Wel/niet doopsel, Wel/niet gelovig ???...

Hallo,

Tieme wordt ook niet gedoopt. Zelf ben ik wel gelovig maar mijn man niet. Ik ben alleen geen kerkganger. Wij vinden dat hij later zelf de keuze moet maken wel of niet te geloven. Ik zal hem wel laten zien wat de verschillende geloven inhouden en hij hoeft van mij ook niet per sé katholiek te worden als hij zich prettiger zou voelen bij een ander geloof.
Wij zijn om dezelfde reden ook niet in de kerk getrouwd, ik wilde wel maar mijn man vond het hypocriet als hij (alleen voor het mooie) in de kerk zou trouwen.

groetjes Anke

Hai hai,

Ook wij laten Isa niet dopen. Wij zijn beide niet gelovig (ik heb zelf wel op een katholieke lager school gezeten, ben zelf wel gedoopt en heb mijn 1e communie ook gedaan; hoorde er in die tijd een beetje bij volgens mij) en zijn allebei van mening dat je laten dopen iets is wat je bij volle bewustzijn en uit overtuiging voor een geloof moet doen. Wij laten Isa dus de keuze wanneer ze daar zelf oud (en wijs) genoeg voor is. Ik respecteer hierin uitermate andere meningen, maar dit is de onze.
Niet vergelijkbaar misschien maar wij hebben hetzelfde idee over bijvoorbeeld gaatjes in de oren van een baby; ik vind dat dit puur en alleen voor het plezier van de ouders gedaan wordt; het kindje zelf kiest er niet voor! Dit zouden wij dus ook nooit doen! Al vinden mensen dit misschien schattig staan, het is wel een "inbreuk" op je lichaam en wij vinden dat onze dochter daar ook zelf voor moet kunnen kiezen. Wanneer ze oud genoeg is en ze wil graag gaatjes, mag ze dat van ons zeker.

Grtz. Poppetje71

Haai!

Wij laten Thomas ook niet dopen. Ikzelf geloof in veel dingen en in mezelf maar heb daar geen kerk of iets voor nodig voor mijn gevoel. Gert-Jan komt uit een gereformeerd gezin maar doet er niet zo veel meer aan, hij gelooft met zijn hart...  Wij willen wel graag dat hij straks met mijn schoonfamilie af en toe mee gaat naar de kerk. Zodat hij later wel weet waar de familie van zijn vaders kant voor heeft "gekozen". En als Frummel niet mee wil is het ons best maar hij later ook 2 x op een dag wil gaan zullen wij hem daar ook in steunen. Laat hem maar met alles kennis maken zodat hij zelf een overwogen keuze kan maken is ons idee.

-X- Marieke

Hoi hoi,
Wij hebben Jorick en Milan beiden laten dopen. Wij hebben dit niet gedaan omdat dit er eigenlijk bijhoort, maar puur omdat ik geloof in God en dat hij goed is. Ik wilde graag het zegen over mijn jongens. Wat ze er later meedoen, dat is aan hen. Maar ik heb het gevoel dat daar boven iemand is die over mij en mijn gezin waakt en dat deze ons begeleidt in het leven in ons doen en laten.

Wat klinkt dit zwaar zeg. Maar ik heb in 1998 een heel zwaar verkeersongeval gehad. Mijn hoofd was voor een groot deel verbrijzeld en de agenten die ter plaatse waren hadden mij eigenlijk al afgeschreven.
Tijdens het ongeluk ben ik uit mezelf getreden en kon ik alles zien. Ik wist de nummers van de betreffende ambulances nog uit mijn hoofd. Toen ik boven was heb ik de vraag gekregen of ik terug wilde of dat ik verder mocht. Ik heb toen gekozen om terug te gaan naar beneden en werd na een vreselijke langdurige operatie(s) wakker op de intensive care. Vanaf dat moment ben ik weer gaan geloven in God en ook in zijn goedheid.

Ik respecteer iedereen gelovig of niet, het is een keus in je leven die je maakt. Ik heb hiervoor gekozen, maar ben me ervan bewust dat iedereen anders denkt. En dus ook andere keuzes maakt.

Groetjes
Jolanda

Hi dames,
Ik ben eigenlijk wel een beetje tegen het geloof, heb veel dingen gezien in mijn omgeving en vind het maar een raar iets.
Ik put er ook helemaal geen kracht uit, mijn moeder is protestant(hoop dat ik het goed schrijf), heeft kanker gehad en verder is het nog helemaal niet goed met haar, zij gelooft wel, maar ik zie nog steeds geen verbetering, ergens in.
Zij gelooft in maria, en een paar jaar geleden had ze een beeldje van maria, had ze gekregen van haar overleden vriendin, die zette ik dan wel eens in de hoek voor straf, eigenlijk niet grappig maar vond ik wel.
Mijn moeder vond dit stiekem ook grappig, maar ik mocht er niet de draak mee steken.
Hihi waarom vertel ik dit?

Oja wij hebben Lynn ook niet laten dopen, mocht ze het straks leuk vinden of nodig ofzo, dan gaat ze dat maar doen. Ik zal haar ten alle tijde steunen, ik zal dan ook nog veel moeten lezen, ik weet er erg weinig over.

Zelfs met feestdagen weet ik het niet, het heeft eigenlijk altijd wel iets met jezus te maken, maar verder moet je mij echt niks vragen.
X

Hoi Esme,

Eerst antwoord op je oorspronkelijke vragen: Wij zijn niet gelovig en ook niet gelovig opgevoed. We laten Julian dus ook niet dopen (ik zou niet eens weten wat de betekenis is, maar goed).

Wat betreft het testament dat je pas wilt laten opmaken als je gezin compleet is: Je kunt ook een testament opmaken en daarin je kind(eren) benoemen zonder de namen te vermelden. Ik heb een testament waarin staat dat mijn kind(eren) recht hebben op een bepaald deel. Dit is opgemaakt toen ik nog niet eens zwanger was! Inderdaad om te voorkomen dat je het steeds moet wijzigen. Je kunt ook bepaalde scenario's opnemen: in het geval er geen kinderen zijn, dan... of in het geval er 1 (2,3,4,enz.) kind(eren) is/zijn dan,...
Ik vind het belangrijk dat het goed geregeld is, dus we hebben beide een testament. We hebben ons ook wel afgevraagd wie Julian moet opvoeden als wij er plotseling beide niet meer zijn, maar we hebben nog geen geschikt stel/gezin gevonden. Nu zou hij naar familie gaan, maar dat vinden we zelf geen goede optie... Lastig allemaal, maar wel o zo belangrijk!

hihi, speciaal voor kiekje: spoedcursus feestdagen

We beginnen met de geboorte van Jezus: Kerst
Dan de dag dat Hij gekrijzigd werd: Goede Vrijdag
Paar dagen later de opstanding: Pasen
Dan dat Hij weer terug naar de hemel ging: Hemelvaart
En als laatste gaf Hij ons een hulp hier op aarde omdat Hij weg was, de Heilige Geest, en dat wordt gevierd met Pinksteren.

Ik vind het heel jammer als het geloof mensen teleursteld. Eigenlijk is het niet het geloof dat je teleursteld, maar meer wat mensen ervan gemaakt hebben. En als mensen uit de kerk elkaar pijn hebben gedaan word vaak de schuld aan het geloof gegeven. (zoals dat mensen niet meer geloven omdat de pastoor pedofiel was)
Ook ziekte en oorlog wordt God vaak verweten dat Hij daar niets aan doet.
Maar God heeft ons na de schepping een eigen wil gegeven. Zodat we niet als majorette-poppetjes zouden zijn. Dan zou het toch niet eerlijk zijn als wij kiezen voor dingen dat Hij weer in gaat grijpen, dan had Hij ons net zo goed niet een eigen wil kunnen geven.
En het is ook zeker niet zo dat als je gelooft dat je niet meer ziek kunt worden ofzo. We leven nou eenmaal op deze wereld en daar zijn ziektes en helaas gaan we aan sommige ziektes dood. Maar we kunnen wel kracht voelen als we daarom vragen.
Geloven is (zoals al eerder gezegd) geen vrijbriefje voor alle ellende op de wereld.
Ik wens iedereen heel veel sterkte met alle vragen die er heersen rondom God.
Liefs Nelleke

Tess en Nick zijn beiden gedoopt omdat ik hen wat mee wil geven van het geloof.
Ik zal ze erover vertellen en ze gaan straks naar een katholieke school maar wat ze er later mee doen moeten ze zelf weten.
Wij zijn overigens geen trouwe kerkgangers maar ik ben van mening dat je ziet perse naar de kerk hoeft om te geloven.

gr sandra

Terug
Bovenaan