wie ervaring met 4 dagen kdv?

Hoi,



Mijn dochter Lisa gaat ook 4 dagen per week naar het KDV. Ze ging voor
het eerst met 10 weken en nu is ze 10 maanden. Ik ben er erg positief
over, ze wordt erg gestimuleerd om bepaalde dingen te doen ze oefen met
op de buik liggen, omrollen etc.



Nu zijn wij ook niet in de positie om minder te werken, maar ik denk
zelf dat ik dit ook niet zou doen. Ik vind het goed zo. Lekker zelf nog
4 dagen werken. Gewwon eerst de kat uit de boom kijken zou ik doen en
kijken hoe je je er zelf bij voelt. Zo'n kindje is redelijk snel gewend
en ik moet zeggen. Hoe jonger ze naar de opvang gaan hoe sneller ze
wennen.



groetjes en succes



Anna

 
Sjana1 en Anna40; bedankt voor de lieve reacties.

Ik weet inderdaad echt wel wat mijn prioriteiten zijn. En het is ook
niet dat ik 4 dagen MOET blijven werken voor het financiele gedeelte,
echter mijn werk kun je echt niet in minder dagen doen en heb ook veel
lol in mijn werk. Maar ja;

vandaag voor het eerst weer heen geweest; wel erg vreemd. Op zich was
het MEGA-druk dus niet echt veel aan huis gedacht, maar toen ik half in
de dag naar huis belde en mijn man zei dat Kyan heel veel huilde voelde
ik mij toch niet echt prettig.

En wat carriere's betreft; het zou inderdaad echt wat voor mijn man
zijn om minder te gaan werken, maar (en dat is dan wel weer financieel)
hij verdient gewoon veeeel meer. Ondanks het feit dat ik een "hogere"
functie heb, betaalt het bedrijf waar ik werk nu niet bepaald goed
(zachtjes uitgedrukt....), maar het werk vind ik simpelweg geweldig.

Dus tja; als ik een dag minder werk scheelt dat minder dan dat mijn man
een dag minder gaat werken, dus tja dan zouden we een dief worden van
onze eigen portomonnaie!

En wat betreft die promotie; ik was altijd heeeeel carriere-gericht en
nu vind ik het eigenlijk wel best, als m'n klein mannetje zo lacht naar
me kan de hele wereld het bekijken! Daar doen we het toch voor?!

En ja, ook mij lijkt een kdv goed voor z'n ontwikkeling. Trekt zich
toch ook op aan de ouderen, gaat ze toch nadoen, net zoals je bij
kinderen ziet met oudere broer of zus. Daarbij leren ze met anderen
spelen en delen en kunnen opa en oma ook echt opa en oma blijven,
o.a.voor de leuke dingen.

Tijd moet het inderdaad denk ik uitwijzen.

Dank jullie voor jullie steun.   Ben ENORM onzeker!!!!



 
nou je denkt er in iedergeval góed over na!
En iedereen is enorm onzeker bij zijn eerste kind, was ik ook
Bij de tweede is het zo heerlijk gemakkelijk!
Je doet het vast allemaal heel goed!
Succes!
 
Ik denk dat het inderdaad ook belangrijk is dat kindjes leren om te gaan met andere kinderen zoals sjana schrijft. De oudste van mij voelde zich totaal niet thuis op het kdv waar hij op zat, maar toen hij overging naar een gastouder (is iets kleinschaliger en beter voor hem bleek..) ging, leefde hij helemaal op. Hij had binnen notime een heus vriendinnetje.. Nu gaat hij 2 ochtenden naar de psz, en als hij op dinsdag thuis komt vraagt ie al wanneer hij weer mag..
 
Heey!

ff vraagje voor degene die 4 of 5 dagen de kindjes naar een kdv brengt: vinden jullie t niet erg dat jullie veel missen van de kinderen?   Vind t knap dat jullie t kennen man!

Misschien een hele stomme vraag maar als je fulltime blijft werken en je man ook, waarom hebben jullie dan kinderen gekregen, als je ze toch wegbrengt? Dit is niet om iemand aan te vallen, heb respect voor ieder zijn keuze, maar vraag t me gewoon af. Omdat mensen in mijn omgeving, die ook fulltime werken en kindjes hebben mij niet echt een duidelijk antwoord kennen geven vandaar!

Groetjes!!
 
quote: an74 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-12-2007 20:25:35'));

Ik denk dat het inderdaad ook belangrijk is dat kindjes leren om te gaan met andere kinderen zoals sjana schrijft. De oudste van mij voelde zich totaal niet thuis op het kdv waar hij op zat, maar toen hij overging naar een gastouder (is iets kleinschaliger en beter voor hem bleek..) ging, leefde hij helemaal op. Hij had binnen notime een heus vriendinnetje.. Nu gaat hij 2 ochtenden naar de psz, en als hij op dinsdag thuis komt vraagt ie al wanneer hij weer mag..



Devinyo leert ook omgaan met andere kinderen, ook al zijn t neefjes/nichtjes of de kinderen van vrienden, hij leert er wel mee omgaan. En ik moet zeggen hij doet t goed, wil alles delen, alles proberen, dingen nadoen..ik vind t super zo! Hij is bijna 16 maandjes en wat hij al allemaal ken ben er zo trots op en ben blij dat ik er nix van heb hoeven te missen!

Wat leuk dat ie kleine van jou al een vriendinnetje heb hihihi

 
quote: mama van j en a reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-12-2007 22:33:01'));

de meeste kindjes wennen aan die 4 dagen, en het loopt gewoon lekker.
sommige gaan erg hechten aan de leidsters, en dan willen ze  niet mee naar HUIS!
het is natuurlijk fijn dan ze zich aan andere verzorgens gaan hechten want dan voelen ze zich goed!


Ik schrik heel erg van deze zin. Vind jij het wenselijk dat jouw kind zich hecht aan leidsters die elk moment vervangen kunnen worden? Zelf werk ik met kinderen met hechtingsstoornissen. Ik wil helemaal niet zeggen dat je kind automatisch een hechtingsstoornis krijgt als ie naar het kdv gaat, maar volgens mij moet je erg goed naar je kind kijken (en zijn behoeftes) voordat je besluit je kind zoveel dagen in de week uit te besteden. Ik ben van mening dat het voor een kind erg onduidelijk wordt wie welke rol vervult. Ze zien de leidsters dan vaker dan mama en het kdv is bijna vertrouwder dan thuis.

Mijn nichtje gaat ook 4 dagen naar een kdv en daarbij zie ik een heel andere ontwikkeling dan bij kinderen die niet, of 1 dag gaan. Ik ben hier geen voorstander van, omdat ik zie dat zij geen ´normale ´ ontwikkeling doormaakt.
En kinderen kunnen tot twee jaar helemaal niet samenspelen, omdat ze die ontwikkeling nog niet hebben doorgemaakt. Dus het argument dat ze zo leuk kunnen samenspelen, gaat pas op als ze twee jaar zijn.

Gelukkig ben ik in de positie dat ik maar twee dagdelen opvang nodig heb, we hebben goed kunnen schuiven met mijn werkrooster en dat van mijn man. De twee dagdelen die we moeten werken, past oma op. Vertrouwd en in het ritme van onze eigen opvoeding.
Natuurlijk besef ik dat niet iedereen de keus heeft, maar als je ´m wel hebt, dan zou ik niet voor het kdv kiezen.






 
Hi,

Wat een venijige opmerkingen soms, van de "tegenstanders"   van een KDV. Wij hebben bijv. juist heel bewust gekozen voor het kdv omdat wij ook geen tweede wilden (die wens is inmiddels veranderd) en wij wel graag wilden dat hij met anderen leerde spelen en delen. Dat mag dan wel vanaf 2 jaar zijn, maar als je enig kleinkind bent, dan wordt je enorm verwend door opa en oma en daar mag best wel iets anders tegenover staan.

Ik werk 3 dagen in de week en ik ga misschien wel naar 4 dagen. Hoezo weet ik dan niet waar mijn prioriteiten liggen? Toen ik hele dagen thuis zat in mijn zwangerschapsverlof, werd ik chagrijnig. Na 14 weken heb ik opgebeld of ik alvast mocht beginnen. Wauw!!! Wat een ontaarde moeder ben ik!! Ik liet mijn kind in de steek voor werk! Maar weet je: ik ben een vele leukere moeder geworden toen ik ging werken. De hele dag alleen maar voeden en luiers verschonen, bah, ik was het zat. En als ik nu thuis kom heb ik nog energie om alle tijd die ik heb in mijn zoon te steken.

Ik vind niet dat je mag oordelen over moeders die werken. Ook niet over moeders die dat niet doen. Sommige moeders moeten werken vanwege de financien (wij kunnen hier ook niet zonder mijn salaris, maar ik kan ook niet zonder mijn werk), sommige moeders kiezen om te werken. En er zijn moeders die kiezen om thuis te blijven. En al die moeder zijn even goed en lief voor hun kindjes. Kwantiteit gaat nog altijd niet boven kwaliteit: je kunt ze beter in de tijd die je hebt veel liefde geven, dan de hele dag maar chagrijnig zijn omdat je niet meer weet waar je het zoeken moet.

Voor alle moeders: als jullie keuze goed voelt, dan doe je het goed!! En trek je niks aan van anderen.

Groetjes Tamara
(sorry, moest het even kwijt).
 
Terug
Bovenaan