wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

hoi meiden,

we hebben een kleine jonge man van 4 weken.
hij is premituur geboren.
4 weken te vroeg.
nu heb ik altijd gezegd dat ik geen fopspeen wil gebruiken.
maar goed onze kleine man heeft zoveel zuigbehoefte dat ik er niet onderuit kom.
soms komt hij heel goed in slaap en soms met name overdag dan komt hij wat slechter in slaap.
nu houd ik hem soms wel even wat langer bij me zodat hij in slaap valt maar dat is natuurlijk niet altijd   een optie.
ik doe het echt tegen mijn beter weten in de speen in want eigenlijk wil ik daar zo min mogelijk aan toe geven.
maar als het helpt om krampjes weg te zuigen en om beter en voor hem veiliger in slaap te vallen wie ben ik dan om hem niet te geven.
wie herkent dit en heeft misschien een paar tips?

kus taz
 
Hoi,

Bij mij precies hetzelfde verhaal. Ezra is ook 4 weken te vroeg geboren
en zuigt zich helemaal lens  op die fopspeen. Soms denk ik ook, pfff
dit moet wat minder gaan worden want straks raakt ie er verslaafd aan.
Maar ik weet er ook weinig aan te doen, hij heeft ook last van krampjes
en dan vind ie de speen fijn om op te zuigen. Ik maak me er maar niet
te druk om....

xx Syrah
 
Hoi Taz,

ik wilde mijn zoontje ook absoluut geen speentje geven. Ik vond het een stom gezicht en dacht, ik ben ook groot geworden zonder speen, dus waarom zou ik hem er een geven.... Maar ja, hij had zo'n zuigbehoefte. Dus ik gaf hem telkens mijn pink. Totdat ik op een gegeven moment constant met mijn pink in zijn mond zat. Na 5 weken heb ik toegegeven en een speentje gekocht.
Wat een opluchting, want ik hoefde hem niet meer de heel tijd tevreden te houden met mijn pink!

En daarnaast zitten er ook nog wel wat voordelen aan een speentje. Ik kan ze niet meer zo 1 2 3 opnoemen, maar in elk geval werkt het rustgevend en ik meen dat het prettig is bij het doorkomen van tandjes (massage van het tandvlees) en  minder kans op wiegendood.

Ik maak me er inmiddels niet meer druk om dat hij er eentje heeft, Ben wel aan het afbouwen, want hij is nu 10 maanden. Hij heeft hem nu vnl nog 's nachts en heel af en toe overdag.  
Mijn advies, gewoon geven als hij er behoefte aan heeft en je proberen er niet druk om te maken.

Groetjes,
Judith
 
Mag ik vragen waarom je geen speentje wilde geven? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Bij mij is het juist anders:
Mijn dochtertje van 5 maanden (bijna 6) wil juist geen speentje en sabbelt liever op haar vingertjes en handjes. Ik heb geprobeerd om haar een speentje te geven, omdat dit makkelijker te ontwennen is dan een handje. Maar helaas, mevrouw weigert al sinds haar geboorte de speen. Nu laat ik het dus maar zo, maar ik had het liever anders gezien!
 
Het lastige van een speen is, dat je als ze ouder worden, steeds je nest uit moet om het in de mond te stoppen....'s nachts dus. Ik heb het nooit 's nachts of 's avonds gegeven. Dan maar even huilen om in slaap te komen (is ook een middel!). het is namelijk een gewenning die speen.
Lijkt me lastig hoor!
 
Hoihoi,
Ik heb het bij alledrie de kinderen zonder speen gedaan: de eerste maand zuigen ze dan je pink er zo'n beetje af; de tweede maand wordt dat al stukken minder en vanaf de derde maand willen ze er sporadisch nog aan sabbelen. Een speen, daar zit je met een beetje pech tot na de derde verjaardag tegenaan te kijken, en dan ga je maar gezellig naar de logopediste omdat je kindje niet te verstaan is. En Sjana heeft gelijk: van halve nachten speentjes in mondjes stoppen word je ook niet gelukkiger.
Wat betreft slapen; dat is iets wat ze moeten leren en ze hoeven niet de halve straat bij elkaar te brullen, maar even morrelen is niet zielig. Ik heb wel altijd de kindjes voor het slapen gaan gevoed, zodat ze voldaan en 'zuigmoe' hun wiegjes ingingen.
Groetjes,
Michelle.
 
Hallo Hallo,

Ik herken het bovenstaande allemaal wel een beetje. Mijn zoon kreeg ook (tegen mijn gevoel in) een fopspeen een week na zijn geboorte. Hij is 16 dagen te vroeg geboren (weet eigenlijk niet of dat er iets mee te maken heeft, maar goed) en wilde niet goed drinken aan de borst. Hij had wel de zuigbehoefte en was erg onrustig. Ook krijg hij last van darmkrampjes waarbij de fopspeen gewoon goed hielp.
Ik vond het een raar gezicht, maar merkte al snel dat hij er rustig van werd. Dus daarom hebben we het maar even zo gelaten. ALs hij echt onrustig werd kreeg hij zijn fopspeen, meestal 's avonds en bij het naar bed gaan.
Nu is hij 4 maanden en heeft eigenlijk zijn speen niet meer nodig. Hij valt gewoon lachend in slaap als hij in zijn bed wordt gelegd. Heeft 's avonds veel zijn handjes in zijn mond of stopt al het mogelijk speelgoed erin. In zijn bed doet hij dat niet. Soms, als hij heel erg moe is omdat hij overdag niet goed geslapen heeft, krijgt hij nog zijn fopspeen in bed. Maar meestal horen wij hem even fanatiek erop zuigen en horen wij een klein kwartiertje laten al dat hij hem zelf uittuft (wat er overigens erg grappig uitziet ). 's Nachts heeft hij hem niet meer nodig, ook niet als hij zelf wakker wordt.
Ik zou mij er dus ook niet zo druk om maken als ik jou was. Natuurlijk zijn er genoeg kinderen die er "verslaafd" aan raken maar dat is ook een schikbeeld van ouders. De meeste kinderen groeien er gewoon overheen denk ik....
 
Hoi,
Ik heb inderdaad ook best wel een hekel aan die speen, maar bij sommige kinderen moet je gewoon wel. Mijn beide dochters hadden zo'n zuigbehoefte dat ze geen moment zonder konden. Zij waren ook extreem wakkere baby's en vermaak ze dan maar eens de hele dag. De oudste is gaan duimen, mijn jongste dochter heeft nog steeds een speen. Beide doen ze het alleen nog maar in bed.
Mijn zoontje, hij is nu 5 weken, krijgt heel af en toe een speen. Heeft het veel minder nodig. Eigenlijk alleen als hij vlak tegen zijn voeding aan zit of als hij zo moe is dat hij moeite heeft in slaap te komen. Negen van de tien keer valt hij echter zonder in slaap. Zo zie je maar weer hoe verschillend kinderen zijn.
De grootste hekel heb ik aan de speen omdat die er s'avonds voortdurend uit valt en het ziet er niet echt leuk uit.
Ik had nog wel een opmerking over de reactie van Michelle. Dat zuigen aan die vinger, misschien dat het bij jou kinderen minder werd, maar mijn neefje is anderhalf en stopt om de haverklap de pink van mijn schoonzus in zijn mond. Bij hem werd het dus niet minder. Elk kind is anders.
En over dat 'even morrelen' om in slaap te vallen. Als ik mijn dochters geen speen had gegeven, hadden ze dus elke nacht heel de straat bij elkaar gebruld. En dat vind ik wel zielig.
Ik heb nu geen probleem meer met de speen.
Het helpt en dat is het belangrijkste. Mijn stelling is; hoe minder een baby huilt, hoe beter, want dat betekent dat hij/zij zich fijn voelt en dat er aan de behoeften voldaan wordt.
Ivy
 
Terug
Bovenaan