wie heeft er ook zo'n hekel aan de fopspeen?

Ik snap niet dat er sommigen problemen hebben met een speen. Bij ons heeft Wiebe die gehad vanaf de geboorte. hij was een huilbaby, dus dat was onze enige manier om hem te troosten; Ik moet wel zeggen dat ik het hem alleen nog kan afleren als ik hem laat huilen. Hij is nu bijna 6 maanden. maar dat zie ik niet zitten, hij heeft de eerste 4 maanden genoeg gehuild (Kiss, eczeem). Maar ik heb er dus absoluut geen probleem mee dat hij een speen heeft, het troost hem op de momenten dat ik of zijn papa hem niet kunnen troosten om welke reden dan ook. En ik heb het vreoger afgeleerd, door mijn speen aan Sinterklaas mee te geven. Anderen leren het af door hem aan een ballon te hangen en hem zo laten vliegen naar de arme kindjes die geen speen hebben. Gek mss, maar het helpt elke keer. Maar dan zijn ze natuurlijk een jaar of 3.

grtjs, bea
 
hoi allemaal,

mijn oudste zoon had ook enorme zuigbehoefte. en kreeg een fopspeen wanneer nodig was. hij had veel darmproblemen (kon niet poepen en kreeg na 1 maand speciale voeding) en hij viel met de speen in slaap. na 3 maanden had hij de speen alleen nog in bed met het inslaap vallen.

toen hij anderhalf jaar was hebben we, toen we vakantie hadden, de speen simpel weg niet meer gegeven. van de een op de andere dag. de eerste avond was het een half uur huilen, de tweede avond 20 minuten, de derde avond 10 minuten en daarna ging hij gewoon slapen. en heeft nooit meer een speen willen hebben. wel heeft hij een week lang geen middagdutje willen doen, maar na die week ging hij ook 's middags gewoon weer slapen.

mijn jongste zoon (nu 2 maanden) wil sporadisch een fopspeen. hij wil eigenlijk op zijn duim zuigen maar die kan hij nog niet zo goed vinden. en de speen pakt hij een enkel keertje. meestal is 10 minuten laten huilen al voldoende en valt hij in slaap.
gek dat kinderen zo verschillend kunnen reageren.

ik vond een speen altijd verschrikkelijk, omdat ik bang was dat mijn kind niet meer zonder zou kunnen. en ik vind kinderen van 2 jaar en ouder vreselijk om te zien met speen. (sorry, als ik nu iemand beledig. maar het is mijn mening) ze zijn niet te verstaan en ik vind een speen echt iets voor baby's. nu weet ik dat als je ze de speen niet een hele dag te pas en te onpas geeft, dat je het ze makkelijk kan afwennen. simpel even een weekje op je kiezen bijten en doorzetten.

wat ik vaak hoor is dat het rond het jaar tot anderhalf jaar het makkelijkste is om de speen af te wennen.

succes voor iedereen die ooit die speen  wil laten afwennen.

groetjes monique.

 
hallo allemaal,
ik zei toen ik zwanger was al, mijn kind nooit een speen!!
ik zag wel eens kinderen die een jaar of 2 a  3 waren met nog een speen, vreselijk gezicht vond ik dat.
maar helaas wij zijn er toch mee begonnen, eigenlijk omdat ik merkte dat mijn dochter beter in slaap viel met iets in haar mond, en om nou heel de tijd mijn pink in haar mond te houden vond ik ook geen goed plan.
ze mocht hem dus van mij alleen met het slapen gaan, verder overdag niet en tot nu toe ( isis is nu 8 maanden) krijgt ze de speen dus alleen met het slapen gaan.
ik wil dit wel zo snel mogelijk proberen af te leren.

groetjes ilona
 
Hallo allemaal,

Onze twee dochters willde ook geen speen,
Ik vind het geen gezicht worden als ze wat groter zijn(1 jaar)
Bij babys valt het wel mee.
Onze oudste duimt ook niet heeft geen vaste knuffel helemaal niets.
Onze jongste duimt wel en er moet een doekje tussen haar duim en mond zitten.
Op dit moment de oor van nijntje.
Maar zit nijntje in de was is een spugdoekje ook goed.
En we hebben al veel reactie gehad van een speen kun je wegleggen en een duim niet.
Wij laten ze lekker duimen(staat schattig) ik vind dat beter als een fopspeen.

gr maatje05

 
Hoi,

Ook hier op dag 3 al een speen. Aangezien ik de eerste drie dagen van de kraamhulpen haar moest aan leggen en iedereen iets anders zei (had in de 8 dagen 6 hulpen) met verschillende iedeen dingen enz.
Heb ik op dag 3 haar een speentje gegeven ivm kloven en stuwing. Ze heeft ruim 2 jaar de borst gehad nooit tepel speen verwarring gehad.

Ze kreeg hem vanaf het begin afaan alleen met slapen en nu nog heeft ze hem nodig om in slaap te vallen en dan ligt hij daarna meestal naast haar.

Ze praat duidelijk en ook andere kunnen haar verstaan. Haar tanden staan redelijk recht alleen doordat ze een tand mist (die er niet groeit) is het wat scheef.

Verder vind ik dat een kind beter met duidelijke afspraken een speen mag en niet de hele dag met speen moet rondlopen. Dat is niet goed voor de taal ontwikkeling en ook voor andere ontwikkelingen want door de speen komt er weinig van de orale fase terecht. Maar dat is mijn mening.

groetjes
 
Hoi

janine(10 weken)heeft soms wel behoefte aan een speen.maar het valt mij op dat ze de laatste tijd er niet meer zoveel om vraagt(nou ja vraagt schreeuwt Hhaha).Maar rondt 20.30 heeft ze echt haar huil momentje en dan geef ik haar de speen en wieg ik haar zo even in slaap en dan krijg ze om 22.30 fles en meestal ligt ze al teslapen voor dat ze in bed ligt.Maar anders doe ik speen er in maar zodra ze slaapt haal ik hem er uit of ze heeft hem er al uit gespuugt.Ik heb ook een hekel aan spenen maar dat heb je als ouder zijnde wel zelf in de hand als ze wat ouder zijn.Want ik hou er ook niet van als mijn dochter op oudere leeftijd met speen rondt huppelt.

groetjes bauwina en janine
 
Isolde nu 12 weken is ook gek op zuigen. Heeft ze geen speen dan zijn het wel haar vingers, handen, duim, knuffeltjes, onze vingers... dus ik ben maar wat dankbaar voor de fopspeen. Ze wordt trouwens niet wakker als ze snachs geen speen heeft. En als ze snachts behoefte krijgt om te zuigen dan neemt ze gerust haar handjes. Ik vind een kind van 2 met een speen minder storend dan een kind van 6 met een duim in de mond dus ik hoop dat ze door het speengebruik op een gegeven moment het zuigen op haar handjes verleert.

groetjes,
Wietske
 
hoi
die van ons is nu 3 maanden.En doordat ze een beetje plat hoofdje kreeg deden wij de wip stoel voor de tv.Zodat ze wel links moet  kijken.Wij hebben haar niet tedicht bij natuurlijk.Maar het mooiste is ze is zo nieuwschierig als wij er voor gaan staan word ze een beetje boos.Het cb zei ook al dat ze heel snel is voor haar leeftijd.
prettige dag nog,groetjes bauwina en janine
 
Terug
Bovenaan