werken of 100% voor je kind?

Ik werk zelf 4 dagen in de week,mijn vriend ook rosco gaat 3 dagen in de week naar het kdv. Dit bevalt heel goed maar moet zeggen dat ik het best lastig vond om te lezen dat iemand schreef dat niet werkte en er 100% voor haar kindje was. Ik dacht hmm bedoelt ze nou dat moeders die werken er niet 100% voor hun kinderen zijn?
Los van het feit dat ik erg van mijn werk houdt het een deel van mijn identiteit is en ik het belangrijk vind om een bepaalde mate van finaciele onafhankelijk te zijn. Denk ik dat het voor kinderen ook echt niet naar is op het kvd daarnaast ik ben eigen baas dus op momenten dat ik denk dat rosco echt beter niet kan gaan dan gaat hij niet.
Hoe denken jullie eigen lijk over kinderen en werken?
Ik had eigenlijk niet het idee dat ik er niet 100% ben voor mijn kind alleen mischien niet iedere minuut.  

Hoi,

Ik ben huisvrouw/thuisblijfmoeder of hoe ze het tegenwoordig ook noemen, ik voel me er goed bij en mijn kinderen ook, wel wil ik weer part-time aan de slag als mijn kinderen hele dagen naar school gaan (de jongste dan oudste en middelste gaan al 110 en 65%)
Ik denk dat iedereen die keus voor zich moet maken, ik persoonlijk vind dat mijn kinderen de eerste jaren bij moeder/vader moeten kunnen zijn en wil ze   niet toevertrouwen aan andere, nogmaals dit is een persoonlijke keus van mij en mijn man!
Als jij het gevoel hebt dat je er 100% voor je kind bent dan moet je niet kijken naar wat andere vinden, we zullen toch nooit allemaal hetzelfde denken, moeten we ook niet willen!
En over de financiele onafhankelijkheid, ik ben idd 90% gekelderd qua inkomen, ik verdien een klein beetje bij en dat vind ik fijn, hoeven ook geen grote bedragen te zijn!
Maar dat is de keus die ik samen met mijn man heb gemaakt, ik wil thuis zijn als mijn kinderen vrij zijn, dus ook na school en in de vakanties, dus mocht ik in de toekomst meer gaan werken is dat een vereiste! Of het moet zijn dat mijn man dan minder gaat werken en bijv eerder thuis komt op bepaalde dagen, maar daar komen we tegen die tijd wel uit!

Gr MJ

Hoi hoi,
Wil even reageren, ben zelf nu mama zonder 'baan'.
Vind dat ieder zelf moet weten of hij of zij werkt.Ik werk nu simpelweg niet omdat het financiel geen zin heeft.Met 3 kinderen opvang...kost bijna 1000 euro per maand en krijg dan ongeveer 550 euro terug.Dit als ik 3 dagen zou gaan werken, wat ik best zou willen.Maar doe dat echt niet als het me zelf nog 450 euro gaat kosten....Echt niet, wil wel een leuk berdag over houden per maand, ik ga niet 3 dagen per week werken vor een paar honderd euro...In dit geval blijf ik liever thuis bij de meiden.
Kortom, voor wie dit haalbaar is en het graag zou willen...
Zelf pak ik uiteindelijk (tussen nu en 1,5 jaar)  m'n studie weer op, daar ik de komende jaren toch nog niet ga werken en me toch wat kan ontwikkelen.
Alleen wat me toch nog even van me hart moet....is dat iemand zei dat 'je toch graag financieel onafhanelijk' wil blijven....Ik werk niet maar voel me echt wel financiel onafhankelijk, zeker wel!En dan bedoel ik niet alleen dat ik hier thuis de financien doe en dus weet en bepaal waar het geld naar toe gaat, maar  ik hoef niet m'n handje op te houden bij mijn man, het geld wat hij verdiend kan hij alleen maar verdienen door mijn medewerking...zwart wit gezegd...we hebben samen kinderen, en als ik nu weg loop kan hij morgen niet naar z'n werk.Kortom, hij werkt buitenshuis, ik  regel alles hier thuis, en dat het geld dan toevallig binnen komt door zijn werkzaamheden ipv mijn werkzaamheden is een bijzaak, maar feit blijft dat elke cent die hij verdient ook 100% van mij is.Ik moet er trouwens niet aan denken om om geld te vragen bij mijn man...bij ons is het eerder andersom ha ha!!!
Groetjes Roos.

@miss mama,

Daar ben ik het helemaal mee eens, als je samen een keus maakt dat 1 van de 2 thuis is, wil dat niet   zeggen dat je je handje op moet houden, als ik dat gevoel had, zou het voor mij ook niet werken dat beetje wat ik verdien is extra, maar wil niet zeggen dat de rest alleen van hem is, alles wat binnenkomt is voor ons gezin, we proberen samen alles zo vlot mogelijk te laten verlopen dus wie ook wat verdiend, het is een gezinsinkomen!

Gr MJ

hoi dames,   Ik ben toen ik zwanger was van de oudste bewust thuisgebleven, idd omdat ik thuis wou zijn voor mijn kind, dit wilde ik ook voor mijn jongste, ik dacht als die ook naar school gaat, dan ga ik wel weer kijken wat er voor mij te doen is en in de tussentijd een opleiding gaan volgen. Nu 4 jaar later(sinds de oudste is geboren)  gaat mijn oudste naar school, en moet ik helaas door omstandigheden weer gaan werken, omdat de kosten ons gewoon boven het hoofd groeien, en dan doen we echt niks bijzonders, zijn alleen de vaste lasten.
Dit heeft best wel zeer gedaan, maar ik moet zeggen nu ik weer aan het werk ben, ik het ook wel heel prettig vind, wij krijgen best fijn terug, dus ik hou ook nog leuk wat over, zodat ik ook eens wat extra's kan doen voor de kinderen, of kleren kan kopen als ze dat nodig hebben of schoenen, dat soort dingen.

Nu heb ik wel hele fijne afspraken kunnen maken met mijn werkgever. ik begin om half 9 tot 14.30   zodat ikzelf mijn kinderen weer kan ophalen als ze uit school komen. nou ja de oudste dan... en dan halen we samen de jongste.

Het is dus niet altijd een vrije keus om weer te gaan werken.

De jongste zit nu voor 3 dagen op het kdv, en als daar binnen komen gaat hij lachen en ik haal hem ook weer lachend op.

groetjes linda

Ook hier een thuisblijf mama.
Ik snap misschien wel wat zij bedoelde.. ik zeg datzelf ook altijd (misschien had je het wel van mij hihi) Maar ik bedoel dat bijvoorbeeld meer zo van:

Ik ken een moeder die werkt nog 32/36 uur in de week.
Persoonlijk vind ik dat veel.. zij brengt haar kinderen bij een oppas.
soms wel van 8u tot 8 uur savonds.
ik vin dat gewoon lang en veel uur om te werken.

Maaar dat alles is mijn mening en mijn keuze! De moeders die het niet doen, vink moeten ze helemaaal zelf weten.
En als jij je hier lekker bij voelt, werkt dit voor jou!  

Het is maar net waar je achterstaat enz enz enz maja idd je hebt het ook niet altijd voor het kiezen zoals hierboven word gezegd..
Ik geniet echt enorm van mijn kleintje en ben heel blij dat ik idd zelf helemaal voor hem mag zorgen, dat bedoel ik ermee en dat is heus niet aanvallend ofzo bedoelt.

Ik werk 3 dagen waarvan Zarah 2,5 naar het kdv gaat. Ik vind het heerlijk om die dagen te werken en even helemaal 'mezelf' te zijn, en na een dag werken sta ik te springen om zo snel mogelijk naar het kdv te gaan om mijn kindje weer in mijn armen te sluiten.
Iemand heeft mij ooit het volgende verteld: de tijd die je nu vrij bent en samen door brengt met je kind is 'specialer' en je brengt die dan ook intensiever door met elkaar.

Ik spreek nu voor mezelf en niet voor anderen, dit is mijn mening. Ik merk dat ik extra blij ben om Zarah te zien en met haar bezig te zijn, juist omdat ik die dagen werk. Ik zou dus ook geen thuismoeder willen zijn, ook niet als het betekent dat ik voor 2,5 werk maar een paar honderd euro krijg.
En ik denk dat het voor Zarah ook goed is zoals het nu gaat. Ze gaat 2,5 dag spelen op het kdv, ze heeft het er enorm naar haar zin en het gaat gewoon goed.

Mijn zus is thuismoeder en heeft hier ook bewust voor gekozen en is hier gelukkig mee. Dat is prima toch, zo doet iedereen het op de manier waar hij/zij zich het beste bij voelt.

Groetjes!

Terug
Bovenaan