Welke nationaliteiten?

Beetje gekke vraag, maar vanuit mijn studie (culturele antropologie) ben ik benieuwd hoeveel verschillende "nationaliteiten" er van dit forum gebruik maken.
Dus eigenlijk wie er op dit forum van Nederlandse afkomst is en wie van buitenlandse afkomst (en dan welke)???

Verder ben ik ook benieuwd of er bij bepaalde culturen bepaalde gbruiken horen, zoals beschuit met muisjes of de baby uit de kool bij Nederland horen.

Ik hoop dat jullie dit geen vervelende vragen vinden (bedoel het ook helemaal niet zo), maar aangezien ik zo een geluk heb dat mijn zwangerschap zonder problemen verloopt heb ik de tijd om me dit soort dingen af te vragen

Ben benieuwd...
Veel liefs Nika

Hoi hoi,

Nou ik ben een Surinaamse Nederlander... en mijn partner is Nederlands. Ons kindje is dus half Surinaams, half Nederlands.

Als Surinaamse zijn er heel veel gebruiken die anders zijn dan gewend in de Nederlandse cultuur. Ik eet wel beschuit met muisjes maar doe ook mee aan de Surinaamse gebruiken stomen boven een emmer met heet water en kruiden, drinken van super malt voor de borstvoeding etc etc..

-xxx- Ednadia
(31.3wk)

Hallo Ednadia,

wat leuk dat je reageert!!!
Doe jij ook nog wat tegen het slechte oog??? Kraaltje ofzo?...

Super Malt  wordt ook in Duitsland aan aanstaande en jonge moeders geadviseerd (mijn moeder komt uit Duitsland) en ik drink het ook graag:  LEKKER EN GEZOND!

Weet je ook welke kruiden er voor het stomen gebruikt worden????

Liefs Nika (19W)

Oja, mijn vriend komt uit Engeland, maar kon niet op typisch Engelse gebruiken komen, dus als iemand dat toevallig weet????

En de ooievaar??? Staat die eigenlijk in elke cultuur bekend als de brenger van kinderen?????
Wie het weet mag het zeggen...

hoi Nika,
ik ben zelf NLse maar mijn man is Israelisch en we wonen daar nu met onze twee kinderen. De eerste keer dat mijn man de beschuit met muisjes in NL zag ging hij over zijn nek, dat kennen ze hier echt niet! Ze hebben hier eigenlijk maar 1 opvallend gebruik/bijgeloof: er mag niets voor de baby in huis worden gehaald voor de geboorte. Geen kleertjes, geen meubels. Als je dat wilt aanschaffen moet je het bij ouders of vrienden kwijt en je kan het dan naar huis brengen als moeder en kind in het ziekenhuis liggen (je moet hier standaard twee dagen blijven). Niet iedereen is zo bijgelovig hoor, maar de meeste mensen houden zich hier wel aan.
groetjes Stephanie
mv Lior en Milo

Ola aanstaande mama..

Ik ben half nl kwart portugees en kwart nederlands en mijn partner is half javaans kwart surinaams en kwart frans dus het is echt een mix ...

hihihhihih liefs van mij en de bby 15wk 6 dg nog paar uurtjes 16 weken joehoeeee

Hoi Studiemam,

Hier weer ff een reactie. Inderdaad gebruiken we een kraaltje tegen het 'boze oog'. Het kraaltje zelf heet ook ograi (ogri ai = boze oog). Je kunt deze aan een ketting hangen of een speldje aanschaffen met een ograi kraal. Wel is het zo dat je voor elk kind een eigen sieraad moet aanschaffen. het is dus niet de bedoeling dat er één sieraad wordt gedragen door  broers en zussen. Overigens wassen we onze baby's ook in een badje met blauw (lijkt op de steen die ze gebruiken om hun keu in te wrijven bij biljarten). Om dezelfde reden: boze oog.

Ik zelf vind super malt echt verschrikkelijk vies en ben er dus helemaal niet happy mee dat ik dat moet drinken.... Jakkie!!!

Ik weet werkelijk niet welke kruiden er allemaal in mijn faja wasi (stoombad) gaan. Ik heb ze bij de zwangerschap van mijn eerste rechtstreeks uit Suriname gekregen en mijn tante heeft het stoombad voor mij klaargemaakt. Maar ik kan het wel ff navragen.....

Verder is het ook zo dat in onze familie (wel Surinaams gebruik, hier in NL steeds minder) de placenta samen met zoetigheid wordt begraven. Je plant bij de placenta een levensboom/ plant voor je kind....

-xxx- Ednadia
(31.3wk)

Hoi Nika,

Ik ben een nederlandse en mijn man is ook nederlands dus de kleine zometeen ook. Wij eten bij de geboorte beschuit met muisjes en de ooievaar gaat naar buiten en sommige hangen ook slingers op om te laten zien wat er geboren is bij ons komen er blauwe slingers te hangen voor onze kleine prins. Ook doen sommige een naam bordje in de tuin.

Ben zwanger van de 1ste en alles gaat goed behalve dat ik heel veel last heb van mijn hormonen dus ook het liefst op het moment alleen ben je dan samen met mijn kindje die ik de hele dag door voel.

Iedereen nog een fijne zwangerschap toegewenst.

Liefs Fruit Girl

Terug
Bovenaan