nou??? Durfde er niets over te zeggen, dat ik eigenlijk niet zo gelukkig was. Mijn andere dochtertje is al 4 en ik heb na haar 2 x een vroeggeboorte gehad. 1 x met 19 weken en 1 x met 16 weken, dus ja zeuren/klagen dat durfde ik niet. Bang om veroordeeld te worden door mijn omgeving... Dan dacht ik ook, dit wilde ik ook zelf! Maar ja die nachten op met een huilende baby daar waren we even niet op berekend.

Op een gegeven moment raakte mijn man geirriteerd door mij, wat hij dan afreageerde op onze kleine baby. Onze andere dochter heeft er trouwens ook onder te lijden gehad. De sfeer was erg grimmig. Mijn man werd 1 x zo boos op de baby dat ik weer vreselijk boos op hem werd en toen dacht ik dit is de druppel.

Verloskundige, wijkverpleegkundige, Icare zorg en het internet zijn er aan te pas geweest. Nu laten we d'r gewoon wat langer huilen, of ze nou in mijn armen huilt of in d'r bed. Maakt toch niet uit! Uit frustratie ging ik dan stofzuigen etc. Mijn energie moest er dan uit. Tevens was het huis dan weer een beetje schoon

Alleen dat slaapgebrek, heel erg! Mijn man heeft een aantal keren extra vrij genomen zodat ik weer een beetje kon bijtanken, dit hielp wel! Misschien ook een optie voor jullie?? Net wat Annemiek ook geschreven heeft, doe eens een dagje iets voor jezelf. Hetzij winkelen, sporten, sauna o.i.d. Je knapt er echt van op. Ik ben een avond met mijn vriendin weg geweest. Even uit eten en bijkletsen. Niet aan de fles of gehuil te denken. Heerlijk was dat. Echt een aanrader!!

Heel veel sterkte ermee en blijf het van je af schrijven! Dat alleen al lucht op!
Groetjes  Sandra
(mv Isabelle en Madeleine)

Chocola eten! Lekkere pure chocola! Word je weer een beetje happy van. Meid, we hebben er allemaal last van, die kersverse moeders zijn gewoon MOE. En iedereen die zegt het niet te zijn is of een liegebeest of heeft een voorbeeldig kind. Dat laatste kan natuurlijk. Het wordt echt wel beter. Elk slaapje pakken dat je pakken kan, want je hebt het echt nodig. Dat elke keer opstaan 's nachts breekt gewoon op!
Sterkte, en schrijf maar raak hier!

Sabine

Hallo,

Ik heb lang nagedacht om ook te reageren, en ik doe het nu toch. Ik heb het ook verschrikkelijk moeilijk. s Nachts slaapt mijn kindje alleen de eerste drie uu, van 10 tot ongeveer 1,00 uur, daarna in fases. Hij is nu drie maanden. Ik heb sinds zijn geboorte niet behoorlijk geslapen en hij is een behoorlijke huilbaby. Ik krijg geen steun van mijn man (je bent zijn moeder, je hoort te weten waarom hij huilt, je hoort hem stil te krijgen, je hoort het huishouden goed te regelen, mijn moeder heeft veel kinderen grootgebracht en klaagde nooit en deed alles goed, mijn zus heeft vier kinderen en klaagt nooit, die doet alles georganiseerd en jij?????????) enz enz.

Tja, een huilbaby (ik heb echt vanalles geprobeerd, een osteopaat, ik ben drie keer naar de kinderarts geweest, ik heb met lactatiekundigen gebeld) zet mijn   toch al wankele huwelijk nog meer onder druk. Mijn man kan er niet tegen wanneer de baby huilt en krijst. En ik dan? Kan ik er wel tegen?
Verder zit ook met hetzelfde probleem als jij Karin, mijn ouders keurden hem af , alleen een beetje anders want   nu dreigen ze gelijk te krijgen. Ik had oogkleppen op.

Ik heb zelfs kindival gehaald, maar die werkt ook niet echt. Ik zal naar de huisarts gaan en kijken of ze mij iets sterkers wil voorschrijven voor mijn kindje om te slapen.
Dus ik heb geen tips, ik weet alleen hoe het is, een beetje emotionele steun is wel al heel veel, dus als je het goed kan vinden met je man, dat is wel goed.

Heel veel sterkte en groetjes in ieder geval,

Sirah

Hee Rosanne,

Meid ik heb het echt met je te doen! Ik sluit me aan bij de reacties van de meiden. Ik heb geen tip voor je die er nog niet tussen staat.
Hoe gaat het vandaag met je? Ben je bij de huisarts geweest?
Ik hoop echt voor je dat het snel beter gaat!
We horen wel van je.

liefs Sonja

Hoi Rosanne,
ik weet niet of mijn reactie nog wat toevoegd want ik ben het eens met alle vorige sprekers - hoe erg je lijdt onder slaapgebrek realiseer je je pas echt als je wel weer voldoende slaap krijgt. Na 3 maanden bijna alleen maar huilen (ikzelf) besloot ik dat dat niet normaal kon zijn en ook niet alleen toegeschreven kon worden aan de bevalling en hormonen en wennen aan de nieuwe situatie. Ik heb weer contact opgenomen met de verloskundige praktijk - heb met hun 2 hele goede gesprekken gehad en ben doorverwezen naar een hele goede psycholoog - geen poespas - gewoon iemand aan wie ik kwijt kon hoe moeilijk ik het had (met alles) en dat ik het allemaal behoorlijk vond tegenvallen (mijn omgeving bleef maar herhalen dat ik er van moest genieten - en dat lukte nou juist niet). Deze man kwam met hele praktische tips en was heel helder over hoe de zaken er echt voorstonden   en wat ik zelf nog niet durfde toe te geven, voor wat betreft slaap en relatie enzo. Mijn tip zou zijn - hou het probleem niet alleen bij jezelf en je man maar praat er ook met anderen over - zoals je kunt lezen is het helemaal niet raar - ik wens je veel sterkte,
Pauline

Terug
Bovenaan