Wie doet er nog meer NIET een 20weken echo?

Hai,

Er wordt dan een bevalling in gang gezet en geloof me dat is geen pretje. Een abortus zoals klinieken dit doen (wegzuigen) kan op deze termijn niet meer. Als je met 20 weken het kind niet wil krijg je medicijnen die de bevalling op gang brengen. Mss noemen ze dat ook een abortus...

gr.Ing

Hoi hoi,

Ik wil toch even Ingen bijstaan....
Het is nniet zo dat een 20 weken echo is om te kijken of je alsnog een abortus kunt doen of hoe jullie het hier omschrijven. maar het is wel feit dat er veel dingen nagekeken worden die VIND IK heel belangrijk zijn!!!

Niet alleen voor de ouders, maar ook voor het ongebpren kindje! En waarom mag je als ouders niet voorbereid zijn op wat komen gaat. Ik vind dat ech kort door de bocht hoor sorry.

In ieder gevalmik heb respect voor beide keuzes en vind niet dat als iemand de cho wel of niet laat doen de verkeerde keuze maakt. Iedereen bepalt zelf wat hij-zij belangrijk vind.

Zo en verder wens ik iedereen een prettige zwangerscha toe en prachtige gezonde kindjes!!

Liefs Saskia
mv Rik 04/07/07

Misschien totaal off topic, maar ik ben het absoluut niet eens met de formulering " als god het wil, krijg je een gezond kindje""of iets in die trant (zo kwam het iig bij mij over).

Sommige mensen hebben gewoon superpech, waarom de 1 wel een gezond kind, de ander niet, waarom andere ellende in de wereld. Mijns inziens hebben die niks maar dan ook totaal niks met god te maken!! Ik denk dat met zulke uitspraken een hoop mensen gekwetst worden!!! Ik geloof ook in god, maar ik geloof niet dat als god het wil, je een gezond kindje krijgt. Sommige dingen zijn nou eenmaal voor een mens niet te begrijpen!! Ik begrijp dat dit verder geen godsdienstig topic is, maar moest dit toch wel even kwijt!!

Ik heb wel de twintigweken echo laten doen. Ik had een totaal zorgeloze zwangerschap, maar toch wilde ik zeker weten dat alles goed was. Ook ik zou nooit een kindje met Down laten weghalen of zo, maar goed, dat ik mijn keuze, en iemand die daar wel voor kiest, moet dat ook zelf weten. Want uiteindelijk zijn het ook de ouders die voor zon kindje moeten zorgen. En dan is het vanuit een forum wel heel makkelijk oordelen over iemand anders.

Ik heb het verhaal van Ing gevolgd vanaf het moment dat ze bezig waren met zwanger worden, en het is een heel aangrijpend verhaal, waardoor ik haar reactie heel goed begrijp en ook steun!

Of je wel of niet een echo laat doen, daar kan je alleen zelf over beslissen. Bij mijn oudste was die mogelijkheid er niet, dus dan houd het snel op. Ik vond het bij mijn jongste toch wel een cadeautje om nog even te mogen kijken hoe het ermee gesteld was!!

Oei, ik merk dat ik met mijn mening een hele discussie aangewakkerd heb en ik er behoorlijk van 'langs' krijg. Nu ik mijn verhaal lees, komt het ook wel wat zwart wit over. Mijn excuses als ik mensen heb gekwetst!!!!
Toch wil ik er nog wat over zeggen.... ik geloof dat God ieder kindje geschapen heeft. Voor elk leven zijn de dagen al geteld en ik persoonlijk vind het heel erg als wij als mensen bepalen of een leven wel of geen waarde heeft. De 20-weken echo is voor de 24e week ingesteld om de mensen nog de keuze te geven of ze de bevalling wel/niet willen laten opwekken als het in onze ogen geen menswaardig bestaan zou hebben. Als de overheid dit idee niet zou hebben gehad, waar destijds trouwens uitgebreid over gediscusieerd is, dan is een echo na de 24e week toch ook goed? Ik ken een jong stel die het kindje zouden laten geboren worden als het afwijkingen zou hebben. Dat vind ik zo erg. Dan maken wij als mens de keus, we willen wel een kindje wat gezond is maar als het anders gaat dan liever niet of willen we het eerder laten sterven. Wij als mensen bepalen dan of het wel/geen meswaardig bestaan heeft. En wanneer het zal sterven, ik vind dat je dat als mens echt niet mag doen.
Ik vertrouw erop dat mijn God ons een kindje toeschikt zoals Hij dat wil. Of het nou zal sterven voor, tijdens of  na de geboorte als het toch ernstige afwijkingen zou hebben. Of dat het kerngezond zal zijn. Alles ligt in Zijn handen en ik vertrouw Hem mijn leven toe. De dagen van mijn leven en dat van ons kindje zijn al geteld. Ik hoop dat jullie daar ook respect voor zullen hebben.

Want op het christelijk  geloof is ook behoorlijk afgegeven wat in deze niet nodig was, je mag er van mij best anders over denken maar daarin heb ik geen kwetsende dingen gezegd, dus zou ik het fijn vinden als mensen dat dan ook willen respecteren. Alvast bedankt!

Bloempje

Hoi, Bloempje!

Natuurlijk dient iemands geloof gerespecteerd te worden, daar ben ik het helemaal met je eens. Ik denk de de meeste dames hier over het zinnetje zijn gevallen: " als god het wil zul je een gezond kindje krijgen". Dat komt ontzettend hard over. En ik denk dat je niet moet vergeten dat het voor aanstaande ouders een verschrikkelijke beslissing moet zijn om een kindje vroegtijdig geboren te laten worden omdat hij/zij een afwijking heeft die ervoor zorgt dat er geen menswaardig leven mogelijk is. Het is echt niet zo dat een zwangerschap voortijdig wordt afgebroken omdat een kindje een hazenlip heeft of een vinger mist of zoiets dergelijks!

Groetjes, Linda

Bloempje,

Het geloof staat er wat mij betreft totaal los van. Ik respecteer iedereen die gelooft. I  Dit is persoonlijk en dit moet ieder voor zich beslissen. Ik vind het alleen erg slecht als je het gebruikt om anderen te veroordelen. Dit is zeker niet hoe het in de bijbel staat beschreven.  De generaliserende toon dat de 20 weken zo en zo is ingezet door de regering komt toch ook in je laatste bericht weer terug. Het is een sorry maar eigenlijk ook weer niet en dit vind ik erg naar. Ik denk dat als je mijn verhaal zou kennen je heel anders zou praten. Maargoed ik ken geen mensen die een kindje weg laten halen vanwege iets als een hazelip oid en heb daar ook geen oordeel over. Het enige wat ik weet is dat ik een kind niet onnodig pijn wil laten lijden als dit niet nodig is. Ik geloof niet dat het een hoger doel dient om dit kind toch te laten lijden omdat god bepaald hoe of wat.

Ik ben gelovig opgevoed en kan de bijbel navertellen maar waar ik zeker van ben is dat ouders ten alle tijde doen wat ze denken wat goed is en op hun manier hun best doen. Dat sommigen een perfect kind willen en hier erg ver in gaan vind ik erg storend maar nogmaals dat is niet mijn beslissing en niet aan mij om commentaar op te leveren.

Voor ons is een kind een kind los van welk geloof dan ook. Zwanger willen worden betekent ook risico's nemen.

gr.Ing

Tja, ik wil hier ook nog wel even op reageren. Inge, ik denk dat ik jou herken van dit forum, maar volgens mij heb je nu een andere forumnaam. Ik ken je verhaal en begrijp heel goed, dat je je gekwetst voelt door de opmerkingen van Bloempje. Ikzelf heb ook het eea meegemaakt en  alhoewel het niet in verhouding staat met het moeten opgeven van een kindje, voel ik precies hetzelfde.
Het is, zoals een andere voorgangster al schreef, het zinnetje dat god bepaald of je een gezond kindje mag krijgen. Ik heb een kindje gekregen met een hersenbeschadiging en kan echt oprecht zeggen dat dit soort opmerkingen, mij diep raken. Hoe kun je zoiets toch zo opschrijven. Heb je dan zelf ooit voor een moeilijke beslissing gestaan of iets ergs meegemaakt met betrekking tot je kinderen???? Dat vraag ik me dan af, want anders kan ik er gewoon met mijn hoofd niet bij, dat je zoiets kan zeggen.

Maar goed, Bloempje, je zal het absoluut niet kwaad bedoelen. En natuurlijk heb ik respect voor je geloof. Maar met dit soort dingen, vind ik dat je moet uitkijken met hoe je je uitspreekt. Natuurlijk kun je er vanuit je geloof, zelf principieel op tegen zijn, dat begrijp ik. Maar geloof mag, volgens mij,  nooit een reden zijn om je zonder tact, en veroordelend over andermans beslissing te uiten, terwijl je zelf geen idee hebt, hoe het is om voor zo'n keuze te staan.

Terug
Bovenaan