Hallo,
Ik wil ook graag even reageren hierop. Ik heb 2 mooie dochters en een nog mooiere zoon Reno*. Mijn zwangerschap van mijn dochter ging me niet zo goed af omdat ik heel ziek was. Van mijn zoon heb ik het allemaal als vrij makkelijk ervaren. Omdat ik niet wist wanneer ik was aangeteld en omdat ik ervoor een miskraam had gehad, werd ik onder controle geplaatst bij de gyn. Heb hier 4 echo's gehad, de laatste was met 17 weken. Alles was prima in orde. Bij de 20 weken echo bleek dit toch wel heel anders te zijn. Onze zoon had een ernstige vorm van Lemon-sign.
Dit hield in dat zijn schedel eruit zag als een citroen. Hij had dus al een waterhoofd waardoor zijn hersenen al in de verdrukking kwamen. Hij had een openrug over de helft van zijn kleine lichaampje. Dit alles zou bijelkaar inhouden dat hij zich nooit zou kunnen bewegen alleen zijn hoofd maar omdat hij een waterhoofd zou hebben zou dit zelfs niet eens kunnen. Omdat zijn hersenen zo werden verdrukt zou hij ook geestelijk gehandicapt zijn.
Hij zou dus leven als een kasplantje wat alleen maar pijn zou kennen en nog niet eens weten dat hij bij ons op aarde is. Hij zou dus nooit zijn pijn aan kunnen geven, hij zou diverse operatie moeten ondergaan en dan zou hij nog maar hooguit 4 jaar worden.
Voor ons was het een hele moeilijke beslissing maar wij hebben de zwangerschap niet doorgezet op advies van het medisch team. Ik kon het gewoon niet over mijn hart verkijgen dat hij alleen maar pijn zou hebben omdat ik hem graag bij me zou willen hebben. Hij is dan ook precies geboren met 5 maanden, ik had speciaal voor hem een mandje en een omslagdoek laten maken, hij is aangegeven bij de gemeente en we hebben hem gecremeerd. Ik heb een bedeltje aan mijn armband met zijn afdruk van zijn voetje erop en heb een boom in de tuin staan waar zijn as bij zit.
Dus kom me niet aan met rare ideeen, we hebben dit met pijn in ons hart gedaan en er gaat geen dag voorbij dat wij er niet aan denken. Als je er zelf voorstaat dan piep je wel anders.
We hebben nog een tijdje gewacht voor een volgend kindje omdat ik bang was dat het me weer zou overkomen. Nu hebben we een gezonde dochter en we hebben ook alleen maar weer de 20-weken echo laten doen en geen punctie's etc. omdat voor ons het niet uit zou maken of hij of zij gezond zou zijn, alleen kunnen wij het niet verdragen dat een kindje zoveel pijn moet doorstaan.
Dus let op wat je zegt, want het doet heel zeer als je bepaalde uitlatingen doet.
Margret