Welke nationaliteiten?

Hoi hoi!
Ik heb zelf de Belgische nationaliteit, en mijn man de Nederlandse. Ons kindje zal ook de Nederlandse nationaliteit krijgen. We wonen in het mooie Zuid-Limburg.

Speciale gebruiken? In België wordt er aan het bezoek meestal suikerbonen gegeven, die dan leuk verpakt zijn!

groetjes van Iejoor
18 w en 5d

Hoi,

Ik ben Kaapverdiaans en mijn vriend ook. Voor degene die niet weten waar Kaapverdië ligt (vele  weten dat niet), in west Afrika dus. Het zijn 10 eilandjes zo'n 500 km voor de kust van Senegal.

Bij ons is het heel gebruikelijk goud te geven aan de baby voornamelijk door grootouders. Er wordt  ook op  de 7e dag na de geboorte een feest gehouden (ook wel 1e doping genoemd/kraamfeest) omdat er een gebedje wordt gedaan voor de baby tegen boze geesten, etc. Verder mag je absoluut je haar niet wassen (4 weken lang maar wie houdt dat nou vol). Ook mag je als moeder niks doen in de huishouden (ook 4 weken lang), het liefs moet je platliggen in bed. Alle werkzaamheden worden dus overgenomen door familieleden.

We wonen nu eenmaal in Nederland dus aan  de meeste tradities, houden we ons  niet aan. En een beschuit met muisje eten we er ook graag bij, hahaha. Slingers worden ook opgehangen natuurlijk.

Grt Jacy

4 weken nietsdoen poehee, ik vind het wel leuk dat in andere tradities meer word gedeeld met de families, hier in NL moet je het altijd maar alleen doen en word er kraamzorg e.d. ingeschakeld ik vind met familie veel intiemer!

Hallo

ik ben Tsjechies en mijn partner is Nederlander, onze dochter heb allebij nationalitijten en onze Boontje ( zo numen we de klleine) krig ook allebij natinalitijten.

Ik eet geen beschuitje met muisjes, na de geborten van onz dochter heb ik een hapje gehad voor om de tradicie beejtje bijhouden ( beschuitje met roomboter en aardbeien of hagelslag vind ik lekker mnam) De smaak van muisjes is lekker maar heel hard en dat voind ik niet zo fijn, toen ik naar Tsjechie ben gekomen voor de eerst met de kleine heb ik natuurlijk beschuit met muisjes megenomen maar ze hadden   de zelfde, waaren bang dat hun tand afbreek . En de vertaaling van muisjes vonden ze ook heel erg grapig.

In Tsjechie woord het veel gedronken als de kleine geboren word. De moeder en kind moeten altijd 3 dagen in ziekenhuis blijven, en de papa gaat na de geboorten bij familie en vrinden langs om boreltje drinken ( best zwaar voor vader zo geborooten  ) Kraamvizitte zo als hier woord daar niet gehouden, ze laaten je eerst bijkomen en wennen aan de klientje en dan komen ze pas langs om de kliene te bewonderen en  met kadotjes natuurlijk ( de oudersen ,broers en zusen komen  als eerst) Ik ben bevalen om 18.05 en rond 19.30 was al iedereen in ziekenhuis( schoonouders en schoonzusen ) Volgende keer maak ik wel duidelijk dat ik ff bijwilkomen voor dat ze kunen komen ( ligt ook aan de tijd dat de kline geboren word)
In Tsjechie krij meisje meteen na de geboorten oorbelen, ze kunene dat meteen in ziekenhuis priken, maar dat hebben we hier niet gedaan, ze heb van mijn ouders een armbandje gekregen , de orbelen komen pas als ze het zelf wil.

Dat was het zo beetje van onze kultuur
Hoop dat er niet zo veel fouten in zit

Wat leuk om al die tradities te lezen.
Ik ben trouwens half duits half nederlands, en mijn vriend gewoon nederlands.

Wij gaan cakejes maken met muisjes. En andere lekkere traktaties van de jamin. Vind ik gezellig voor op  tafel. We vinden beschuit niet lekker, zo droog.
En hier komt ook de ooievaar, slingers en balonnen.

Iemand schreef van dat bijgeloof met de kinderwagen, ik heb m al 2 weken in huis staan, ga echt niet wachten. Vind dat net zoals die kettingemails, doorsturen anders heb je ongeluk.....
Ook nog nooit van gehoord trouwens, doen mensen dit echt? wachten met de wagen?

Liefs diana

Terug
Bovenaan