Wel/niet doopsel, Wel/niet gelovig ???...

Hoi
Wij hebben Mark wel laten dopen.   Dit is bij ons niet eens een vraag geweest of dat we het zouden laten doen.   Mijn man en ik zijn ook allebij gedoopt, en gaan elke week naar de gereformeerde kerk.   Voor ons is God een deel van ons leven.   Het is zeker niet zo dat als je in God geloofd en naar de kerk gaat dat je niet meer ziek kan worden... of als je gedoopt ben dat je naar de hemel gaat.   Bij ons worden baby's gedoopt en als je rondt de 18-20 ben dan doe je belijdenis.   Dan zeg je zelf voor de kerk dat je in God gelooft.   Maar met het dopen behoort je baby tot Gods kind en als ouder zeg je dat je je kind een christelijke opvoeding geeft (zo zien wij het).  
groetjes Liesbeth mv Mark (20-7-06)

Daisy1,

Ik heb het een en ander al vastgelegd wat betreft kinderen etc. Maar het was meer het vastleggen van de twee "voogden" (of wat is het meervoud van voogd haha) in het testament. In dat testament moeten dus de namen van de kinderen én van de voogd(-en) volledig in genoteerd staan. Pas dan hebben zij zeggenschap over het kindje als wij er niet meer zouden zijn.

Rest is gelukkig allemaal al goed opgesteld en geregelt.
Vind dit net als jij érg belangrijk!!

Esmé mv Kay

Hoi,

Wij zijn niet gelovig en laten Emma  ook niet dopen. We zijn ook niet in de kerk getrouwd.  Een peter en meter  doen we dus ook niet aan want we zijn niet katholiek. Wel weten we beiden wel wat de feestdagen inhouden hahaha.  

Mijn man komt uit een katholiek nest en ik ben afkomstig uit een  niet-gelovig gezin wonende  in de biblebelt. Heb er dus wel veel van gezien, ook op christelijke school gezeten.
Veel erover nagedacht en ik ben best bereid te denken dat er mogelijk meer is dan wij weten, maar in een alwetende god geloof ik zeker niet.  Wat het dan wel is, geen idee.

groet, Diane      

Hier word ook niet gedoopt omdat wij niet gelovig zijn. En dat verhaal dat het zielig is omdat hij als enige geen communie mag doen   slaat ook nergens op. Ligt er ook aan naar welke school hij zal gaan en of jullie nog in de kerk komen anders weet hij niet eens wat een communie is. Ik neem aan dat als je niet geloloft je je kind ook niet op een gelovige school zal doen

Wij laten Merel ook niet dopen!
Mijn man en ik zijn beide niet gedoopt en zijn totaal niet gelovig..dus ik laat de keuze aan Merel zelf als ze   ouder is.
Wij zijn 5 jaar geleden getrouwd en dat hebben we ook niet in de kerk gedaan, wij komen daar nooit, dus waarom je gelofte daar afleggen? voor het "mooie"plaatje? Vind ik hypocriet als mensen dat doen, je moet er wel echt in geloven denk ik dan!

Lilian,

Uiteraard gaat Kay straks niet naar een gelovige school. Maar ik denk dat degene die mij die vraag stelde nog steeds denkt dat héél de klas de communie doet. Tegenwoordig zijn de scholen zo gemixed en is iedereen er vrij in om het te doen of niet. Dus zal Kay tzt écht niet de enige zijn die er geen deel aan neemt.

Ach, die dag kun je ook wat anders leuks gaan doen met je kind toch?

Esmé mv Kay

CHAPEAU Phira (Nelleke)!!

Het geloof kan bijna niet beter uitgelegd worden, dan zoals jij het hebt beschreven. De grote fout van "niet-gelovigen" (met alle respect) is denk ik dat ze inderdaad alle ellende van deze wereld aan Hem toeschrijven.

Wij hebben Merijn en Siebe wel laten dopen. Eerlijk is eerlijk, dat is gebeurd omdat ik persoonlijk er ontzettend veel waarde aan hecht. Marcel  vond het niet per se noodzakelijk, maar is met mijn keus meegegaan. Wij zelf zijn ook allebei gedoopt. Ik vond het ook heel speciaal om met name bij het Maria-altaar te vragen om steun en kracht bij de opvoeding en verzorging van mijn kindjes.

Ik hecht heel veel waarde aan mijn geloof in Maria. Ik moet toegeven dat dat geloof ook pas echt is gaan spelen, toen ik mijn eerste miskraam had doorgemaakt en zodoende als het ware bij haar kracht en  steun vroeg om er voor te zorgen dat alles goed zou komen. Ook nu weer, ga ik regelmatig een kaarsje opsteken bij Maria en haar om steun vragen in deze voor mij erg moeilijke periode. Ik ben er van overtuigd dat er meer is. Ik ben geen wekelijkse kerkganger, maar geloof op mijn eigen wijze in mijn eigen omgeving. Ik merk dat ik er steun aan heb en dat is voor mij het belangrijkste.

Groetjes Fonske.

Terug
Bovenaan