Wie doet er nog meer NIET een 20weken echo?

Hai,

Bij mijn 1e zwangerschap was het voor de 20ste week al erg mis dus toen was er geen sprake van een keuze want toen hadden we wekelijks screeningsecho's. Ik was zwanger van een eeneiige tweeling en 1 van onze meiden is overleden helaas.

Nu leek alles prima in orde echter werden er bij de 20 weken echo verwijde niertjes geconstateerd. Als dit niet wegtrekt  of niet wordt behandeld na de  geboorte  wordt het kindje hier na de geboorte erg ziek van en heeft het veel pijn. Door de 20 weken echo te doen is dit te voorkomen door direct na de geboorte antibiotica toe te dienen. Wij zijn erg blij dat we het hebben gedaan zodat ons kindje niet onnodig hoeft te lijden. Een combinatietest hebben we niet gedaan want dat voelt als stemmingmakerij en een kansberekening zegt ons niks. Down laten we ook niet weghalen dus tja. Bij de 20 weken echo hebben we aangegeven dat het voor ons alleen belangrijk is dat het kind een menswaardig bestaan heeft en dat de rest onbelangrijk is zoals hazelippen, down ed. Een vriendin van mij had geen 20 weken echo gehad en na de geboorte bleek het kind een zware hartafwijking te hebben en te gaan overlijden. Dit kindje heeft 2 maanden vreselijke pijn geleden en is toen overleden.  Voor de ouders was en is het ook vreselijk. Dit is voor mij ook een reden om een 20 weken echo te doen. Het leed had het kind bespaard kunnen blijven.

Doe wat goed voelt! Het is en blijft persoonlijk.

gr.Ing

Wij hebben het ook niet gedaan, omdat het geen 100% zekerheid biedt en je bij twijfel alleen maar een nare zwangerschap krijgt. En veel afwijkingen die ze daarop zien trekken vanzelf weer weg. Ook zijn er afwijkingen (meeste) die ze niet eens kunnen zien, dus we wachten liever af. En er kunnen ook nog afwijkingen ontstaan na 20 weken. Nou dan heb je er toch helemaal geen zekerheid van gekregen?
Wij geloven ook dat God ieder kindje geschapen heeft en als God het wil zal er ook een gezond kindje geboren worden. Blijkt dit niet zo te zijn dan kunnen we ons alsnog zorgen maken en gaan dokteren. Ze zijn tegenwoordig heel deskundig, ook als je thuis bevalt. Volgens mijn vk hoef je geen echo te maken omdat je bij afwijkingen beter in het ziekenhuis kan bevallen. Je loopt geen groter risico dat het kindje sterft als het afwijkingen heeft als je thuis bevalt en je al zorgen maken in de zwangerschap door een echo die geen zekerheid bied, vind ik echt heel slecht voor mensen die snel piekeren (ik dus). Je moet er tegen kunnen. Maar als je weet waarom ze deze echo in hebben gesteld destijds dan bedenk je je wel drie keer. Ze hebben de 20 weken ingesteld zodat je nog een abortus kan doen als het toch niet zo blijkt te zijn als jij het wilt, nou erg toch. Ieder leven is toch evenveel waard met of zonder afwijkingen.

xxx

Voor beide beslissingen is wel iets te zeggen. Het is ook een keuze die je samen maakt en gelukkig heb je tegenwoordig ook de keuze om wel of niet voor de 20-weken echo te gaan. Ik wil ook zeker even kwijt dat ik het begrijp als mensen de 20-weken echo niet laten maken, dat is een persoonlijke keuze en daar moet je respect voor hebben!

Wij willen wel graag de 20-weken echo. Ze kunnen er inderdaad niet alles op zien maar veel wel. Als uit de 20-weken echo zou blijken dat er met ons kindje iets aan de hand is kunnen we ons voor zover mogelijk een beetje voorbereiden en ons goed laten informeren door de gynaecoloog. Ik zou het  zelf veel zwaarder vinden als ik er tijdens of na de bevalling achter moet komen dat ons kindje een ernstige afwijking heeft die wellicht levensbedreigend kan zijn.

Ik wil trouwens alle meiden langs deze weg een hele fijne zwangerschap toewensen!

Veel liefs, Linda

Wij hebben geen moment getwijfeld om juist wel de 20weken echo te doen.
Ik voel de kleine wel, ik draag de kleine met me mee... en sinds vorige week kan mijn man de kleine ook voelen, maar verder zijn met name voor hem de echo's heel belangrijk. Zo krijgt hij er net iets meer van mee.

Daarnaast vinden wij het wel belangrijk om te weten of de kleine (tot in hoeverre dat te zien is) gezond is. Abortus is voor ons absoluut geen keuze, maar mocht de kleine direct medicatie nodig hebben bij de geboorte. Dan kan dat heel wat ellende besparen. Maar ook als het kindje het downsyndroom zou hebben, dan kun je wel de overige 20 weken "wennen" aan de nieuwe situatie.

Maar zoals hier ook al eerder gezegd, het is een keuze en als je beiden achter die keuze staat dan moet een ieder die accepteren.

Rixt

quote: Bloempje27 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-11-2008 19:11:51'));

Maar als je weet waarom ze deze echo in hebben gesteld destijds dan bedenk je je wel drie keer. Ze hebben de 20 weken ingesteld zodat je nog een abortus kan doen als het toch niet zo blijkt te zijn als jij het wilt, nou erg toch. Ieder leven is toch evenveel waard met of zonder afwijkingen.

Beste Bloempje,

Met alle respect voor ieders keuze en motivatie wil ik hier toch even op reageren. Ik vind dit erg kort door de bocht gesteld. De 20 weken-echo is niet ingevoerd om abortus te promoten maar om afwijkingen op te sporen voor diegene die dat graag zou willen weten en een eventueel prenataal of een direct postnataal behandelingsplan in te stellen. Ik zie dit net als alle bevolkingsonderzoeken die er zijn (borstkanker, baarmoederhalskanker). Je mag eraan mee doen, bent niet verplicht (en dat is natuurlijk heel goed) maar primair gaat het om levensreddende operaties. Dat er af en toe ongelukkigen zijn die te horen krijgen dat het er niet goed voorstaat met hun kindje is een logisch gevolg hiervan. De keuze die mensen dan willen maken...leven met een kind of zonder een kind met die afwijking....is een prive-aangelegenheid waar wij ons niet in moeten mengen en die mensen zeker niet mogen veroordelen. Ook niet als je een bepaald geloof aanhangt.

Ingeborg

quote: mimmie81 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-11-2008 12:35:36'));

Hoi,

Wij laten de medische 20 weken echo ook achterwegen. Maar we laten rond die tijd wel een 'pretecho' maken. Hier wordt ook wel een beetje naar afwijkingen gekeken maar ze nemen ook echt de tijd voor je om mooie foto's te maken en geven veel meer uitleg. Ik hoor regelmatig dat ze in het ziekenhuis een lijst hebben die ze af moeten werken en dat je maar weinig foto's krijgt. En misschien willen wij ook het geslacht van de baby weten maar dat weten we nog niet zeker.

Groetjes Mimmie

Ik wil hier even op reageren. Bij de 20-weken echo is er inderdaad een hele waslijst van zaken die ze na moeten kijken en op moeten meten. Maar de persoonlijke aandacht die wij kregen was wel heel goed. De echoscopiste vertelde steeds precies wat ze aan het doen was en wat ze zag. Er was alle ruimte voor vragen en ook nam ze even de tijd om ons het geslacht te laten zien (Werd gevraagd of we dat wilden weten). Ook hebben we een DVD meegekregen met een filmpje en twee foto's. En naderhand hebben we nog een kort gesprek gehad met de gyneacoloog waarin we nog eventuele vragen konden stellen.

Ik vond het heel fijn om de kleine te zien. Om bevestigd te krijgen wat ik al voelde (dat ie gezond is en lekker beweeglijk). Natuurlijk is dat geen garantie dat hij de rest van zijn leven gezond zal blijven. Die garantie heb je nooit. Ik kan mij vandaag helemaal laten nakijken en gezond zijn en toch morgen ziek worden. Maar toch is het fijn te weten dat nu alles goed is.

Het verschil met de pretecho (hebben we vorige week ook gehad) is voornamelijk dat de pretecho voor een groot deel in 3d is gedaan, waardoor je echt een beeld krijgt hoe hij er van buiten uit gaat zien. Je kindje krijgt een gezicht, en dat is ook heel bijzonder.

Natuurlijk moet iedereen zelf weten of ze wel of geen 20-weken echo of een pretecho wil. Dat is een persoonlijke keuze die ik respecteer. Maar ik wil maar zeggen dat de 20-weken echo voor ons een grote toegevoegde waarde heeft gehad, en zeker niet onpersoonlijk was.

Met betrekking tot abortus.... Dat is voor ons nooit een optie geweest. Ik geloof niet in een god, maar zie het leven wel als een kostbaar geschenk waar we goed en liefdevol mee om moeten gaan.

Iedereen succes bij het maken van haar keuzes en een hele fijne onbezorgde zwangerschap gewenst. (en straks natuurlijk een wolk van een baby)

Bloempje,

Ik moet eerlijk zeggen dat je reactie me kwetst. Mijn dochter is overleden door een afwijking en door de screeningsecho hebben we mijn andere dochter(tweeling) kunnen redden. Als je 20 weken zwanger bent is een abortus onmogelijk dus ik snap niet hoe je erbij komt dat het is ingesteld zoals jij zegt dat het is...(ik krijg het mijn mond niet uit!) Ik weet dat er van die gekken zijn die liever geen kindje hebben met een hazelip maar dat heeft werkelijk niks met een 20 weken echo te maken. Ik zou het op prijs stellen als je iets meer rekening houdt met de gevoelens van anderen en je mening wat subtieler formuleert.

gr.Ing

quote: ing3 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-11-2008 21:20:19'));    Als je 20 weken zwanger bent is een abortus onmogelijk dus ik snap niet hoe je erbij komt dat het is ingesteld zoals jij zegt dat het is...(ik krijg het mijn mond niet uit!)

Ik las toch deze week nog in het nieuws dat de abortussen na een 20- weken echo fors zijn gestegen.
In Nederland kun je tot 24 weken een abortus laten doen, hoe erg ik dit ook vind!!!

Terug
Bovenaan