Wat zou jij doen?

Toevallig hebben wij zo een soort zelfde situatie aleen gaat het hier om beide ouders die elkaar bijna de hersens in slaan (op dit moment nu ook trouwens) de wijkverpleegkundige was hier van de week en had het er even over omdat ik er veel moeite mee had. kids hoor je ook veel huilen en zijn duidleijk overstuur. Zij herinderde mij aan die nieuwe tv spot. Want ook kinderen die bij huishoudelijk geweld aanwezig zijn is een vorm van mishandelen en dienen begeleid te worden. Dus ik zou kijken wat je kan doen en ff op internet zoeken naar de mogelijkheden als je het echt niet vertrouwd. Bedenk wel dat als een moeder het psychisch heel zwaar heeft dit ook uitwerking heeft op d ekids, maak dit op dit moment zelf ook mee.
Ook Zifjon bonk extreem met zijn hoofd...... maar nogmaals bekijk en overdenk d esituatie goed en handel er dan naar overeenkomstig jouw geweten.

gr van Mariska

Hoi,
wat een heftig verhaal. Het is een moeilijke beslissing om te bepalen wat te doen.
Ik heb in het najaar een cursus preventie kindermishandeling gevolgd. Op één van de avonden was ook iemand van het amk aanwezig. Zij vertelde heel duidelijk dat een gesprek sowieso niet opgenomen wordt en er wordt ook niets over opgeschreven. Ze willen wel graag jouw naam hebben (tenminste als je vanuit een kdv belt) maar er wordt niets vast gelegd. Het is in eerste instantie een advies gesprek. Zij geven je tips wat te doen, hoe eventueel in gesprek te gaan enz.
Tijdens die avonden werd ons verteld dat het gemiddeld 7 jaar duurt, na een eerste onderbuikgevoel van iemand, voordat er actie wordt ondernomen.
Succes met je beslissing en laat je ons weten hoe het is afgelopen?

liefs Danielle

Hoi Irene,

Wat goed van je dat je het bespreekt!
Ik zou als ik jou was informatie opvragen, je hoeft echt niet meteen alles op tafel te gooien.

Ik zou er zeker melding van maken. Het is echt niet zo dat de kinderen dan meteen uit huis geplaatst worden, eerst gaan ze kijken of het door begeleiden van de moeder beter wordt, ook de oudste kan zo te lezen wel wat begeleiding gebruiken. Wel vreemd dat jeugdzorg er zelf nog niet achteraan zit omdat op het cb toch ook blijkt dat het kind slecht praat e.d. Melden dus! Het gaat om het belang van het kind!

Hoi,
Dat is idd moeilijk ja, je wilt iemand niet valselijk beschuldige of problemen bezorgen!!
En ik heb net als lis behoorlijke drukke mannekes, ze kunnen echt een hele hoop kabaal maken(ben zo blij dat we vrij wonen,,haha) en ook ruzie onderling komt hier regelmatig voor, maar dat op zich is normaal voor kinderen, ik denk zoals jij het omschrijft dat ik wel info zou inwinnen of idd eens met de ha zou praten voor advies!
Het niet naar buiten gaan/ de achterstand van het kind, het gevoel dat de moeder het echt niet aankan ed dat is meer zorgelijk denk ik, de reactie van haar als de kinderen elkaar pijn doen enzo, dat is toch niet helemaal gezond denk ik!!
Je doet het met goede bedoelingen en als er niks aan de hand blijkt te zijn, zal ze er ook zo weer vanaf zijn, je bent niet de enige die dit denkt..
Jij of jullie buren hebben dus wel al met haar gepraat als ik het goed begrijp, dus is dit misschien de logische stap als je je zorgen maakt over het welzijn van die kindjes!

Heel veel succes Gr MJ

Hoi irene,

Ik zou zelf het amk bellen en het aangeven.
Het amk gaat namelijk eerst overal na vraag doen zoals bij de huisarts, de school, het cb etc en verzamelen al deze ervaringen en verhalen tot 1 bundel en kijken dan wat ze kunnen betekenen voor je buren.
Het hoeft namelijk helemaal geen rigoreuze beslissing te worden dat gelijk de kinderen uit huis geplaatst word ofzo maar bijv hulpverlening in hoe de moeder het beste alles kan aanpakken (soort schatjes idee), hulp op psychisch nivo, of op huishoudelijk nivo, opvoedingsnivo....etc
Zelf zou ik er persoonlijk echt melding vn maken, omdat je in het belang van de kinderen handelt.
Bij het amk kan je deze melding trouwens anoniem doen, je moet wel je gegevens opgeven maar je buurvrouw krijgt deze niet te zien.

Sterkte met alles,
Liefs Marina

Hoi Irene,

Ik zou ook het amk bellen en het aangeven. Ze gaan inderdaad zoals marina ook al zegt eerst overal navraag doen. Het probleem is dat ze pas iets kunnen als ze bewijzen hebben. Alleen een zorgmelding vanuit school is dan niet genoeg.
Wij hebben een soortgelijk geval op school meegemaakt. Doordat buren en buurtbewoners, de huisarts en de school allemaal meerdere zorgmeldingen deden is er een onderzoek gekomen. Uiteindelijk zijn de kinderen wel uit huis geplaatst,maar dat hoeft bij jouw buren natuurlijk niet te gebeuren.
Jij maakt je op dit moment zorgen over de kinderen. Als je nu een melding doet kunnen ze als er echt iets zou gebeuren ook nooit zeggen dat de buren niks hebben gedaan.
Dus volg je gevoel.

Sterkte ermee
Liefs Anne

Terug
Bovenaan