Wie doet er nog meer NIET een 20weken echo?

Wij doen het niet, omdat we
-  denken dat je toch ook weer niet alles kunt zien, en geen schijnzekerheid willen
- geen abortus willen (weet ik, dat hoeft ook niet...)
- twee gezonde kinderen hebben gekregen zonder 20-wekenecho (weet ik, is zeker geen garantie)
- niet tot een risicogroep behoren (is ook geen garantie)
- met 8 en 12 weken een echo hebben gehad waarop alles goed leek te zijn
- de zwangerschap verder voorspoedig verloopt (is ook geen garantie)
- ons kind, met al zijn of haar eigenaardigheden, ontvangen van God
- 100% ervan houden, wel of niet '100 %' gezond en goed maakt niet uit

Toch krijg ik het gevoel dat we een uitzondering zijn en iedereen 'Natuurlijk' gebruik maakt van deze echo.
Zijn er nog meer mensen die NIET de 20-weken echo doen? Wat zijn jullie redenen?

groetjes
Klarie

Hey Klarie,

Ik snap al je redenen eigenlijk wel. En als jij je daar goed bij voelt, dan moet je hem gewoon skippen.
Ik doe het zelf puur uit egoïstische redenen. Ik weet wel dat de echo er is om een heleboel medische dingen te checken, maar ik vind het zelf gewoon puur genieten om even "binnen" te kunnen kijken ;-)

In elk geval succes met je (enigszins) afwijkende mening, ik kan me voorstellen dat het inderdaad soms aanvoelt alsof je je voor iedereen moet verantwoorden.

Wij doen het ook niet hoor. Bij de 1e ook niet.
Al voelt de verleiding best groot af en toe. Gewoon zo'n verlangen om het mensje even te zien.
De keuze is niet vanuit religieuze overwegingen.
Wij doen het niet, omdat we niet weten wat we met de (statistische) informatie moeten. Kansberekeningen die niets te betekenen hoeven hebben, maar die wel een zorgeloze zwangerschap in de weg kunnen staan (en andersom ook: het zou goed moeten zijn, maar het bleek toch niet goed te zijn)  . Daarbij zouden we het nooit laten aborteren. Dus we zien wel, we laten ons verrassen en vertrouwen er op dat het goed is zoals het is!

Hallo Klarie,

Ik ben van het voorjaar 2008 forum en ik dacht net zo als jij ivm de 20 weken echo. Ik heb dit ook besproken met mijn gynaecoloog en die snapte mij volkomen maar heeft mij ook een andere kant verteld. Als je kindje een afwijking heeft en er is na de geboorte direct medische hulp nodig dan kunnen de artsen klaar staan voor jouw kindje. Wat soms een heel verschil kan maken. Wij hebben dus toch besloten om de echo wel te doen en ons kindje had inderdaad een afwijking in zijn rechternier. Hij heeft vanaf dag 1 antibiotica gehad om urineweginfecties te voorkomen. Als wij de echo niet hadden gedaan en ons zoontje geen antibiotica had gekregen dan had hij hoogstwaarschijnlijk blaasontsteking of erger gekregen en dan was het een huilbaby geweest en had het maanden kunnen duren voordat ze er achter waren wat het is. Het is dus erg dubbel.

Ik wens je veel wijsheid om te beslissen.

Liefs Frida

Als het goed voelt voor jou moet je het gewoon laten, daar heb ik alle respect voor! Ik kan me er vanuit jouw argumentatie iets bij voorstellen. De schijnzekerheid is het enige waar ik iets over wil opmerken. De nekplooimeting is echt een test dat schijnzekerheid oplevert...er komt een kans uit. Een andere dan die je al had op basis van je leeftijd maar geen zeker ja of nee voor Down (en nog wat andere afwijkingen).

Maar bij een 20 weken echo kunnen ze bepaalde afwijkingen wel met zekerheid zien! Zeker niet alles maar wel veel. En net als mijn voorgangster schrijft...als dat medisch handelen met zich meebrengt bij de geboorte, zou ik liever op een plaats zijn waar dat direct geboden zou kunnen worden. Dat is een overweging om het wel te doen. Maar aan de andere kant....vroeger gebeurde dat ook niet en per saldo zijn ruim 96 uit de 100 baby's prima gezond als ze geboren worden. Tussen die ander vier zitten ernstige dingen (ook overleden kindjes) maar ook minder levensbedreigende zaken!

Veel wijsheid gewenst! Goed dat je er zo over nadenkt! Dat doet ook niet iedereen tegenwoordig!

Bij onze andere kinderen was het heel normaal dat je een 20-weken echo kreeg, er werd zelfs niet gevraagt of je het wel wilde. Nu werd het echt gevraagt, "wil je een vlokkentest? " Nee, dat wilden we niet. "En wil je dan wel een 20-weken echo? " We zeiden heel gretig "Ja" Het is gewoon super, ook voor je man die niet al die bewegingen in je buik voelt.
Maar in de omgeving waren er steeds meer mensen die geen 20- weken echo willen, en ik ging steeds meer begrijpen dat ze nu veel meer dingen bekijken als vroeger.
Eigenlijk om principiele redenen, omdat er in de bijbel staat: In het verborgende ben ik gemaakt en als een borduursel hebben Uw handen mij bereid, m.a.w. God zorgt voor de baby in je buik, Hij laat het groeien, én zal er ook voor zorgen, en zouden wij dan 'pottenkijkers' zijn?
Ik heb het er best moeilijk mee gehad, ik wilde het zelfs aan onze dominee vragen.
Maar toen heb ik ook een gesprekje met mijn nicht gehad, die had een kindje met schisis, en die was erg blij dat ze wel een 20-weken echo had gedaan. Ze had zich er al helemaal op voorbereid, had bijv. het hele internet afgestruind naar informatie, kon dus familie en kennissen er ook over vertellen en ze had al spullen in huis gehaald zoals een speciale speen enzo.
Ze had het al helemaal verwerkt, zeg maar.
En eigenlijk zulke argumenten, precies wat frietje ook zei, dat heeft ons toch de doorslag gegeven om het wel te doen.
En......eerlijk is eerlijk.......wij (mijn man, ik en de 3 meiden)  vonden het prachtig!!!!!!!!

Hoi,

Wij laten de medische 20 weken echo ook achterwegen. Maar we laten rond die tijd wel een 'pretecho' maken. Hier wordt ook wel een beetje naar afwijkingen gekeken maar ze nemen ook echt de tijd voor je om mooie foto's te maken en geven veel meer uitleg. Ik hoor regelmatig dat ze in het ziekenhuis een lijst hebben die ze af moeten werken en dat je maar weinig foto's krijgt. En misschien willen wij ook het geslacht van de baby weten maar dat weten we nog niet zeker.

Groetjes Mimmie

Hoi,

Ik reageer even maar ben zelf niet zwanger momenteel maar mijn vriendin heeft wel een 20 weken echo laten doen en nadat de baby geboren werd had hij als nog afwijkingen en is hier na 3 maanden aan overleden dus het wil niet altijd zeggen dat ze het kunnen opsporen idd ik zou zelf wel kiezen voor een medische echo met 20 weken omdat ik ook gewoon wil weten als er iets niet goed(als dat te zien is)

groetjes, Nice

Terug
Bovenaan