Welke nationaliteiten?

Hi studiemam,

Ik vind jouw onderwerp erg leuk en vooral interessant.

Ik heb zelf niks toe te voegen hoor ondanks dat ik van surinaamse afkomst ben en mijn man  nederlander is. Ik geef eerlijk toe dat ik niks aan mijn surinaamse traditie doe maar dat is puur persoonlijk en ik vind het mooi dat iedereen zijn eigen gebruiken heeft.

Succes met je studie,

groetjes, Deedee

quote: Dee reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-07-2007 14:44:09'));

Hi studiemam,

Ik vind jouw onderwerp erg leuk en vooral interessant.

Ik heb zelf niks toe te voegen hoor ondanks dat ik van surinaamse afkomst ben en mijn man  nederlander is. Ik geef eerlijk toe dat ik niks aan mijn surinaamse traditie doe maar dat is puur persoonlijk en ik vind het mooi dat iedereen zijn eigen gebruiken heeft.

Succes met je studie,

groetjes, Deedee

Hey Dee,

Blij dat je dit onderwerp interessant vind, was in het begin een beetje bang hoe men zou reageren, gelukkig positief!

Ik wil je graag feliciteren met je (ik geloof) vierde zwangerschap!!!
Heb namelijk een paar van de andere topics gelezen waar je op hebt gereageerd.

Vind het grappig dat jij niets aan de Surinaamse gebruiken doet (wel aan de Nederlandse???), terwijl ik van plan ben om bij mijn nieuwe kleine een oogje op te spelden tegen het kwade oog! Ik weet dat dit oa een Surinaams gebruik is, maar deze heb ik van mijn Turkse buurjongen gehad (zo'n schat!!!). En dat terwijl ik (zoals je misschien gelezen hebt) een Nederlandse met Duits en Pools bloed ben!!!

Oja, ik kom ook uit Almere.... Tja, is toch kinderstad nr1

Ik wens je een fijne zwangerschap!
Liefs Nika

Hallo,

Ik ben in Ned geboren en ben half ned/ half iraans, mijn partner is ook iraans.
Er wordt in iran (voordat de moeder uit het ziekenhuis terugkomt) in het huis van alles versiert en schoongemaakt, ook wordt er een soort van wierook (esfand)  verbrand wat de kwade geesten en negatieve dingen moet verjagen. Natuurlijk komt het bezoek ook met cadeaus langs en maken ze voor de moeder een soort toetje dat de bv op gang brengt en de moeder wat kracht moet geven.
Wat Anna zegt gebeurt ook inderdaad alleen worden schapen nu minder geslacht als vroeger.
Jongetjes werden vroeger meteen na de geboorte besneden, weet niet of dit nu nog gebeurt..
Toen mijn partner voor het eerst beschuit met muisjes zag moest hij hard lachen en vond het best raar

Groetjes Elmira.

Hoi studiemam,
Ik ben Belgische en een achtste (als ik het goed heb) Nederlandse. Mijn vriend is Belg (West-Vlaming). We wonen in België, gent. Bij de geboorte van ons zoontje (30-03-06) heb ik blikjes gevuld met enerzijds doopsuiker (de papa wou dat graag) en anderzijds thee (groene thee met citroen). Bij mijn geboorte had m'n moeder confituur gemaakt in kleine potjes en bij de geboorte van mijn broer had mijn vader aan alcoholische geboortedrank gebrouwen, voor de kinderen waren er dan gedroogde vruchtjes ofzo. Allemaal niet zo typisch dus... Meestal is het hier idd doopsuiker. soms zie je hier en daar ook wel een slinger met "hoera een jongen/meisje" hangen, of een ooievaar staan. Een vriendin van mij had samen met haar vriend ook een ooievaar geschilderd die ze op de gang hadden gehangen (we wonen op de eerste verdieping van een rijhuis).

Als ik vragen mag, waar studeer jij culturele antropologie? (als ik het goed heb) bovengenoemde vriendin gaat dat komend jaar ook studeren. ik zelf studeer ook nog, maar ik studeer kunstwetenschappen en ga volgend jaar mijn master kunstwetenschappen architectuur volgen.
Veel succes nog met je studie!
groetjes, jasm.

Hoi Studiemam, vind het eigenlijk wel een leuke vraag.

Zelf ben ik Nederlands maar mijn man is Indonesisch - echt helemaal, geboren en getogen in Indonesie.
We doen meer aan Indonesische tradities rondom zwangerschap en geboorte dan aan Nederlandse omdat ik dat eigenlijk niet zo heel erg heb meegekregen; alleen beschuit met muisjes en dat is het wel.

Maar van mijn man zijn kant, zijn er rond de zwangerschap veel dingen die gecombineerd traditie vanuit de streek waar hij komt zijn en gedeeltelijk ook vanuit religie (Islam). Zo wordt er met 40 dagen zwangerschap een gebed uitgesproken (het moment waarop er 'echt' leven in zit), met 7 maanden wordt er een zgn selamatan gehouden met bepaalde soorten eten (een gerecht met 7 soorten fruit) en gebeden omdat dat het moment is dat de baby als die geboren zou worden levensvatbaar is.
Tijdens de zwangerschap zijn er ook dingen die je niet of juist wel mag eten (ananas niet bijv en ook geen geelwortel/kurkuma omdat dat afdrijvend kan zijn).

Na de geboorte zijn er ook tradities en ook vanuit de Islam; zo wordt de geloofsgetuigenis in het oortje van het kind gefluisterd zodat ie geboren is, en de nageboorte wordt als het kan begraven. Met 40 dagen (of soms later, dat varieert per familie) wordt de zgn 'kekah' gedaan, dan worden de haartjes afgeschoren (eerste haar dat door het geboortekanaal is gegaan is onrein en kan ziektes veroorzaken). Ook wordt er dan lekker gegeten met bepaalde gerechten.
De moeder krijgt na de bevalling bepaalde kruidenmengsels om te zorgen dat alles snel weer goed gaat met buik en baarmoeder en ook om de bv op gang te helpen / houden.

Hopelijk heb je hier iets aan!

groetjes,
Olifantje

Iedereen heel erg bedankt voor het reageren!!!
Heb weer een hoop nieuwe gebruiken gehoord!!

Ik denk dat ik van dit topic maar mijn vakantie projectje moet maken, kijken of ik alles een beetje kan ordenen, misschien een soort schema'tje maken ofzo. Lijkt me wel leuk om het een beetje ordelijk te maken.

Heb misschien ook nog wel wat aanvullende vragen over bepaalde gebruiken (ben namelijk nogal nieuwsgierig), maar ik laat jullie dat nog wel weten zodra ik een beetje orde in de chaos heb geschept!

Liefs Nika

ps als iemand nog aparte/leuke/mooie gebruiken weet.... Kom maar op  

quote: jassie_mien reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-07-2007 12:34:55'));

Als ik vragen mag, waar studeer jij culturele antropologie? (als ik het goed heb) bovengenoemde vriendin gaat dat komend jaar ook studeren. ik zelf studeer ook nog, maar ik studeer kunstwetenschappen en ga volgend jaar mijn master kunstwetenschappen architectuur volgen.
Veel succes nog met je studie!
groetjes, jasm.

Hallo Jasm(ien?)

Leuk nog een student erbij, jij bent alleen al een stukje verder dan ik ben. Ik ben pas tweede jaars, heb dit jaar mn propedeuse (gelukkig) gehaald. Ik moest eerst moeder worden (van mn zoontje nu 3jr)  voordat ik serieus genoeg was om een opleiding te volgen.

Maar om op je vraag terug te komen: ik studeer aan de UVA (in Amsterdam) en ik vind mn studie echt helemaal geweldig!!! En ook de combie moeder/student!!!

Ik wens jou ook veel succes met je studie (hoelang duurt je master eigenlijk?)  

Liefs Nika

Terug
Bovenaan