Wel/niet doopsel, Wel/niet gelovig ???...

Hoi mama's,

Ben ik de enige die zijn kindje niet laat dopen?

Ik laat Kay niet dopen omdat wij gewoonweg niet gelovig zijn. Ik ben van thuis uit wel min of meer Katholiek opgevoed maar heb er zelf helemaal niks mee, buiten het feit om dat ik het wel een mooi "verhaal" vind.

Dit is niet provocerend bedoelt en heb ook totaal geen problemen met mensen die wel geloven. Maar ik hoor soms verhalen om me heen dat ik denk:"Waar zijn we eigenlijk mee bezig".

Wat ik vaak hoor is dat mensen hun kindje laten dopen omdat het min of meer van hun verwacht wordt of omdat dat eenmaal zo hoort/gaat. Op de vraag of ze eigenlijk wel realiseren wat dopen inhoud weten maar weinig een zinnig antwoord te geven. Dit zijn ook vaak mensen die net als ik met een geloof zijn grootgebracht maar er zelf niks (meer) mee doen. Dus eigenlijk niet (meer) geloven. Ik begrijp dit dan niet...  

Laatst vroeg mij iemand of ik Kay liet dopen. Toen ik antwoorde dat ik niet gelovig was en dus Kay niet liet dopen kreeg ik de vraag:"Niet? en wat doe je dan straks als álle kindjes de communie gaan doen? Dat is toch zielig!"
"Hoezo zielig?" antwoorde ik, "Vraag eens aan ál die kindje hoeveel ervan weten waaróm ze de communie doen, dat weten er misschien  4 van de 10, dát is pas zielig!"

Het is zo dat  als  je  kinderen vraagt waarom ze  communie doen ze antwoorden met;"Dan krijg ik kadootjes en is er een groot feest!". Ik heb ze nog nooit de werkelijke betekenis ervan horen vertellen.. (uitzonderingen daargelaten)

Daarbij ben ik van mening dat als Kay zich later wel tot het "geloof" aangetrokken voelt hij hierin zelf de keuze mag hebben zich alsnog te laten dopen etc.. Geen enkel probleem.

Maar om het te doen omdat het erbij hoort of omdat men dit van je verwacht vind ik eigenlijk heel triest.    Men vergeet de waarde en betekenis van deze ceremonies..

Hoe dan ook weer een lang verhaal geworden en vraag ik me nog steeds af;

- Ben ik de enige die zijn kindje niet laat dopen en..
- Waarom heb je je kindje wel/niet laten dopen

Esmé mv Kay

ps: wilde dit gewoon even kwijt..

Hoi hoi

Leuk onderwerp!
Wij laten Stef niet dopen. We zijn ook niet gelovig. Tenminste, ik niet. Arno weet het geloof ik niet zo goed... Mijn schoonouders zouden het wel leuk vinden, maar respecteren wel ons besluit om het niet te doen. Ik zou het een beetje hypocriet vinden als we het wel deden.... Mijn schoonfamilie vond het wel een beetje gek, maar laat het nu verder ook rusten.

Ik kom wel af en toe in de kerk, maar dat komt meer omdat het er wel gezellig is en ik er vroeger wel vaker kwam omdat ik in het kerkkoor zat. Dit meer omdat ik zingen erg leuk vind.... Ik ben ook wel in de kerk getrouwd. Dit omdat mijn man en ik elkaar ontmoet hebben op dat kerkkoor en we elkaar zonder de kerk dus waarschijnlijk nooit ontmoet zouden hebben.... Dit weet onze dominee ook en hij vond het wel een mooi gebaar.

Inderdaad vraag ik me ook af waarom je je kindje zou laten dopen als je er niks bij voelt.... Het is toch geen etiquette ofzo??

Liefs Annet

hé Esmeeke

ook ik laat  ons kind (eren) niet dopen, ik  ben zelf niet gedoopt, Franco wel...
toen ik zwanger was kreeg ik van de schoonfamilie te horen wie de peter en meter werden, het antwoord niemand omdat  we de baby niet laten dopen viel daar niet goed...
omdat Franco wel gedoopt was vonden hun dat  we de baby moesten dopen,  Franco vond dit echter zelf ook lariekoek en is  net als mij van mening dat als Daniëlle oud en wijs genoeg is ze zelf de keuze kan maken om zich eventueel te laten dopen...
kinderen  die  nu de communie doen kijken enkel maar uit naar de  een pc, fiets of game boy, mensen die het  doen moeten het doen om de juiste reden en niet om andere gelukkig te maken...inderdaad uitzonderingen daargelaten
ook voor het trouwen van ons volgend jaar kreeg ik het te horen, ik moest me maar laten omdopen zodat we ook voor de kerk konden trouwen...amahoela, ik geloof niet en laat me niet omdopen....ik ben zoals ik ben en geloof vooral in mezelf
mensen die wel gedoopt zijn, voor de kerk zijn getrouwd  en hun kinderen laten dopen laat ik in hun waarde,  maar het is niet  mijn ding...    
ik ben zeker niet tegen dopen maar ik doe het niet, als ik iets doe wil ik het volgens de juiste regels doen en niet voor andere...

Groetjes Veronique mv Daniëlle

Blij te horen dat ik er niet alleen zo over denk,..
Vind het zelf ook erg hypocriet.

Niet heeft waarde als het gevoel erbij ontbreekt!

Mijn tante heeft immers vroeger haar eerste kindje (heeft er nu 4) met min of meer tegenzin gedoopt omdat er bij haar thuis destijds zo'n heisa van werd gemaakt. Toen waren de tijden ook weer iets anders maar toch!
De andere 3 kinderen zijn daarna niet meer gedoopt. Ook weer knap dat ze daarna tóch heeft gedaan waarbij ze zichzelf goed voelt.

Wat betreft trouwen;

Inderdaad een mooi idee van jullie wondernetje.

Ýls (!) wij ooit gaan trouwen is dat alleen voor de wet. Al vind ik de kerk bijzonder mooi en sfeervol. Wie droomt er dan ook niet van dat lange stuk naar voren te lopen met je vader die je "weggeeft".. Maar de kerk staat voor geloof en ik geloof niet. Dus ik trouw dan ook niet voor de kerk.
Hoeveel trouwen er wel niet puur alleen voor het mooie in de kerk?

Tsja,.. tis  wat hè! haha..
Kun je zo lang overt praten..

Esmé mv Kay

helaas kan bij ons het weggeven door de vader niet meer...
mijn vader was afgelopen februari 9 jaar dood en de vader van Franco was in januari alweer 6 jaar dood...
al met al een minder iets voor de bruiloft maar zeker gaan we wel trouwen, mn moeder heeft een nieuwe vriend en hij is echt een opa voor de kinderen...
de moeder van Franco heeft ook een nieuwe vriend maar deze bemoeit zich met zaken waar hij niks mee te maken heeft en draagt zelfs de kleren van Franco's vader...Franco heeft het hier moeilijk mee en heeft het zelfs al een aangegeven dat het hem pijn doet...net een kind en hij wil dit delen met zijn vader niet met de man die de kleren draagt van zijn vader en hem er dus aan herrinert dat zijn vader weg is....
sorry hoort hier eigenlijk niet maar het helpt wel om het van je af te schrijven

Groetjes Veronique mv Daniëlle (die lekker ligt te slapen)

Interessant onderwerp.
Het is jammer dat het 'laten dopen' vaak gezien wordt als een soort geluksbriefje, of een ticket to heaven. Dat is het niet. Als je niet gelooft of je ziet er de waarde niet van in of je doet het voor een ander dan kun je het net zo goed niet doen.   Het is iets tussen jou en God, en niet iets dat je voor je familie moet doen.
Wij laten Kian niet dopen, maar dat is omdat in onze kerk volwassenen  er zelf voor kiezen gedoopt worden. Kinderen worden 'opgedragen' (een soort zegen gevraagd over hun leven). Als ze dan oud genoeg zijn om zelf te kiezen kunnen ze zich laten dopen (beetje rond of na de pubertijd, of later). Wij staan hier zelf helemaal achter en hopen dat Kian op latere leeftijd zelf zal kiezen om zich te laten dopen.
Liefs Nelleke

Inderdaad ja,.. Het peter en meter verhaal..

Werd mij ook gevraagt.
Ik heb er gewoon suikeroom en suikertante van gemaakt die, zodra ons gezinnetje compleet is, in het testament worden bijgevoegd als voogd. Dan weet ik zeker dat als mijn vriend en ik er ineens niet meer zijn mijn kinderen daadwerkelijk écht bij deze mensen terecht komen. Ze hebben dan rechterlijke inspraak.

Van een peter en meter wordt enkel verwacht mee toe te zien naar de opvoeding van het kind. En eventueel in te grijpen mocht het mis gaan. Wettelijk hebben ze geen enkele rechten. Veel mensen denken dan ook dat hun kinderen na hun overlijden meteen naar de peter en meter gaan, maar hun titel "peter en meter" hebben totaal geen waarde in het rechtssysteem.

Het kost nogal wat centjes en om het testament te laten opmaken. Maar wijzigen is nóg duurder, vandaar dat ik het vast ga laten leggen als mijn gezinnetje compleet is, haha..

Esmé mv Kay

Hoi Veronique,

Dat is heel spijtig dat beide vaders er niet meer zijn..
Zelf zou ik het ook super vinden om door je eigen kindje weggegeven te worden. Of min of meer mee te laten trouwen.. Hoe romantisch haha,.. zucht..

Maar goed,.. wijkt weer wat af van onderwerp.

Esmé mv Kay

Terug
Bovenaan