Hee,
Wij zin allebei Nederlanders maar wonen in Belgie. Ik heb gekozen voor een "Belgische bevalling" in het zkh dus, alhoewel er ook steeds meer vrouwen thuis bevallen in Belgie. Vlgns mij krijgt ons kindje de Belgische nationaliteit en kan ze volgens mij op haar 18e kiezen welke nationaliteit ze krijgt. Maar dat daar heb ik me eigenlijk nog niet echt in "verdiept".
Verder doen wij in ieder geval geen beschuit met muisjes 3 redenen:
- ik vind waar het officieel vandaan komt niet zo grappig (heeft met heeeel vroeger te maken en het offeren van gestampte muizen (echte muizen) aan een of andere god voor vruchtbaarheid, de vrouwen zouden daarom ook daarna hun 1e kindje offeren, uit dankbaarheid voor de vruchtbaarheid. Sommige vinden dit misschien ver gezocht maar ik wil zo'n traditie (die nu heel erg veranderd is, gelukkig!) niet voortzetten.
- ik ben tandartsassistente en je wil niet weten hoeveel kiezen er afbreken door muisjes! haha ik wil natuurlijk niet dat mijn visite dit meemaakt.
- ik wil wat orgineler (moet alleen nog bedenken wat, haha).
Verder "doen wij niet aan" peetoom en peettante dat is een Katholieke gewoonte en wij zijn prothestant/evangelisch dus... Ons kindje wordt dus ook niet gedoopt maar "opgedragen". Dit houdt in dat er een zegen over het kindje wordt gegeven in de kerk. Ik ben van mening dat mijn kindje zonder zonde geboren wordt, dus hoeft ze ook niet gedoopt te worden (dopen is nml om zonde "af te wassen"....)
We gaan een babyparty geven (na de "opdraag-dienst"

, aangezien we nogal wat mensen kennen, dus vind ik dat beter om dat te "bundelen" ipv iedere dag weet ik hoeveel visite over de vloer.
groetjes Petra