Welke borstkolf aanschaffen?? (vraag voor de experts haha)

Hé Esmé,

Wat leuk om te lezen dat je wilt gaan voeden! Het is zo heerlijk en ideaal! En maak je vooral niet te druk... niet om kolven, niet om kloven, niet om hoeveelheid voeding.... Om het voeden zo goed mogelijk te laten verlopen, moet je er vooral rustig onder zijn. Als je je nu al druk gaat maken, kan het zijn dat het juist daardoor niet goed gaat. Je bent te gespannen waardoor de melk er  juist niet uitkomt. Als je niet ontspannen bent, is het moeilijker om een "toeschietreflex" (TSR) te krijgen.

Zere tepels?? Ik heb ze werkelijk NOOIT gehad (ja, nu wel eens nu ik zwanger ben, maar dat schijnt een "bijwerking" van de zwangerschap te zijn en niks te maken met het voeden). Als het kindje goed aanhapt, doet het GEEN pijn. Als het wel pijn doet, klopt er iets niet. Maar worstel daar niet te lang mee door maar vraag zo snel mogelijk of een (goede! een IBCLC) lactatiekundige kan komen kijken.

Kolven is idd zoals hierboven beschreven vrij persoonlijk. Ik had een electrische van Avent aangeschaft omdat ik ook op het werk wilde kolven. Uiteindelijk heb ik het met het electrische gedeelte 2 keer geprobeerd, maar ging het met de hand véél beter. Dat heb ik dus dik een jaar gedaan. Ging prima! Duurde natuurlijk alleen wat langer omdat ik maar een kant per keer kon doen. Daarna heb ik een Medela Pump in Style Advanced geleend. Echt een mega-ideaal ding, maar alleen aan te raden als je echt lang en vaak wilt kolven, hij is vrij prijzig. Anders kan ik je beter die van Nelleke aanbevelen maar nog beter is idd de tip die hierboven ook al eens stond om eerst een te huren en dan te kijken wat je ervan vindt. Nadat ik de geleende kolf terug heb gegeven, heb ik een tweedehands Medela pump in style gekocht omdat ik een tweede kindje ook weer borstvoeding wilde geven en heb deze nog een paar maanden voor Marly gebruikt. Sinds dat Marly 2 is, kolf ik niet meer (deed dit nog steeds in eigen tijd op mijn werk).

Ik kan je eigenlijk het beste aanbevelen eens een paar keer rond te neuzen op

www.borstvoedingsforum.nl

en

www.borstvoeding.com

. Daar heb ik tijdens de zwangerschap van Marly ook vaker op geneusd en dan lees je dat er voor de meest voorkomende "problemen" vaak een (makkelijke) oplossing is. En daar zal je dan ook wel lezen dat een tekort aan voeding echt nauwelijks voorkomt. Als vrouwen dat beweren is er vaak een ander probleem wat ten grondslag ligt aan het te-weinig-voeding-probleem, zoals verkeerd aanleggen of niet goed voeden op verzoek. Daardoor kan het lichaam zich niet goed instellen op vraag en aanbod. Het kan dus best zijn dat je kleintje in de eerste paar weken vaak (lees: dus veel vaker dan om de 3 uur!) komt. Dit is echt héél normaal! Heeft niks te maken met "dat je dan wel te weinig melk hebt" of zo.
Wat ik je ook kan aanraden is het boek "borstvoeding" van Stefan Kleintjes.

Ik ben vrij snel gaan kolven, al in de kraamweek omdat ik dacht dat de kraamverzorgster daar wel verstand van zou hebben... helaas... dat had ze niet. Maar wilde wel al op tijd beginnen met oefenen, want als ik weer moest werken, moest het toch zeker lukken! In het begin komt er niet veel uit, je moet niet raar opkijken van maar 30-40 cc, dat is al prima! Je ukkie drinkt in het begin ook niet zo heel veel! Gaandeweg wordt het wel meer. En je kan dan zo  al een leuke voorraad in de vriezer opbouwen waardoor je niet te gestresst de eerste keren op je werk hoeft te kolven, je hebt immers thuis ook nog in de vriezer, mocht het niet lukken. Maar waarschijnlijk lukt het dan toch wel, want je hebt het thuis al goed geoefend en je hebt de rust omdat je toch thuis nog in de vriezer hebt... wel zo'n fijn gevoel dus! Ik kan nu nog steeds maandags en donderdags als ik ben werken een flesje gekolfde voeding aan Marly meegeven. Hoewel ik al sinds haar verjaardag niet meer kolf en ik heb nóg een la vol liggen... Enne... dat gekolfde melk maar een half jaar goed is, is ook niet waar. Na een half jaar is de kwaliteit nog steeds prima, alleen worden de anti-stoffen en dat soort extra stofjes uit bv steeds minder. Maar het bederft niet!! Overigens STINKT ontdooide melk ENORM!! Als je er zelf aan ruikt, kan je je niet voorstellen dat je ukkie dit drinkt, maar geef het maar... het zal het met veel smaak opdrinken!

Owja, en een borstontsteking is ook voor velen een reden om te stoppen, maar helemaal niet nodig! Het is zelfs voor jullie beiden beter om door te gaan! Ik heb het ook gehad toen Marly 2 weken oud was. Het ergste hiervan is de hoofdpijn, maar met medicatie ben je er snel weer vanaf. Je laat dan ook je ukkie extra veel aan de ontstekingskant drinken. Ik merk dat, echt waar, nu nog steeds dat ik rechts méér melk aanmaak dan links! Toeval? Kan ook, hihi! Maar toch...
Toen ik vorige week Marly vroeg of de baby straks samen met haar mocht drinken, zei ze dat mijn linkerborst voor de baby was de rechter voor haar! Dat had ik dus NOOIT verwacht, eerder andersom! Maar ze gunt dus de borst met de meeste melk voor de baby! Haha! Wel grappig is dat de kant die ze voor zichzelf gekozen heeft, door mijn schoonvader altijd de chocolademelk-kant wordt genoemd. Geen idee waarom! En Marly vindt chocolademelk niet eens zo geweldig lekker! Hahaha!

Sorry dat het zo'n lang verhaal geworden is, maar ik gun iedereen een fijne bv-tijd. Ik geniet er iig nog steeds van en verheug me er alweer op om er strakkie weer zo'n ukkie bij te hebben aan de borst.

Goed voorbereid is al het halve werk!! Je zult er relaxter onder zijn als je weet wat op je af kán komen en dat daar oplossingen voor zijn.

Succes!! En bij vragen... je mag me altijd mailen!!

Liefs, Marloes mv Marly en 15 weekjes zwanger van tweede muppie!

Hey,

Tijdens de zwangerschap van Dean had ik besloten  om ook borstvoeding te gaan proberen. Eerlijk gezegt zag ik er vreselijk tegenop om dezelfde reden als jij . Ik heb het dan ook maar 3,5 week volgehouden. Wat een verschrikking vond ik het. Het deed ontzettend zeer. Er kwam meer dan genoeg uit, maar Dean bleef huilen na en tussen elke voeding. Ik wilde echt niet koste wat het kost door blijven gaan. We hebben Dean een fles Friso gegeven en vanaf dat moment was Dean heel tevreden. Toen ben ik er ook acuut mee gestopt. Heb nog wel gekolft met de Avent handkolf (geleend) zodat de spanning minder werd en na 2,5 week was ik er eindelijk vanaf. Hoera! Hahahaha. Bij Lynn wist ik het zeker:  ze zou direct flesvoeding krijgen. Wat een genot zeg. Helaas komt de stuwing dan wel gewoon op gang. Nu, 3 mnd later, stroomt het er nog uit .

Ik las ergens in een reactie dat je kindje in het begin niet zoveel drinkt. Lynn dronk na een paar dagen al 90cc per  fles en dat 6 of 7 keer. Nu is ze dus 3 mnd en drinkt ze 4 flesjes per dag.

Maar goed, ik heb dus de Avent handkolf gebruikt en was er best tevreden over.

Groetjes,
Nelly.

Hoi hoi,

Ik heb de Avent handkolf, heb hem niet vaak hoeven te gebruiken, maar ik vond/vind hem erg fijn.

Ik zou overigens pas een kolf aanschaffen als het echt lukt met de borstvoeding, moet je hem toch hebben, is hij zo gehaald. Lukt het niet met de bv, dan zit je met zo'n ding te kijken.

Ik zal je overigens nog meer tips/handigheden doormailen/bellen/bespreken over bv, altijd handig!

Groetjes, Marieke (Lyanne bijna 2jr bv en Vince krijgt ook bv)

Hoi hoi

Hier een meelees mama en een nog steeds een Bv mama van mijn dochtertje van 2,5 . Ook ik heb een keizersnede gehad. dat betekent heel veel en heel vaak aanleggen voordat de productie op gang komt Maar het komt!!! Heel goed trouwens dat je op een BV cursus gaat want zij leren je veel over het goed aanleggen en het voorkomen van kloven. En als het goed gaat geniet je daar zo ontzettend veel van . Ik zag iemand anders ook de site van borstvoeding.com aanbevelen. Zeker doen! Staat heel veel goede en bruikbare informatie op . Om te kolven had ik medela pump in style . dan kan je 2 borsten tegelijk kolven.in een redelijke snelheid Tjah je moet het maar zien als een noodzakelijk handeling. Ik heb een jaar gekolfd op de meest rare plekken en vond het niet zo leuk en daarom wilde ik het snel doen dus 2 borsten tegelijk en in een redelijk tempo. Als je een voorraad wilt kolven zodat je partner ook een keer kan geven. dan werkte het bij mij goed 's ochtends vroeg. Sowieso stond ik dan op klappen en dan kolfde ik met gemak 2 flesjes vol. Als mijn dochtertje daarna kwam had ik nog steeds genoeg. Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk zelf wilde ik mijn dochtertje maximaal een jaar voeden maar uiteindelijk is het nu al 2,5 jaar en denk ik elke keer goh nu moet ik echt afbouwen maar ja het gaat zo makkelijk dus waarom? Trouwens na een jaar hoefde ik niet meer te kolven omdat de productie dan stabiel is . en bij de opvang drinkt ze gewone koemelk.

Heel verhaal geworden , veel succes!
Maria

Hoi Esmé,

Wat een gedoe hè die bv?!? Ook bij mij was het bij Tess een drama, gewoon niets, ook geen stuwing en weinig lekken... en zelfs met een kolf maar 2cc... Ik had een electrische van avent, zou hem niet meer kopen.

Ook deze keer heb ik gezegd dat ik het ga proberen, met nadruk op proberen, lukt het niet dan is het meteen over en gaat de fles erin. En ik twijfel nu al, wil ik wel weer die pijn, ja het is misschien fijn en handig maar om er zelf nou aan onder door te gaan... echt niet! Komt het niet opgang dan stop ik meteen!

Succes met je keuze, ik hoop dat het deze keer wel lukt, maar lukt het niet geen zorgen Kay is toch ook een grote vent geworden!

Groetjes Nanda

Hoi,
Hier ook de Avent handkolf... vond hem erg prettig. Ook ik kolfde af en toe en dan was het zeer goed te doen. Het merk Medela verkoopt inderdaad de allerbeste kolven (ook de duurste trouwens). Van dit merk heb ik bij Skip vanuit het ziekenhuis een electrische gehuurd, hij wilde namelijk niet bij me drinken in het begin.  Superding.
Als ik je een tip mag geven: koop er nu nog geen! De eerste dagen heb je er nog geen nodig en mocht dat daarna wel zo zijn dan heeft je vriend/man er zo eentje gehaald.  
En nog een tip van een ervaringsdeskundige ;) Als je tijdens het voeden last hebt van je tepels dan is je baby NIET goed aangelegd..... Met ruim anderhalf jaar borstvoedingservaring weet ik dit nu... maar wist ik in het begin ook niet. Ik dacht toen hij eindelijk eens dronk, laat maar drinken ook al doet dit pijn.... NIET DOEN!!! Een baby drinkt dan verkeerd/verkeerd aangelegd en kan dan in 5 minuten je tepels kapot maken..... en dit is helemaal niet nodig. Haal hem er dus (voorzichtig) af en leg opnieuw aan... maar dit zal je zeker nog horen tijdens de cursus. Borstvoeding geven doet géén pijn. Ik heb twee keer lang gevoed en nooit pijn of kapotte tepels gehad.... maar heb deze tips wel heeeel nauw opgevolgd. Bij pijn... de baby opnieuw aanleggen!!!
En nog wat.... stuwing is ook helemaal niet nodig om goede voeding te hebben. Ik heb nooit stuwing gehad..... als je voedt op verzoek drinkt de baby de stuwing heel goed weg, misschien niet alle stuwing maar die enorme stuwing (waarover je wel eens hoort) is echt niet nodig.  Als je steeds veel te lang wacht.... ja dan....
Ik vind het echt goed dat je de cursus gaat doen. Zo ben je goed voorbereid. Bv is heel makkelijk en leuk om te doen, maar door onwetendheid en verkeerde informatie (ook gegeven door deskundigen ;(  gaat er nog veel mis. Heel jammer!
Succes! Ik wil niet overkomen als een bv-hysterica... maar ik vind een mislukkig op   dit gebied zo jammer, omdat dit heel vaak wordt veroorzaakt door slechte begeleiding/informatie.
Groetjes, Noor mv Skip en Bo

jeetje wat een reacties! Het leeft nog steeds ;)

Wat ik na dit alles nog wilde toevoegen is dat je, als je niet genoeg* bv hebt, je best kan combineren met flesvoeding. Wij hebben niet anders gedaan. Er wordt aangeraden om, wanneer je combineert (niet mengen) Hyperallergeen kunstvoeding te nemen.

Volgens het boekje heeft iedereen genoeg maar door allerlei redenen kan het toch echt zo zijn dat het niet lukt om voldoende te borstvoeden. Bv, als je kindje te zwak is om elke 3 uur er wat uit te krijgen of als je ondanks de goede adviezen toch pijn blijft hebben... etc. Blijf goed naar je lijf, hoofd en hart luisteren. Zodra het een opgaaf wordt minderen. Zei moeders die kostte wat kost doorging tot ze er bij neer viel na drie maanden. Wat een klus was dat. En toch ga ik het weer proberen...
Ben benieuwd naar je ervaring van de bv cursus.

Veel succes!

Het verbaasde mij ook wel een beetje al die reacties

Ik heb de Meleda elektrische enkele kolf gehad, die beviel me prima. Een dubbele zou ook goed geweest zijn, maar deze kon ik lenen van mijn zus.

Ik heb overigens maar 3 weken volledig BV gegeven en 3 weken gemengd, ik ging er steeds meer tegenop zien omdat het zeer deed. Ik baalde er wel van, maar was ook weer heel opgelucht om van het geklooi af te zijn...

Gewoon beginnen en een eventuele kolf inderdaad pas later aanschaffen!

Liefs Jenneke

Terug
Bovenaan