Welke nationaliteiten?

Hallo Boontje,

ik voed mijn zoontje idd twee talig op: ik spreek als ik alleen met hem ben meestal nl, maar als mijn vriend er is worden de talen gewoon gemixt. De ene keer spreek ik dus engels en dan weer nederlands tegen mijn zoontje, tegen mijn vriend uit gewoonte vooral engels (hoewel hij nl vrij goed kan verstaan).
Mijn zoontje spreekt hoofdzakelijk nl met een aantal engelse woorden er tussendoor (hij zegt bijv nooit twee, maar altijd two).
Dat mijn zoontje hoofdzakelijk nl spreekt komt volgens mij omdat ik een half jaar alleen met hem ben geweest omdat mijn vriend ivm gezondheid in engeland zat. En natuurlijk omdat er bij opa en oma en het dagverblijf gewoon ned wordt gepraat.

Er wordt trouwens gezegt dat ouders het best in de taal kunnen spreken die zei zelf het best beheersen zodat het kind geen fouten in taalgebruik overneemt.
Zo is er bij mijn zoontje op de cresh een jongetje van drie die tegen zijn moeder engels spreekt, tegen zijn vader duits en tegen de leidsters nederlands, en dat vlak achter elkaar; zo knap en gaaf!!!

Liefs Nika

Ik ben grote voorstaander van het opvoeden in 2 talen.
Tenminste als je de mogelijkheid hebt.
Mijn nichtje van net 3 wordt al vanaf dag 1 in het duits en in het nederlands aan gesproken. Echt geweldig. Als je hoort hoe die brabbelt, niet alleen in 2 talen, maar ook haar woordenschat is voor een 3 jarige erg groot.
Het schijnt dat kinderen die in meerdere talen worden opgevoedt, een groot gevoel voor taal ontwikkelen.

Maar laten we eerlijk zijn, als je dit je kind kunt meegeven, geef je hem of haar toch een geweldig kado?

Vrienden van me uit duitsland wilden dit met hun kinderen ook gaan doen. Alleen waren die al iets ouder en vonden het erg raar dat papa opeens engels sprak. Dit werkte dus niet zo als ze hadden gehoopt. Nu doen ze het op een andere manier.

Liefs Noelie

Wat leuk om te lezen dat ons forum internationaal gebruikt wordt!!

Ik ben een stevige Hollandse meid en mijn man is ook Nederlander. Van zijn moeder heeft hij nog wel frans/armeens bloed en dat is hem goed aan te zien! Zijn vader is ook Nederlander

Maar zijn moeder is vanuit het Jappenkamp al naar Nederland gekomen......en heeft ook gewoon de Nederlandse nationaliteit.

Wij hebben geen bijzondere tradities, behalve dat ik niet houd van die hele kermis aan mijn huis.....
bij mijn eerste hebben wij alleen voor de buren een slingertje voor het keukenraam gehangen (hoeven ze ook niet meer te vragen of ik ben bevallen), maar er komen bij mij absoluut geen ooievaars in de tuin.

Ik heb altijd gezegd, als dat er staat,kom ik eigenhandig mijn bed uit!!

gr mama van MD

Hoi Nika,

Ik ben gewoon Nederlandse, mijn man komt uit Zuid-Afrika. We zijn bijna 10 jaar samen, waarvan bijna 8 in NL. In Zuid-Afrika kennen ze ook geen muisjes, mijn man vindt het nog steeds spannend als we op kraamvisite gaan moet en zal hij muisjes eten !! Verder doen ze daar ook niet aan geboortekaartjes, dus dat scheelt weer, er hoeven dus geen twee versies gedrukt te worden...

We spreken Engels met elkaar (zijn moedertaal), ik ga NL tegen de kleine praten en hij EN, we vinden het een groot voordeel om tweetalig op te voeden, plus willen gewoon dat de kleine straks met oma kan praten !!

Groetjes !!

Hoi,
Ik ben gewoon nederlands, maar mijn partner is Indonesisch. Wij hebben eigenlijk geen indonesische gebruiken. Krijg alleen veel kraamvisite van kleine, lieve, kwekkende, energieke, indonesische tantes (allemaal al erg oud). Heel gezellig. Ze hebben wel een bijgeloof: als het kindje meerdere kruintjes in het haar heeft (van die weerborsteltjes) dan krijg je er heel wat mee te stellen. Daar kijken ze altijd direct naar.
Ivy

Dat van die weerborsteltjes (kruinen)  had ik nog niet eerder gehoord....
Dus eh... als mijn zoontje meer had gehad (hij heeft er maar een) dan was hij een nog grotere handenbinder geweest????
Tja ga maar alvast duimen dat deze kleine een mooi glad koppie gaat krijgen

Eneh, ben benieuwd of ik mijn vriend dit keer aan de muisjes ga krijgen (wat een Engelsman niet kent eet ie niet...)

Veel liefs Nika (19w3)

PS blijf allemaal maar komen met jullie (partners) nationaliteiten en gebruiken: het gaat nog niet vervelen  

Hoi Nika,

IKzelf ben nederlands en mijn man is van turkse afkomst, een van de gebruiken bij turkse mensen is dat bij een geboorte zoet word gegeten of getrakteerd bv lokum (turks fruit) dit word tussen twee biscuitjes gedaan en natuurlijk baklava.

Hallo Twin stars,

Hmmmm, baklava en turks fruit... dat lijkt mij veel lekkeder dan beschuit met muisjes!!!
Eneh, is het in Turkije ook de gewoonte om een schaap te slachten voor de baby???

Liefs Nika

Terug
Bovenaan