Werken zorg en zwanger zijn

@ikbendoutzen Volgens mij benoem ik dat ik er ánders in sta en zeg ik nergens dat jou vraag berust op angst? 

Iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt, vandaar ook mijn eigen situatie scheppend en van collega die er anders in stond. 

Wie weet ben ik wel zo’n “complot-gekkie”, kom ik buiten mijn werk de deur niet uit of is mijn karakter nu eenmaal gefocust op werken zolang het kan (terzijde of dat gezond zou zijn).  

Hoop dat je een constructie kunt overeenkomen waarbij je je goed voelt en je de rest van je zwangerschap (verder) kunt genieten! 

[quote quote=10355284]Ik werk in de kinderopvang en snap dat het echt anders is, maar bij mij is het niet eens een keus geweest. Ik kreeg met 18 weken de melding dat ik er met 28 weken uit moest. En dat terwijl ik in Friesland woon en de besmettingen hier echt minimaal zijn in vergelijking met de rest van het land. Ik ben er niet tegen in gegaan en nadat ik me het dus 10 weken op het kunnen voorbereiden en een zwangerschap die fysiek niet over rozen verloopt, ben ik er wel dankbaar voor. Maar bij mij was het dus de werkgever en weinig ruimte voor discussie die er voor gezorgd heeft dat ik er met 28 weken al uit ben gegaan[/quote]
@zonnebloempje ik hoorde inderdaad soortgelijke dingen. Wat is de reden dat ze er bij kinderopvang zo in duidelijk beleid in hebben?   Denk dat het trouwens vrij vergelijkbaar is met werken in de zorg.  Snap dat toen het eenmaal gedaald was ook wel oke is als je  fysiek niet goed gaat. Vind het wel interessant dat er goede regelingen zijn bij kinderopvang maar bij zorg nergens over gepraat wordt.

Ik vind dit ook gek idd!
Kinderopvang die stopt met 28 weken en in de zorg lekker doorwerken.
Ik zie in het ZH ook zo veel patienten, waar er soms toch spontaan een verdenking is, ze in de isolatie gaan en we gaan testen. Lijkt me haast risico voller dan de kinderopvang.. (maargoed dat is mijn mening?)
ik ben benieuwd wat je werkgever zegt..

Ik zelf werk binnen een integraal kind centrum. Dit houdt in dat school en kinderopvang samen in 1 gebouw zitten. Hierdoor zie ik dagelijks wel veel volwassenen, want ik heb zo'n 60 kinderen op de bso rond lopen (verspreid over verschillende groepen) en ik zie van bijna elk kind wel een ouder. Dan onderling de collega's er nog bij. Al met al telt het op en ligt de kans op besmetting op de loer. 
Maar zoals gezegd, denk ik niet dat het risico bij ons groter is dan in de zorg. Dus waarom het in de kinderopvang zo stellig geregeld is ten opzichte van de zorg weet ik niet. Wel weet ik dat de redenen die gegeven worden bij ons in de FAQ zijn: de klachten die gepaard gaan met covid-19, zoals koorts en luchtwegklachten kunnen in het derde trimester schadelijk zijn voor moeder en kind en daarom gaat de medewerker dan van de groep. Het is dan per werkgever verschillend of er vervangend werk gegeven wordt. Ik hoefde dat dus niet te doen.

Ik ben zeker niet angstig aangelegd voor het virus, zeker omdat het hier in het noorden vrij rustig is. Ik hoop dat je snel tot een fijne regeling met je werk kan komen 

Hier doorgewerkt tot 34wk. Ben gewoon ingezet en voor het gemak is er nergens rekening mee gehouden. Heb wel 1x geweigerd om geisoleerd te werken op een afdeling net vermoeden op 10. Besmetting en GEEN BESCHERMING.
destijds was het advies ook dat het niet boeide of je zwanger was de ja of de nee. 
We hebben wel een afdeling kortdurende zorg waar ik 50% op werkte waarbij je dus nooit zeker wist hoe of wat. Daar heb ik ook gewoon gewerkt maar mooi wel ingepakt als ik ook maar iets mn twijfels had. Ook altijd goed handhygiene en kappie op. Op die manier is het eigenlijk gewoon goed gegaan. 

in het protocol van kinderdagverblijf heb je wel vanaf 28 wk eruit. Miss nu in de zorg wel? Maar ik heb gewoon ervaren dat de zorg lekker hard door mag werken en het maar uitzoekt in crisis situaties. Ik snap dat dat negatief klinkt maar in mijn situatie was dat ook wel. Het geval. Ligt denk ik ook aan de organisatie maar daar zeg ik denk ik uit beleefdheid maar niks over ?
ik hoop voor jou dat de protocollen een beetje meewerken. Mocht je met besmettingen te maken hebben je gewoon fatsoenlijk ingepakt je werk mag doen. En bij een onprettig gevoel je er gewoon over kan sparren met je leidinggevende.

Bedankt voor jullie reacties, de tendens is wat mij betreft ook werk je in de zorg, succes er maar mee, dat lees ik ook terug in jullie reacties.  Ik vind het juist fijn voor medewerkers opvang dat er goed wordt meegedacht.  Ik heb een gesprek met mijn werkgever gepland maar bij ons zijn geen protocollen..geen bedrijfsartsen of beleid dus is puur waar ik mee aan kom en wat mn werkgever ervan vindt.  ergens denk ik, het zal meevallen en ergens denk ik, waarom moet ik juist nu risico gaan lopen...dat voelt niet echt fair.

Zijn er nog meer mensen die nog gesprek met hun werkgever hierover aangaan? 

Volgens mij is het zo dat het RIVM adviseert dat als maatregelen niet gehandhaafd kunnen worden, je alternatief werk moet mogen doen. Op kdv is het simpel, je kunt niet volledig ingepakt werken en ook geen 1,5 m afstand houden. Op school gaan ze ervan uit dat dat wel kan (in de praktijk is dat vast niet altijd zo). In de zorg gaat men ervan uit dat je beschermende kleding kunt dragen, dus daarom geen harde richtlijn denk ik. Maar in de praktijk is het anders en loop je wel risico als je onvoldoende beschermde kleding tot je beschikking hebt en wel binnen 1,5m van patiënten komt. Dus moet je werkgever dit voor je regelen, of aangepast werk, of betere bescherming zou ik zeggen. Zou in elk geval proberen in gesprek met je leidinggevende het bij de feiten te houden. Ik merk namelijk ook dat omdat andere zwangeren er niet zo mee zitten (of niet durven te protesteren), dat het al snel iets wordt van 'voel je je er prettig bij' en dat vind ik zelf wel vervelend. Ook krijg ik altijd snel schuldgevoel met dit soort dingen, alsof ik me ergens makkelijk vanaf probeer te maken, maar ook die emotie helpt niet zo mee in gesprek. Ik probeer dus in elk geval feitelijk te blijven hierin, de richtlijnen van het RIVM te raadplegen en m'n hoofd koel te houden. Misschien helpt jou dat ook als je in gesprek gaat. Succes!

Even los van de Corona, is werken is de zorg niet lichamelijk te zwaar tijdens je laatste trimester? Ook om deze reden kan je aangepast werk vragen.
Dit zijn de richtlijnen van het RIVM daarover
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2019-10/011633_FS_Licht_zwaar_werk_V1_TG.pdf

Terug
Bovenaan