Wie doet er nog meer NIET een 20weken echo?

O, Astrid, wat fijn!!!!!!!!!!!
Wat ben ik blij voor jullie!!! Na al die slopende onzekerheid!!!
Wat werden jullie trouwens goed opgevangen daar in het ziekenhuis! Super! Dat je man erbij mocht zijn, en dat die jou dan weer gerust kon stellen!
Wat gelukkig dat je die 20-weken echo gedaan hebt! ZO zie je weer maar he!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Heel veel geluk in jullie gezinnetje

~Veel liefs Teddy

Hoi allemaal,

Wat een discussies toch weer. Ik weet nog van mijn eerste zwangerschap dat er ook eens zo'n topic is geweest met verhitte debatten.

Weet je, ik vind zo'n 20 weken echo niet een kwestie van of wij als ouders ons daar prettig bij moeten voelen. Ik vind dat zo'n echo in het teken staat van je kindje. Er wordt gekeken of het goed gaat met je kleintje en of wij als ouders of de artsen iets voor je kindje kunnen betekenen als er iets mee zou zijn. Ik heb destijds ook voor Sven de echo gedaan omdat ik vond dat hij de beste zorg mocht krijgen als hij iets zou mankeren. En als zou blijken dat hij afwijkingen zou hebben waarbij hij geen menswaardig bestaan zou kunnen hebben, dan zou ik de zwangerschap beëindigen om hem onnodig leed te besparen.

Ik ben nu weer heel pril zwanger en ik weet nu ook al dat mocht ik weer voor de keuze staan, ik die 20 weken echo weer zou doen.

Ik ben niet gelovig (nou ja, ik geloof in mezelf) maar al zou ik geloven in God dan zou ik die echo nog doen. Ik kan me niet voorstellen dat een God het zou willen een kindje onnodig te laten lijden. En ik als moeder zou het nooooooit over mijn hart kunnen verkrijgen mijn kind pijn te laten lijden. Ik zou me zo schuldig voelen als mijn kind pijn zou hebben dat ik had kunnen voorkomen door een echo.

Ik vind daarnaast ook dat mijn man en ik als ouders beslissen wat er met ons kindje gebeurt en niemand anders, dus ook niet God. Die verantwoordelijkheid ligt bij ons.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven (28-7-2007), heel pril zwanger van nr. 2

Astrid, geweldig. Wat een wonder. Wat is het leven toch mooi he? Wat kan het je soms toch versteld doen staan. Die kleintjes zijn taai en hebben veel vechtlust. Je  mag trots op hem zijn.  Geniet ervan meid, jullie hebben een heel spannende tijd achter de rug. Tijd om een beetje bij te komen.

Hallo allemaal,

Astrid, van harte met Pepijn, wat heerlijk dat na alle ellende en spanning het nu zo goed met hem gaat. Een echt wonder!

Ik wil verder nog wel even opmerken dat ik niet geloof of denk dat God niet wil dat je een 20-weken echo doet hoor! Het is een persoonlijke beslissing, niet een religieuze.
Aan het onderwerp zitten diverse etische kanten, je religieuze overtuiging speelt allicht een rol in hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt maar schrijft volgens mij niet een bepaalde keuze dwingend voor.

Ik had het overigens nog niet zo bekeken dat je kind en eventueel voorkomen van lijden van je kind centraal staat bij de de keuze voor de 20w echo. Is ook een manier om er naar te kijken natuurlijk, zelf heb ik meer vanuit ons gevoel geredeneerd. Natuuriljk neem je indirect deze benadering ook mee in je afweging, maar het is niet echt expliciet zo bij me opgekomen. Weer een nieuw inzicht erbij!

Bedankt allemaal voor jullie reacties
Overigens ben ik inmiddels ruim 23 weken zwanger en voel mijn baby heel goed en vaak  bewegen. Groei is goed en ik voel me goed, dus er is voor mij nog steeds geen reden om te twijfelen aan de gezondheid van mijn kleine.

groetjes allemaal en veel geluk gewenst voor 2009

Klarie

Hallo Allemaal

Doet me erg te treuren over bepaalde opmerkingen die hier gedaan worden.

De 20 weken echo is niet om te beslissen of je nog een abortus wilt.
is niet ingevoerd om te kiezen wat JIJ wilt.

Zelf heb ik in 2005 een 20 weken echo gehad, puur medische
zelf dcht ik dat alles goed zou zijn en ging voor even kijken, toch mooi meegenomen z'n echo.
Helaas werd bij mijn meisje een chd geconstateerd, ook wel een cogniatale hernia diafragmatica.
Dit is een levensbedreigde situatie, 1 op de 4 kinderen overlijd, en als er niet de juiste behandeling meteen gestart kan worden na de bevalling, is dit percetage nog groter.
Ook ik werd na een punctie en tal van onderzoeken voor de keus gesteld om dat er een termijn was van 24 weken.
Deze abortus zoals jullie dat noemen, sommige dan. neem je niet zo maar.
Zelf hebben wij er voor gekozen om voor Isa te gaan.
Na een fijne zwangerschap heeft ze 10 weken in Leuven belgie gelegen op de ic.
Na 2 jaar veel tobben ziek zijn en niet eten. afhankelijk van een apparaat. heeft Isa alles overwonnen. Isa is nu een blij en gelukkig kind.

Doordat wij deze echo hebben gehad konden wij ervoor zorgen dat zij alle medische hulp had ,die noodzakelijk was voor HAAR leven, en niet dat van ons.

Denk daarokm goed na wat je doet of schrijft.
veel mensen voelen hier toch pijn van.

Zelf was ik 25 , behoorde wij niet tot de risico groep, en ook ik was zwanger van een kindje wat zorg nodig had.
Dus daarom iedereen kan het overkomen.!!
Veel succes met de zwangerschappen. dit is geen kritiek.
Maar stof tot nadenken.

groetjes Monique

Hallo Allemaal

Doet me erg te treuren over bepaalde opmerkingen die hier gedaan worden.

De 20 weken echo is niet om te beslissen of je nog een abortus wilt.
is niet ingevoerd om te kiezen wat JIJ wilt.

Zelf heb ik in 2005 een 20 weken echo gehad, puur medische
zelf dcht ik dat alles goed zou zijn en ging voor even kijken, toch mooi meegenomen z'n echo.
Helaas werd bij mijn meisje een chd geconstateerd, ook wel een cogniatale hernia diafragmatica.
Dit is een levensbedreigde situatie, 1 op de 4 kinderen overlijd, en als er niet de juiste behandeling meteen gestart kan worden na de bevalling, is dit percetage nog groter.
Ook ik werd na een punctie en tal van onderzoeken voor de keus gesteld om dat er een termijn was van 24 weken.
Deze abortus zoals jullie dat noemen, sommige dan. neem je niet zo maar.
Zelf hebben wij er voor gekozen om voor Isa te gaan.
Na een fijne zwangerschap heeft ze 10 weken in Leuven belgie gelegen op de ic.
Na 2 jaar veel tobben ziek zijn en niet eten. afhankelijk van een apparaat. heeft Isa alles overwonnen. Isa is nu een blij en gelukkig kind.

Doordat wij deze echo hebben gehad konden wij ervoor zorgen dat zij alle medische hulp had ,die noodzakelijk was voor HAAR leven, en niet dat van ons.

Denk daarokm goed na wat je doet of schrijft.
veel mensen voelen hier toch pijn van.

Zelf was ik 25 , behoorde wij niet tot de risico groep, en ook ik was zwanger van een kindje wat zorg nodig had.
Dus daarom iedereen kan het overkomen.!!
Veel succes met de zwangerschappen. dit is geen kritiek.
Maar stof tot nadenken.

groetjes Monique

Wat een hot item tegenwoordig de 20 weken echo.
Toen ik zwanger was van mijn oudste en ook bij mijn jongste, was de 20 weken echo er nog niet.
Nu is hij standaard en word je eigenlijk raar aangekeken als je het niet doet!
Maar wat is wijsheid?
Ik kan niet beoordelen of je het wel of niet moet doen.
Wij doen hem nu wel, al was het eerst niet de bedoeling, omdat een vriendin van ons bij de 20 weken echo erachter kwam dat haar kindje een vrij ernstige vorm van chisis heeft (hazenlip). De neus is niet ontwikkeld en ook de bovenkaak niet. En met een beetje pech licht het gehemelte ook open.
Nu ze het weten staat er bij de bevalling een medisch team paraat voor de nodige zorg.
Best heftig dus.
Maar toch vond ik de keuze moeilijk. Ik heb de 20 weken echo bij mijn eerste twee kindjes niet gemist en een zorgeloze zwangerschap gehad.
En toch doen we hem nu wel, maar wat is wijsheid?
Iedereen moet zich maar door zijn of haar eigen gevoel laten leiden.
Succes allemaal met jullie beslissingen.
Gr Anita

ik vind het een zege als je nogmaals je kindje mag bewonderen in de 20ste week.
Ik snap dan ook niet waarom je je kindje pijn zou doen hiermee...zou daar toch wel is iemands gedachte over willen horen.
Niet om 'ruzie' te zoeken maar ben nieuwsgierig waarom je zo denkt.

Terug
Bovenaan