Hoi mama's,
Ben ik de enige die zijn kindje niet laat dopen?
Ik laat Kay niet dopen omdat wij gewoonweg niet gelovig zijn. Ik ben van thuis uit wel min of meer Katholiek opgevoed maar heb er zelf helemaal niks mee, buiten het feit om dat ik het wel een mooi "verhaal" vind.
Dit is niet provocerend bedoelt en heb ook totaal geen problemen met mensen die wel geloven. Maar ik hoor soms verhalen om me heen dat ik denk:"Waar zijn we eigenlijk mee bezig".
Wat ik vaak hoor is dat mensen hun kindje laten dopen omdat het min of meer van hun verwacht wordt of omdat dat eenmaal zo hoort/gaat. Op de vraag of ze eigenlijk wel realiseren wat dopen inhoud weten maar weinig een zinnig antwoord te geven. Dit zijn ook vaak mensen die net als ik met een geloof zijn grootgebracht maar er zelf niks (meer) mee doen. Dus eigenlijk niet (meer) geloven. Ik begrijp dit dan niet...
Laatst vroeg mij iemand of ik Kay liet dopen. Toen ik antwoorde dat ik niet gelovig was en dus Kay niet liet dopen kreeg ik de vraag:"Niet? en wat doe je dan straks als álle kindjes de communie gaan doen? Dat is toch zielig!"
"Hoezo zielig?" antwoorde ik, "Vraag eens aan ál die kindje hoeveel ervan weten waaróm ze de communie doen, dat weten er misschien 4 van de 10, dát is pas zielig!"
Het is zo dat als je kinderen vraagt waarom ze communie doen ze antwoorden met;"Dan krijg ik kadootjes en is er een groot feest!". Ik heb ze nog nooit de werkelijke betekenis ervan horen vertellen.. (uitzonderingen daargelaten)
Daarbij ben ik van mening dat als Kay zich later wel tot het "geloof" aangetrokken voelt hij hierin zelf de keuze mag hebben zich alsnog te laten dopen etc.. Geen enkel probleem.
Maar om het te doen omdat het erbij hoort of omdat men dit van je verwacht vind ik eigenlijk heel triest. Men vergeet de waarde en betekenis van deze ceremonies..
Hoe dan ook weer een lang verhaal geworden en vraag ik me nog steeds af;
- Ben ik de enige die zijn kindje niet laat dopen en..
- Waarom heb je je kindje wel/niet laten dopen
Esmé mv Kay
ps: wilde dit gewoon even kwijt..