werken of thuisblijfmama?

Voor het grootste deel klopt dat ook denk ik wel, maar als ik naar mezelf kijk.... pfffff
Met 1 salaris redden we het gewoonweg niet... ik denk ook dat het aan het salaris van de man ligt.

Tja, vakantie... de laatste keer dat wij gegaan zijn is 4 jaar geleden, en niet eens zelf betaald (gekregen van mijn ouders)
Onze auto is een oud barrel (kadett van 1987) en als hij echt kapot gaat heb ik geen auto meer. En als ik eventueel weer aan de slag ga, heb ik 'm ook echt nodig.
En gelukkig is hij ook niet erg duur in verbruik en de kosten.

En B'Elanna doen we niets tekort hoor, maar echt superveel speelgoed heeft ze niet.
Vind ik ook niet nodig, mijn ouders hadden het vroeger ook wat minder en je kan maar met 1 speeltje tegelijk spelen ;) En potten en pollepels zijn ook altijd heeeeeele leuke speelgoedjes!

Ik ben blij als ik weer aan de slag kan/mag, alleen al voor de centjes.
Groetjes Debby mv B'Elanna

He natasja,

Natuurlijk geldt het niet voor iedereen. Ik weet ook wel dat er ouders zijn waarbij het echt niet anders kan, ik ken ze zelf ook. Maar voor het meerendeel denk ik dat er voor luxe gekozen wordt.

Wij hebben zelf al bij beide huizen die we bewoond hebben (koop) bewust rekening gehouden met de hoogte van de hypotheek. Als er een kleintje kwam, dan moest ik kunnen stoppen met werken. Als dat betekende kleiner wonen: So be it!!!
Ik denk dat een hoop mensen daar niet bij nadenken en als er dan een kleintje komt, ja, dan moeten ze blijven werken.

Maar wat ik eerder ook al zei, je moet doen waarbij je je goed voelt.

Groetjes Liesje

ik ben een studerende moeder nou ja sinds de komst van noa heb ik niet veel meer aan mijn studie gedaan ahumm
ik vindf het ook belangrijk om zelf voor hem te zorgen
de komende tijd gaat hij zeker niet naar een kdv
ik heb eerlijk gezegd ook niet zo hoge dunk van kdv
vaak zijn er te veel kinderen en te weinig leidsters
hebben hier samen bewust voor gekozen
mijn man werkt parttime en ben op zoek naar parttime baantje
in september ga ik ook weer met studie beginnen maar dan kunnen we de zorg nog steeds samen thuis doen
verder over het luxe probleem
we  zitten volgens de overheid ver onder de armoede grens
zelf vind ik dat ik een heel rijk leven heb
we hebben voldoende geld om rond te komen en doen ook genoeg leuke dingen
ik denk dat we gewoon zeer creatief zijn om met geld om te gaan
en ik vind ook geen slecht idee om vergoeding te krijgen omdat we zelf de opvang regelen

Leuk om al die verschillende meningen te lezen, toch lijkt er een vete tussen werkende en niet werkende moeders te zijn. Ikzelf werk 3 dagen per week en manlief gewoon 5 dagen, wij hebben alles vrij relaxed geregeld voor Justin en ik heb het idee dat Justin zich er goed bij voelt. Justin gaat 1 dag naar het kdv, 1 dag passen mijn ouders op en 1 dag past mijn schoonmoeder bij ons in huis op. Justin is maar 2 dagen weg van huis en 5 dagen gewoon lekker in zijn eigen  omgeving. Het geld wat ik verdien gaat maandelijks weg aan hypotheek en verzekeringen dus dat kunnen we (nog) niet missen, wij betalen ook een behoorlijk bedrag voor een levensverzekering mocht één van ons komen te overlijden dan kan de ander tegen betaalbare maandlasten in het huis blijven wonen en dat vind ik toch wel heel belangrijk zeker nu we een kleintje hebben! De andere kant van een baan is dat als ik er uit zou stappen niet zo snel meer een baan zal vinden in het werk wat ik nu doe en dat vind ik ook best wel zonde, een vriendin van mij had een goede baan voordat ze een kindje kreeg zij is thuis gebleven tot haar kind naar school ging en wilde toen weer aan de slag, nu heeft ze een baan ver onder het niveau van haar oude baan! Ik weet niet of ik in de toekomst blijf werken zoals ik nu doe maar 2 dagen per week blijf ik toch wel werken omdat ik ook wel prettig vind om niet alleen moeder van te zijn maar ook een collega.
Daarnaast heb ik  iets voor mijzelf nodig ik zou echt geen betere of lievere moeder voor Justin zijn als ik fulltime huisvrouw zou zijn sterker nog ik zou keichagrijnig worden van dat thuis zitten!  

Groetjes,

Puk  

Ha Liesje!

Huizen kopen is op dit moment ook belachelijk duur. En het probleem is ook dat we nu ons eigen pensioen op moeten gaan bouwen, anders moeten we doorwerken tot we er dood bij neervallen. Dus overwaarde zou gebruikt kunnen worden voor het pensioen.
Wij zitten nu in een sloopflat (huur) en hebben een huis gekocht. Er worden hier geen huurwoningen gebouwd onder de 500 euro per maand. Voor koop betaal je minder of hetzelfde, alleen je bent zelf de eigenaar.  
Wat ik wel jammer vind is dat de oppervlakte kleiner wordt, maar daar is niks tegen te doen. Of ik moet in een grote stad gaan wonen, maar dat vind ik voor de kids geen goed idee (voelt niet goed).  
Ik vind dit ook een hele lastige discussie en kan eigenlijk alleen voor mijzelf praten, want ik kan niet in anderens portemonnee kijken. Ik vind wel dat je een kind niet 5 dagen per week wegbrengt. Dat vind ik teveel, want dan vraag ik me af waar je de kids voor hebt. maar je hoeft ook geen dure dingen voor ze aan te schaffen. Ze zijn  blij met wat ze hebben en  ik vind ouderliefde ook belangrijk. 2 a 3 dagen per week vind ik kunnen, maar ik zit zelf in het onderwijs, dus heb op vergaderingen na geen hele lange dagen en kan dus na het werk (stage) nog volop genieten en dat vind ik ook heel erg belangrijk. Als ik ander werk zou hebben (van 9 tot 6 bijvoorbeeld) dan zou ik er niet aan moeten denken.

Groetjes,
Natasja    

Mijn vraag heeft hele andere dingen losgemaakt zeg,maar ieder zijn keus toch thuiszijn of werken,en inderdaad soms is blijven werken financieel nodig,hier ook voor t extraatje,we zouden het met 1loon redden maar dan erg streng moeten leven en het zou dan schrikken zijn als er extra kosten komen.

nou dames fijne avond en en geniet van jullie kanjers

Het is idd een andere discussie geworden dan, denk ik, de bedoeling was.
Naar mijn mening wordt er te snel  de conclusie getrokken dat werkende ouders dit alleen maar doen voor de luxe...was het maar waar!
Hier ook maar 1 auto, van 12 jaar oud. We wonen op een recreatiepark, wat op zich wel genoeg zegt. Vakantie krijgen we vaak voor de helft, voor de nadere helft werk  ik dus.
Tuurlijk zouden we het ook redden van 1 salaris. Als het moet, kan je veel. Maar het geld wat ik verdien, gebruiken we idd voor extraatjes. Want ik vind het ook belangrijk om af en toe extra's te kunnen doen met de kinderen.
Waar ik niet mee wil zeggen dat ouders die dat niet doen, slecht bezig zijn!!!
En ook ik heb het nodig om er even uit te zijn. Ik geniet altijd nog meer van mijn kinderen als ik gewerkt heb.
Ik werk 2 dagen, de kleine gaat maar 1 dag naar het kdv en ik vind het prima zo.
Ook erg jammer dat er zo over kdv's wordt gedacht, maar goed, da's ook weer een andere discussie.
Sil

Ha Sil,

toch even reageren. Kan het niet laten, hihi. Ik denk dat het goed is dat er kdv's zijn en dat deze ook echt goed voor de kinderen zijn. Er is niet voor niets een opleiding voor en de werkende op het kdv hebben ook extra ervaring. Toch vind ik het ook heel belangrijk dat er een goede band ontstaat tussen ouder en kind, want dit is (voor mij) het belangrijkste. Dit is voor mij een rede dat ik dus het merendeel van de tijd met mijn kind door wil brengen. Maar ik vind het ook goed als een kind eraan wend dat ie  ook weleens ergens anders is. En dit kan bij een kdv prima. Dit kan natuurlijk ook bij opa's en  oma's of andere familieleden, alleen een kdv heeft dan weer als voordeel dat er ook contact is met leeftijdsgenootjes al is van echt samenspelen op deze leeftijd nog geen sprake.  
Dit is ook iets wat ik heel moeilijk vind van deze discussie. Aan veel dingen zitten positieve en negatieve punten en het is dan maar net wat je zelf het belangrijste vindt.

Groetjes,
Natasja

Terug
Bovenaan