Wel/niet doopsel, Wel/niet gelovig ???...

Hoi
Wij hebben Thomas ook laten dopen. Wij geloven ook en gaan iedere zondag naar de kerk. Het verhaal van Esmé vind ik heel goed omschreven hoe zij erover denkt want zo denk ik er namelijk ook over. Ik vind een kindje echt een Gods geschenk en daar zijn wij God heel dankbaar voor.
Liefs Esther

Hoi Esmé,
Zoals je weet, laten wij Renée volgende week dopen.
Ik hoop niet, dat ik iets heb gezegd wat je aanhaalt als hypocriet of iets dergelijks, want dan hoor ik het graag persoonlijk, haha.

Ik reageer alleen even over dat stukje over de communie op school. Basisscholen in Breda doen niets meer met de communie. Het is zo dat er, waarschijnlijk wel via school, even de aandacht op gevestigd wordt dat het kan.  Er wordt vanuit de Parochie (in ons geval is dat de Bethlehemparochie) een aantal bijeenkomsten georganiseerd op zondag ochtend, waarbij ouders en kind de voorbereidingen treffen voor de communie. Hier wordt op school helemaal niets mee gedaan.
Vorig jaar april zijn we naar de communie geweest van een zoontje van vrienden van ons. Die zat op de katholieke basisschool hier in de straat en er waren welgeteld vijf kinderen uit zijn hele klas (hem incluis) die hun communie deden. Ik neem inderdaad aan, dat het op openbare of op nutscholen (zoals de Hoogakker) dat aantal nog lager of zelfs nihil is.

Zo is het dus in Breda geregeld met de communie.

Wij laten Renée dopen omdat ik geloof in God, Jezus, Moeder Maria en de Heilige Geest. Omdat wij echt de intentie hebben om haar met het katholieke geloof en de daarbij behorende normen en waarden op te voeden. Ik ben totaal niet een kerkganger voor diensten,maar kom veel in de Mariakapel vlak bij jou om te kletsen met Maria. Zij is voor mij als een hele goede vriendin. En sinds 1 september 2006 moeders onder elkaar, net als jij en ik.  

Natuurlijk wist jij al dat ik hier zo over denk, maar ik wilde het toch even delen.
Zeker omdat we er nu zo voor staan.

Groetjes,
Evelien

Hoi alle mama's,

Dit is idd een onderwerp waar iedereen zo zijn eigen mening over heeft.
Ik vind het heel moeilijk om precies uit te leggen hoe ik erover denk, ik geloof namelijk wel dat er iets is, iets wat je helpt in moeilijke tijden of bij moeilijke beslissingen. Tenminste zo voel ik  het altijd als ik voor bijvoorbeeld een moeilijke keuze sta. Ook mijn vriend (as man) gelooft wel  dat er iets is.   Maar of god diegene is weet ik eerlijk gezegd niet. Wij gaan naar de kerk met speciale gebeurtenissen maar niet iedere zondag of zo. Zoals jullie weten trouwen wij ditjaar ook, en dus ook voor de kerk, het hele plaatje, officieel weg gegeven worden telt voor mij zeker mee. De kleine wordt ook gedoopt, diezelfde dag. Ik laat de kleine er helemaal vrij in wat ze er later mee zal doen, dat hebben onze ouders ook bij ons gedaan.

Ik geloof dus wel in "iets", maar wat het is? Ik denk toch mijn eigen gevoel dat ik erbij heb.
Maar ik vind dat iedereen vrij is in hoe hij erover denkt en respecteer ook ieders keuze..

groetjes pally

Wij laten Marit ook niet dopen. Ikzelf ben helemaal niet gelovig opgevoed, mijn ouders hebben me wel voorgelicht en de kinderbijbel gegeven om mij zelf de keuze te laten maken. Mijn man is wel  strikt gelovig opgevoed, maar heeft als tiener besloten er niet meer aan te willen. Marit gaat straks wel naar een christelijke school, simpelweg omdat die school heel goed onderwijs geeft en ik haar tevens op die manier  met het geloof in aanraking wil laten komen zodat zij zelf de keuze kan maken. Ik vind het wel mijn taak om als ouder haar objectief en open te informeren  dát er een keuze is en zij vrij is daarin. En mocht zij wel  geloven in  God, dan zal ik haar daar in steunen.

Groetjes Monique  

Matthijs is wel gedoopt. Zelf zijn wij ook gelovig, lid van de hervormde kerk hier. Wat   Matthijs er zelf later mee wil mag hij weten, wij hebben hem in ieder geval een klein beetje geprobeerd vast een beginnetje te maken..

Ik vind het een leuke topic trouwens.

Wat bereft die extra dag vrij als je kind geen communie doet: dat is op ZONDAG!!!! (dus helaas geen vrije dag).
Misschien een Islamitische school proberen? suikerfeest is volgens mij wel doordeweeks

(sorry voor mijn reaktie hoor..............)

hoi

Tycho wordt ook niet gedoopt!! wij zijn niet geloofig. Mijn man is wel geloofig opgevoed ook naar de kerk enzo en is ook gedoopt. Maar hij doet er helemaal niets mee!!

Wij zijn wel getrouwd maar ook niet in de kerk....

xx wen mv tycho

Hoi Esme,

sjonge wat een zware onderwerpen allemaal! hahaha,
wij laten Twan NIET dopen, ondanks dat ik WEL geloof en mijn man NIET. We zijn wel getrouwd, maar ook niet voor de kerk. Ik geloof in God, zonder daar een kerk voor nodig te hebben, hoor ik weer uit mijn omgeving, dat dat onmogelijk is..... Nou bij mij dus echt niet! Ik studeer nog en wel aan een christelijke hogeschool en ook geef ik les op gelovige scholen (ik studeer aan de PABO) en dat alles heeft helemaal geen invloed op of ik nou wel of niet naar de kerk ga. Ik vind... laat iedereen lekker in zijn waarde en of je nou wel of niet gelooft, daar wordt je toch niet anders van????? Ik bedoel, tussen mijn man en mij zit echt geen verschil, omdat hij niet gelooft en ik wel. Ik zal Twan wel op een een christelijke school doen en ik zal hem ook de verhalen mee doen, maar dopen, nee, tenzij hij dat later zelf wil.

Groetjes Maaike

Terug
Bovenaan