Werken zorg en zwanger zijn

<p>Zijn er hier meer dames die werken in de zorg en zwanger zijn?</p><p>Hoe hebben jullie het geregeld met werken,  ik werk namelijk door tot 34 weken maar ik kan geen afstand houden tot mijn patienten, is eigenlijk niks aangegeven of besproken vanuit mijn werk. Ik lees en hoor mensen die bij opvang ed. Werken dat ze stoppen of vervangend werk doen per 28 weken. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. </p>

Ik heb tot 36 weken doorgewerkt op de polikliniek met ook patienten contact. Maar ik ben zelf niet bang aangelegd en liet alles over me heen komen. Je kan het tenslotte ook in de supermarkt krijgen. 
Bij ons is het wel dat je als zwangere niet op de covid patienten staat

Ik werk in de GGZ en ik stop met 36w. Nu 32. Je mag volgens mij in overleg stoppen vanaf 28w, maar dat is een constructie die je met je werkgever moet bespreken. 

Ik kan ook geen afstand houden maar ik maak me ook alles behalve druk om zaken zoals Corona, dus ik sta daar anders in. 

Een collega is eerder dit jaar met 28w gestopt en zij heeft geloof ik een percentage aan verlofuren moeten inleveren. 
Vraag het eens na bij je werkgever?

Ha Doutzen, zelfde probleem hier. Bang aangelegd of niet, na wat ervaringen in m'n omgeving zou ik liever m'n longcapaciteit op peil houden in de laatste weken. Een risico vermijden zie ik niet als angstig, maar verstandig, anders zat ik nu ook aan de biefstuk met een lekker wijntje erbij ? Ik zie patiënten (in psychiatrie) voornamelijk op afstand, maar de kleintjes kunnen dat natuurlijk niet en ben met m'n werkgever in gesprek over tijdelijk de laatste weken geen jonge kinderen t zien. Betekent voor mij dat ik vrij gemakkelijk wel kan blijven werken, maar op kdv kun je idd aangepast werk vragen begreep ik. Ook privé heb ik uiteraard vanaf 28 weken ook aanpassingen in contacten.
RIVM is wat wisselend hierover, maar ik las zelf dit:
naar verwachting zal een COVID-19-infectie bij een zwangere, net als sommige andere virale respiratoire infecties, ernstiger kunnen verlopen. Redenen hiervoor zijn het optreden van koorts en het risico op het ontstaan van complicaties zoals een pneumonie. Dit geldt met name voor het derde trimester (> 28 weken) van de zwangerschap, vanwege de mechanische beperking van de groeiende buik met als gevolg verkleining van de longcapaciteit. Dit geldt dus niet alleen voor SARS-CoV-2-infecties, maar ook voor andere luchtweginfecties.
Bron: https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19
Misschien dat je hier iets mee kunt? Succes!

Hoi Doutzen, 
Ik ben verpleegkundige in een verpleeghuis. Echter zit ik al een tijdje deels in de ziektewet ivm lage tensie en tachycardie. Ook ik zou werken tot 34 weken. Ik neem nog 2 weken eerder vakantie op.. afstand van cliënten gaat m niet worden.  Wel kan jij jezelf beschermen als je wilt. En volgens mij moet de werkgever daarvoor zorgen. Omdat ik ook praktijkopleider ben, heb ik buiten aan het bed staan ook nog een kantoorfunctie.. ik zorg als ik met een llng ben of ik moet cliëntcontact toepassen .. indien nodig beschermd ben. Mocht ik zeker weten dat cliënt niet ziek is ongeacht wat dan durf ik gewoon zo naar binnen en mijn taken uit te voeren. Je zal er zelf een beetje mee moeten spelen. 

Succes groetjes Noortje 

Bedankt voor jullie reacties, heel wisselend dus! 
@heholetsgo, je geeft aan dat je er anders in staat, maar volgens mij heb ik nergens genoemd dat ik bang ben?  ik wil graag info en ervaringen van anderen. Jij mag al bijna met verlof dus! Fijn zeg, ik zal het inderdaad eens bespreken met mijn werkgever:)

@sanne, das eigenlijk precies hoe ik erin sta, wil verstandige dingen doen en daarom nu informatie inwinnen.  Kan geen vervangend werk doen en hebben niet voldoende beschermingsmiddelen. Aan de ene kant denk ik, het valt vast mee, aan de andere kant heb ik een grote kans om het te krijgen gezien de hoeveelheid diverse patienten ik zie, zou niet graag de sjaak zijn dan, met name voor mijn kindje.  Dankjewel voor je reactie, kan ik indd wel wat mee. 

@noortje, bedankt voor je reactie, ik zal eens gaan sparren met mijn werkgever, wij zijn 1elijns en zien heel veel clienten, best hoog risico dus, beschermingsmiddelen wordt niet afdoende voor gezorgd helaas. 

Ik werk in de kinderopvang en snap dat het echt anders is, maar bij mij is het niet eens een keus geweest.
Ik kreeg met 18 weken de melding dat ik er met 28 weken uit moest. En dat terwijl ik in Friesland woon en de besmettingen hier echt minimaal zijn in vergelijking met de rest van het land.
Ik ben er niet tegen in gegaan en nadat ik me het dus 10 weken op het kunnen voorbereiden en een zwangerschap die fysiek niet over rozen verloopt, ben ik er wel dankbaar voor.

Maar bij mij was het dus de werkgever en weinig ruimte voor discussie die er voor gezorgd heeft dat ik er met 28 weken al uit ben gegaan

Ik werk als verpleegkundige in een verpleeghuis, met ouderen met dementie. Afstand houden zit er bij mij ook niet bij. 
Als organisatie werken wij wel met mondkapjes op. Dit om de bewoners en ons zelf te beschermen. Bezoek draagt ook mondkapjes. 

Ik ga met 34 weken met verlof. Ik zit nu ook deels in de ziektewet ivm harde buiken. 
ik heb wel gezegd, mocht er corona in huis komen, dan wil ik of deze bewoners niet verzorgen, of ik ga verder in de ziektewet. 
Dit ook om mijzelf te beschermen. Merk dat ik nu met 30 weken het al steeds meer benauwd krijg. 

Terug
Bovenaan