Welke borstkolf aanschaffen?? (vraag voor de experts haha)

Hai!

Ik ben ook begonnen met een handkolf van Avent bij onze eerste. Wat een hel, lamme handen en armen en soms maar 30 ml "opbrengst" Bij onze tweede heb ik de Medela Swing geleend van de buuf. Veeeel beter! O, o, o, had ik maar naar onze kraamhulp geluisterd de eerste keer, had een hoop frustraties gescheeld. Dus wat mij betreft: electrisch, ik heb dus alleen maar ervaring met Medela, maar het zijn heel goede, dus...

Succes!

Hai Esmé, wat goed dat je het gaat proberen!

Ik denk dat het heel erg per persoon verschilt! Ik had zelf de handpomp van Avent, waar ik in totaal  ongeveer een  jaar gebruik van heb gemaakt. De ene keer ging het beter dat de andere keer maar dat hing bij mij eigenlijk niet van de pomp af.
Waar kolf je, heb je haast, wie zijn er om je heen, dat speelde allemaal mee of het wel of niet goed ging. Hat voordeel vond ik dat hij niet zo groot is en geen herrie maakt!

Ik had ochtende dat ik Jente 's ochtends 1 borst gaf en de andere borst kolfde, ik had dan van 1 borst 250 ml. in een kleine 10 minuten. Ik had 's ochtends gewoon volle borsten en dan liep het goed.
Maar ik heb ook wel eens 's ochtends op mijn werk moeten kolfen en dan kwamen er een paar druppels (kwam gewoon omdat er toen veel mensen en collega's langs liepen).

Kan je misschien van iemand een kolf lenen? Dan probeer je hem even uit en als hij goed bevalt hem je er zo zelf een aangeschaft!

Succes met je zoektocht, groetjes Fennie

hoihoi

Ik heb de eerste dagen in het ziekenhuis de medela
gebruikt en dan zo'n dubbele pomp.
Thuis heb ik hem ook een tijdje gehuurd van het groene kruis
en ben toen ik de voeding enigszins op gang had( voor zover dat ging
heb  namelijk voor 10jaar terug een verkleining gehad)overgestapt
op de handkolf van avent en vond het een goed apparaat niet pijnlijk
en door het vacuum wat de kussentjes maken bleef de melk goed stromen
dus pompte me geen polsbreuk.

Ik denk wel dat het per persoon verschillend is en hoe je er tegenover staat
met een elektrische kolf voelde ik me wat ongemakkelijker maar dat kwam voor
namelijk door het geluid.
Mss is lenen eerst een optie tot je weet wat het beste werkt.

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Oh mijn god,.. wat een horrorverhalen whahahaha,.. schijt er nu al voor in m'n broek!!!

Het is voor mij al héél wat dat ik borstvoeding ga proberen, maar zie er van een kant  best wel tegenop.

Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me ongelooflijk mooi om het te kunnen doen, ben er ook nieuwsgierig naar, maar dan moet het wel lukken   en goed gaan. Maar ik kan amper iets verdragen aan mijn euhm,.. tepels ..  (waarom zeg ik dit..) ..dus als ik dat lees over pijn, kloven en onstekingen dan kruip ik al achter het behang!

Maar ik heb me voorgenomen om het gewoon te proberen en mocht het gewoon na een paar dagen nog een gekloot zijn met veel pijn dan is het "feest" meteen afgelopen en gaat de fles er in.

Ik moet ook zeggen dat ik erg twijfel of ik wel genoeg melk aan maak of ga maken. Bij Kay kreeg ik pas een week na de bevalling (keizersnee) wat stuwing. Éen keer tijdens het douche liep er een héél klein straaltje uit maar dat was het! Na 3 dagen had ik nergens geen last meer van. Dus ben erg benieuwd..

Maar goed, we zien wel..

Ik heb nog een 4-daagse borstvoedingscursus voor de boeg dus goed voorbereid zal ik straks wel zijn!

Maar in ieder geval geen gekolf voor de fun hier straks haha, alleen als het nodig is..

Bedankt voor de tips!!

Hoi Esmee

Tja, een kolf..... Ik heb twee keer borstvoeding gegeven en ik heb 1x gekolfd (met de handkolf van Avent) toen Gijs nog 1 nachtje  in het ziekenhuis lag en ik thuis was. Ik heb ze gevoed tijdens mijn verlof en ben gaan afbouwen toen ik weer moest werken (en dus zou moeten voeden)aangezien ik kolven op het werk echt niet zag zitten. Ik heb een hele tijd alleen 's ochtends en 's avonds zelf gevoed en de rest kwam uit een flesje gemaakt van water en poeder. Dat werkte voor mij prima.

Ik denk dat je, voordat je zo'n ding gaat kopen, eerst even moet kijken of de borstvoeding goed loopt en of je echt wel wil gaan kolven... Het is volgens mij al eerder geschreven: maar de eerste weken ben je toch bij je  kleine en heb je de kolf niet nodig als  de voeding  goed loopt. Daarna heb je nog tijd genoeg om te bedenken hoe verder te gaan.

Volgens mij kun je ze trouwens ook lenen in die zorgwinkels waar je je klossen voor het bed haalt, dan heb je het wel in huis, maar kost het je geen kapitaal.

Succes ermee!
Susan

Hoi Esmé,

Goeie tip van Suus!! Het zijn vaak toch dure dingen. Heb je geen mensen in je directe omgeving waar je een kolf van kunt lenen. Om te proberen dus. Ik heb de Avent kolf destijds van een vriendin geleend, was dus erg makkelijk, het kostte me niets, hahaha!

Ennuh, ook al doen je tepels zeer de eerste dagen, probeer dan toch nog even door te zetten, want vaak wordt dat snel beter. Je kunt je tepels vast 'harden', door ze ruw te masseren. En het vocht wat er nu uit komt inmasseren. Klinkt allemaal luguber, hahaha, maar ja, je moet er wel wat voor doen!!!

Ik heb de eerste weken veel last van mijn tepels gehad en op zeker moment wilde ik er na twee weken bij Siebe echt mee stoppen, zo'n pijn had ik. Als Siebe 'aanhapte' zat ik echt met mijn knieën tegen elkaar bijna in mijn broek te plassen, hahaha!! Het CB vond het erg jammer dat ik wilde stoppen  en er is toen een lactatiekundige langsgekomen, die me daarin begeleid heeft. Ik kreeg heel goede tips en na een paar dagen was het helemaal over. Ik vond er ook enorm veel troost in,  tijdens die voor mij destijds zo ontzettend moeilijke tijd! Ik heb het ondanks de stress toch nog 5 maanden volgehouden, toen was de koek op, maar ik ben er nog steeds trots op dat ik het toch gedaan heb. Zere tepels krijg je vaak ook door verkeerd aanleggen, maar dat zul je in die cursus wel allemaal leren, neem ik aan.

Succes en echt waar, het is het mooiste wat je kunt doen!! Die intieme momenten met je kind verdienen een gouden randje!

Groetjes Fonske.

Hoi Esme,

Het komt inderdaad voor dat de bv te weinig is of te weinig voedingswaarde bevat.
Maar maak je   over het eerste geen zorgen. Er kwam bij jou een straaltje terwijl je niet eens bv gaf: WAUW!!

Het is de eerste dagen heel normaal dat er maar een paar drupjes komen. Deze zijn echter wel van onschatbare waarde vanwege de voedingswaarde. De hoeveelheid komt vanzelf want het is een vraag/aanbod verhaal.

En als het een keer op gang is gekomen....reken maar dat je dan ook wel "voor de fun" wilt kolven. (ik kreeg Julian snachts niet wakker voor de voeding -alles geprobeerd-, dus het kolven was dan voor mij wel "een feest", hahaha!).

Meid, maak je niet te druk. Gewoon proberen en als het niet lukt heb je  een pak poeder klaar staan. Die kleine komt niks te kort, hoe het ook loopt!

Ellen mv Julian

Mijn   tepels "harde" door ruw te masseren???!!!        NO WAY!!!!!!   (houd haar handen voor haar borsten) Hahahaha..

Lees mijn vorige reactie hahaha..

Ik heb er inderdaad al eens, en veel,  over gelezen, zo ook dat het onzin zou zijn.

Dus hier geen polonaise aan m'n puntjes whoehhahahaha... Brrr...

We zien tzt wel hoe het gaat en verloopt..

Terug
Bovenaan