Welke babyuitzet heb je ECHT nodig?

Net zo belangrijk zijn de spullen voor jezelf in de kraamweek! 
Belangrijk om 2 thermometers te hebben , voor jezelf en je baby.
aangezien je baby in november geboren wordt misschien lekker dat je een deken hebt die je over je baby kan leggen als je huid op huid ligt met elkaar in bed. 

Verder zorgen dat je voldoende eten in huis hebt ! Maak wat maaltijden klaar in doe ze in de vriezer. Baby’s huilen vaak eind van de middag / begin avond. Net als jullie willen eten.. maak het je zelf dus makkelijk met een maaltijd die al klaar is ;) 
fruit en brood voldoende op voorraad hebben , dan kan de kraamzorg je elke dag lekker voorzien van een ontbijtje.
stroop en boterhamzakjes voor de stuwing en evt hechtingen. 
Genoeg koffie en thee etc voor eventuele visite als je die dan wilt ontvangen! 

Ik had vanalles van mijn schoonzus gekregen dus niet veel aangeschaft. 
Wij hebben 1 week in het ziekenhuis gelegen ivm een infectie bij de kleine. Dus bijna alles van het kraampakket zit er nog in. Zou de extra dingen door de partner laten halen. 
De hydrofiele doeken zijn handig maar hier heb ik er geen brengen van nodig. Gewoon wassen en drogen. Zelfde geldt voor spuugdoekjes niet heel veel nodig gehad. 
Vond het wel fijn dat ik vooral na de kraamweek al wat eten had voorbereidt en in de vriezer zat. Had echt geen tijd of zin in om te koken. 
Heb later wel extra kraamverband  of extra largemaandverband gehaald. Inderdaad de katoenen versie veel beter. Verloskundige heeft hier nog een foto van gemaakt omdat ze het niet kende en beter vond.  

Ik heb steeds maar een kruik gebruikt ipv 2 en misschien kan je die gewoon van iemand lenen.
Heb tijdje terug zo'n "geurloze" luieremmer gekocht en echt een hele fijne aankoop scheelt zoveel stank! Het is wel dat wij luiers gratis kunnen wegbrengen ipv in de gewone container.
Als je borstvoeding gaat geven een voedingsbh en van die pads voor erin. Voor flesvoeding heb ik geen idee.
Staat niet op de lijst maar wij vinden die New born set voor op de Tripp Trapp heel fijn. En de wipstoel van babybjorn is hier veel gebruikt kunnen ze flink hard op wippen op een gegeven moment niet vlak na de geboorte natuurlijk. 
Baby badje amper gebruikt dus goed om tweedehands aan te schaffen scheelt veel want als je het ooit doorverkoopt krijg je er geen drol meer voor. Word nu vooral door de oudste twee gebruikt in de zomer om in de tuin mee te spelen. 
Co sleeper een hele grote aanrader! 
Dons dekbedje mag pas vanaf 2 jaar meen ik maar gewoon lekker warme deken en anders eventueel 2 over elkaar mocht het heel koud zijn. Hier altijd ze een slaapzak aangedaan met een deken was meer dan genoeg. Lang verhaal geworden hopelijk heb je er iets aan.

Mag ik vragen waarvoor die kruiken dienen? Zag meerdere mensen dit al opsommen....
Eten invriezen zal ik dus ook maar doen, lijkt mij idd handiger. Die co-sleeper vind ik een twijfelgeval. Onze kat is gewoon om de slaapkamer binnen te mogen om hier te slapen en ik wil het hem niet afleren omdat ik niet wil dat mijn dieren nu plots moeten wijken omdat er een baby'tje bij komt. Mijn angst is dat de kat (zonder slechte intenties) op ons baby'tje zou gaan liggen en dat ik niet wakker word. We hebben wel de angelcare aangeschaft, maar danog... Ik had dus gelezen van iemand die een logeerbed in de kinderkamer had gezet tot het kindje een aantal maanden was. Zo was het ook al gewoon aan z'n eigen kamer... Dat is iets die ik echt nog wil uit zoeken, gelukkig moet ik binnen 2 weken naar een vroedvrouw om zo'n vragen samen op te lossen :)

Dekens en hoeslakens, ik heb 2 zomerdekens per baby en 2 winterdekens, een stuk of 10 hoeslakens, ik heb soms dagen dat ik het bed van de kleintjes dagelijks verschoon. Bij tropische zomerdagen gebruik ik de 120x120 hydrofiel luierdoek als deken omdat mijn kinderen het prettig vinden om ingestopt te worden, hier ook een stuk of 4 van aangeschaft. Die van de Kruidvat hebben een hele zachte stof, heel blij mee! Oh ja, ook een paar goede waskussenhoezen. Ik heb deze spullen van merken zoals Koeka, Baby’s Only, Meyco. Verder ook een paar inbakerdoeken van Pacco en als ze wat ouder zijn slaapzakken. Ik heb van elke maat 2 stuks, zo heb ik toch altijd een schone in de kast liggen voor het geval er  een ongelukje gebeurd en trust me, die zijn er best vaak :) 
Ik heb vanaf dag 1 ook veel baat gehad bij een klokje waar ook de temperatuur en luchtvochtigheid van de kamers wordt weergegeven. Zo kan ik altijd zien welke deken, pyama etc als ze naar bed gaan. 
Verder ben ik erg blij met de leuke pakjes  en vooral in de afgelopen horror-tropische zomerdagen met de dunne katoenen rompers, ik heb hier heel veel van in elke maat. Sommigen ook met lange mouw waardoor ze toch 1 laag aanhebben en het niet te warm wordt. ‘s Nachts werd/wordt het namelijk vaak te koud. 
Ik zou gewoon niet te veel kopen in je zwangerschap maar wel geld opzij zetten want het eerste jaar is het ook erg afhankelijk van het seizoen en je kindje van wat ze nodig hebben, elk kind is weer verschillend hierin heb ik gemerkt. 

Donsdeken mag pas vanaf 2 jaar. Ik had wollen dekens met een lakentje eronder. Mijn baby is van september en haar kamertje was soms ook koud dus veel gebruikt. Vaak lag ze in pyamapak met slaapzak onder de deken. Een kruik echt kopen! Ik had de elektrische van zenzy. Echt een aanrader. Wordt snel warm en blijft ook lang warm. Stuk makkelijker en veiliger dan die waterkruiken. Deze mocht ik ook aan het voeteneinde van haar bed leggen als ze er zelf in lag. Ik heb ook weken lang het bedje voorverwarmd, anders wilde ze niet slapen. 
Verder aankleedkussen hoezen een aantal extra. Als je borstvoeding gaat geven tepelzalf en heel veel zoogcompressen. 
Als badje had ik een tummy tub. Wij hebben een kleine badkamer dus was praktischer. 
Een nagelknipsetje voor baby's. In het begin krijgen ze erg scherpe nageltjes en dan is het fijn om de scherpte er af te kunnen vijlen. 
Warme dekentjes voor in de kinderwagen. Katoenen mutsjes een aantal. Die ga je ook nog gebruiken als je met je baby naar buiten gaat zodat z'n hoofd niet te snel afkoelt. 
Winterjasje in een grotere maat. Is makkelijker met aantrekken. 

Hier een stuk of 20 hydrofieldoeken, 10 spuugdoekjes, 8 washandjes, 4 grote doeken en een badcape.
Een kruik is echt om het bedje voor te verwarmen, in de winter wel heel fijn. Je kunt nog kijken voor een goedkope elektrische verwarming (zo'n kleintje). Mijn zoontje is in februari geboren en dan is het toch fris als hij bijvoorbeeld net uit bad komt.
En inderdaad 2 aankleedkussens met 2 mandjes voor luiers/doekjes etc. Ik heb eigenlijk alleen sudocreme af en toe gebruikt (ook voor smetplekjes!), maar had 3 proefpotjes en ik denk dat we daar nog wel een paar jaar mee vooruit kunnen;)
In de kinderkamer een prullenbak voor de luiers, gewoon van ikea. Als hij maar dicht kan. Met borstvoeding stinkt de poep nauwelijks, en anders kun je de luier in een zakje doen voor je het weggooit. Beneden hebben we ook een aparte bak (net als voor oud papier bijvoorbeeld), om de dag gaan hier de luiers in de container.
Bij ons is de draagzak echt onmisbaar!
En voor jou als kersverse mama, inderdaad genoeg maandverband en ondergoed waar het in past;) Ik was fan van de mannenboxers van de Action.

Terug
Bovenaan