@ astrid: wat een heftig verhaal, we hopen allemaal zo dat het goed gegaan is gisteren... heel veel sterkte!!!
@ ing: ik hoop dat alles goed met jou en je kindjes is, ik gun je het beste!
@ de andere dames: ik heb jullie discussie over de 20-weken-echo meegelezen en kan beide opvattingen begrijpen. bij mijn eerste zwangerschap hebben we niet de nekplooimeting gedaan maar wel de 20-weken-echo, met dezelfde motivie als sommigen hier: als er dan iets mis is, kunnen de artsen erop anticiperen en al klaar staan na de bevalling op in te grijpen. gelukkig was het allemaal goed!
ook deze keer zijn we van plan (als alles goed gaat, ik ben pas 7+2 wk. zwanger) om weer de 2-weken-echo te doen, om voornoemde reden. daarnaast hebben we er een extra reden bijgekregen, helaas:
bij goede vrienden van ons bleek vorig jaar bij de 20-weken-echo niet alleen dat hun kindje zo zwaar gehandicapt was (het had geen hersenen, een heel klein hartje en longen, vergroeide botten en nog meer afwijkingen aan andere organen) dat het waarschijnlijk tijdens de zwangerschap zou overlijden maar sowieso de bevalling nooit zou kunnen overleven, maar ook bleek het voor mijn vriendin gevaarlijk te zijn om de zwangerschap uit te dragen. door een bepaalde afwijking van het kindje werd namelijk gestimuleerd dat zij vruchtwater bleef aanmaken, met als gevolg dat haar buik explosief zou blijven groeien en dat zou voor haar echt gevaarlijk kunnen worden zeiden de artsen. hoewel ze geen keuze bij hen wilden forceren werd echt benadrukt dat het voor haar gevaarlijk was.
hoe moeilijk ze het ook vonden (ze hebben 2 weken gehuild en gepraat en getwijfeld en gebeden en zich afgevraagd of god of hun kindje het hen kwalijk zou nemen als ze de zwangerschap zouden afbreken), uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen om hun kindje nog meer lijden te besparen en om haarzelf niet in gevaar te brengen.
ze heeft toen met 22 weken gewoon moeten bevallen en ze hebben hun zoontje een naam gegeven en aangegeven bij de burgerlijke stand en een waardige begrafenis gegeven. voor hun is het echt hun eerste kindje dat altijd deel uit zal maken van hun leven, al mocht hij niet lang bij ze zijn en hebben ze hem nooit levend in hun armen kunnen houden.
inmiddels is ze hoogzwanger van hun tweede en hebben ze weer een 20-weken-echo gehad waarop alles gelukkig goed was. ik hoop zo dat dit kindje gezond zal zijn, dat is ze zo gegund na het verdiet van vorig jaar!!
dus wat ik wil zeggen, zelfs als een 20-weken-echo aanleiding vormt om een zwangerschap af te breken, dan zit daar meer achter dan het lijkt. mensen breken een zwangerschap niet af vanwege een minder perfect kind, maar alleen in zeer ernstige gevallen, en dan nog gaat het met een hoop twijfel en verdriet gepaard.
nou dames, allemaal een fijne zwangerschap gewenst met aan het einde een gezonde baby!
groetjes,
mama in amsterdamzuid