Wie is (aanstaande) mama in het buitenland???

Hallihallo,

Ja inderdaad hebben wij een meisje en we doen precies zoals jij ook al zegt, 1 persoon 1 taal, samen spreken we duits en daardoor krijgt ze dus ook genoeg duits te horen zodat ze daar geen problemen mee zal krijgen.Maar ik weet van een  'collega' nederlandse dat kinderen waarschijnlijk eerst niet in t nederlands zullen antwoorden en dan is t heel belangerijk wél door te gaan Nlds tegen ze te praten ook al antwoorden ze(in ons geval) duits.Ze vangen dan toch de taal op en later hebben ze er profijt van.Ben wel benieuwd hoe t zal gaan, ze is nu nog zo jong, 9mnd...

Verder gaat t hier prima, zo lekker Jette in bed doen en dan op de bank, gezellig avondje met zn 2en.

Nou, tot vlgnd x

Liefs JIG

Bijna weekend! Hoera!
Gister zo'n verschrikkelijke dag gehad, die Zwitsers hebben zo'n rare vergader-cultuur, ik heb me echt in moeten houden! :)   'k zou er eigenlijk aan gewend moeten zijn, maar sommige dingen wennen gewoon niet! Toen we hier net kwamen wonen moest ik wennen aan het feit dat het hier gewoon is dat je de wasmachine déélt met de rest van de mensen in de flat. Dus wij wonen hier met ongeveer 40 mensen, die samen 2 wasmachines en drogers moeten gebruiken. Een ingewikkelde lijst met wasdagen is het resultaat (trouwens, in katholiek Luzern géén wasdag op zondag :) en ook niet vóór acht uur, of na tien uur. En de 'lieve oude vrouwtjes' (tenminste, zo noemde ik ze in het begin...ja ja) staan meteen voor je deur als je om half elf nog een was in de droger hebt :) hihihi. Wat wilde ik zeggen? Oh ja. Nou, die vergader cultuur is nóg zoiets: ze kunnen uren kletsen over het gevoel van identificatie wat een student heeft met de winkel waar hij/zij haar boeken en readers koopt.. ooit van gehoord? Ik bedoel, je haalt je boek, betaalt, en je bent weg, toch? Maar zo zit dat kennelijk niet in Zwitserland. Ze keken me dan ook allemaal áán alsof ze me konden verslinden toen ik voorstelde dat we de boel allemaal wat zakelijker zouden kunnen regelen :))
Dus dat was mijn hele dag (voorbereiden en lesgeven en vergaderen). En dat terwijl ik ongesteld ben :) poe!

Bedankt voor de tips, Anathema! heel handig! Wij koeterwalen eigenlijk meestal engels en turks met elkaar (nederlands is kennelijk een lastige taal om te leren, hebben jullie mannen daar geen last van? Engels lijkt er soms nog een beetje op, maar russisch... ik kan me voorstellen dat russisch ook moeilijk is om te leren voor jou, JIG. Dan heeft jullie kindje daar toch echt een voorsprong op jullie, die leert het alletwee in één keer!). Ik dacht er al eens over na (was nog niet zo nodig natuurlijk), maar zei gister ook tegen mijn man wat jij schreef, en die was helemaal beduust. Ik zei het ook een beetje op een suffe manier: "Jij moet turks praten tegen ons kind, ik nederlands, en het engels pikt ze wel op". Twee reacties: Ben je dan tóch zwanger? En hoezo een 'zij'? (hij wil graag een meisje, en zijn ouders nog meer, is er één van drie jongens...).

wat een verhaal is dit geworden. Nu ja :)

Anathema, al wat nieuws? Heb je nog een keer getest of wacht je? Lang, he, 40 dagen...

Nou, allemaal een fijn weekend, hier voor één van de laatste keren naar de sneeuw... (was het al maar vast lente...)

Hallo daar!

Eindelijk weekend! Vanochtend had ik een ochtend vrij, maar voelde niet echt zo. Eerst een van onze katten naar de dierenarts gebracht (vond hij maar niks!), daarna Franse les gegeven aan de kinderen van een vriendin, toen doorgeraced naar mn werk alwaar ik als een idioot een les moest voorbereiden in een half uur. Nu eindelijk even niks doen, hoera!! Ben nog steeds niet ongesteld. Misschien had ik wel geen eisprong deze maand, dat het daarom zo lang duurt. :-( Als het er over een week ofzo nog niet is zal ik zeker nog eens testen, maar volgens het internet (dat natuurlijk nooooit liegt!) is er maar een erg kleine kans dat ik alsnog zwanger zou zijn.

Inderdaad, doorzetten met het Nederlands! Je dochtertje went er dan aan dat mama altijd in die taal praat en op den duur zal ze moeiteloos op nederlands overschakelen voor je. Hetzelfde voor opa en oma in nederland. Je kinderen gaan dan voor elk nieuw persoon uitproberen welke taal die spreekt. Leuke naam, trouwens, Jette!

Wat grappig, Luzern, dat je het gelijk even besproken hebt met je man! :-D. Die zal ook wel raar opgekeken hebben. En wat wil jij het liefst? Een jongen of een meisje? Of maakt het je oprecht niet uit?

Mijn man kan een beetje nederlands nu. We spreken nederlands tegen de katten (haha, oefenen voor kinderen!), dus hij heeft een heel raar vocabulair: "wil je naar buiten?" "Nee, geen eten", "je mag niet op bed" enzo. We hebben nu steeds vaker kleine gesprekjes in het Nederlands, dat is wel leuk. Zijn moeder komt uit Wales, dus hij kan de harde g al, want die hebben ze daar ook. Hij heeft ook verder aanleg voor talen, dat komt mooi uit. Ik zou wel willen dat hij een cursus volgde ofzo, dat het leren wat sneller ging, maar hij is nogal tegendraads en houdt er niet van als mensen hem vertellen wat hij wel en niet moet doen!

Hoei, wat een vergaderingen daar in Zwitserland! Klinkt allemaal nogal wollig. En ik denk dat ik nooit aan de was toe zou komen als ik die niet 's nachts kon draaien! Ik hang 'm altijd 's ochtends uit voordat ik naar mn werk ga. Leuk wel, om al die kleine culturele verschillen op te merken. Zoals dat Engelsen drie warme maaltijden per dag willen en mij uitlachen omdat ik de hele tijd brood eet. En dat er hier nauwelijks mengkranen zijn. En dat elk huis een bad heeft maar niet altijd een douche.

Heel fijn weekend iedereen!!

liefs,

a

Ben vandaag eindelijk, na 47 dagen, ongesteld geworden. Tja, op zich te verwachten, na de negatieve test. Ik denk wel dat de lange wachttijd  goed was voor mijn man, die naarmate de tijd verstreek steeds meer ging denken aan de daadwerkelijke mogelijkheid dat ik zwanger kon zijn en wat dat zou betekenen. Gisteren nog zaten we ergens te lunchen en hij zei (in het Nederlands!): "Jij mag niet biertje, want misschien..." . Hij probeert het echt hard. We hadden ook nog een hele discussie over welke winkels wel en niet leuk waren in het Nederlands.

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Hoi Anathema :)

Pf, 47 dagen is lang, zeg! Maar goed, dan kan je eindelijk op naar de volgende ronde, he? 'Beterschap', hoor... Leuk dat je man tóch stiekum ook best nieuwsgierig is :)  
Ik vind de winkels in Engeland veel leuker dan die hier in Zwitserland. Er is hier in Luzern veel wat je in Nederland ook vinden kunt, maar echt iets leuks vinden is moeilijk hoor! Ik heb hier een Amerikaanse collega en samen met haar mopper ik heel wat af :) zij heeft een jongetje van twee, en kan ook soms niks vinden. Tenminste, niks wat een béétje anders is dan de standaard confectie. Dan heb jij het in Engeland heel wat beter, kon soms uren in Debenhams of Laura Ashley rondlopen :) en al die Liberty-kleertjes enzo (je hoort het al...)
Wij hadden een druk weekend met gasten, gelukkig kon ik deze keer wel meedoen met de wijn aan tafel, dat is in de weken dat je niet ongesteld bent echt lastig vind ik. Gelukkig hoef ik nooit een smoesje te bedenken, niemand denkt waarschijnlijk dat we graag een baby zouden willen, want we zijn alletwee nog druk bezig met het afronden van ons onderzoek... wel grappig, wij zijn nu 5 rondes aan 't proberen en eerst dacht ik: nou, nu kunnen we eindelijk, en bevallen in de zomer lijkt me wel wat. Nu denk ik: ach, december is ook een goeie maand om te bevallen :)
Ondertussen aan 't huizen kijken op het internet, en de CV herzien. We zijn klaar voor de volgende stap. Hopelijk kunnen we die nu ook gauw gaan nemen.

Jullie nog iets leuks te doen van de week? Wij hadden eigenlijk een uitje met een groep buitenlandse studenten (sleetje rijden hehehe) maar het weer is zó slecht op de bergen dat we het moesten afblazen. Balen hoor...
Een fijne week!!

Hallo allemaal,

Hier is alles nog rustig, deze week 'klusweek', haha.Komende zondag gaan we voor n weekje naar NL, gezellig...Verder is hier niet veel te melden, t weer is stormachtig en ohja, Jette heeft dr 1e tand!! Beetje jengelig daardoor, dus ff extra aandacht geven.Bij ons weet overigens ook niemand in de familie dat we een 2e willen.M'n chef weet t wel en een paar hele goeie vrienden.
Wij gaan zo ff dr op uit, fijne dag nog...

Liefs JIG

Wat lief! Dr eerste tand! Die kan je dan fijn poetsen met haar. :)

Ongesteldheid nog steeds heeeeel weinig. Ik denk dat mijn cyclus gewoon nog steeds van slag is van de pil, want mijn ongesteldheid is zeker niet terug naar hoe het was voor ik aan de pil ging. Ik denk me zo in dat als je weinig bloed verliest dat je ook niet zo'n dik slijmvlies had opgebouwd en dat een bevruchte eicel daar weinig houvast in zou kunnen vinden.

Weet je, als ik op mijn zeventiende had geweten wat ik nu weet, over de pil en vruchtbaarheid en alles, dan was ik er nooit aan begonnen. Nou ja, dat ik nu makkelijk praten. Maar als je op de middelbare school zit zijn ze zo druk bezig met voorkomen dat al die tieners zwanger worden dat niemand er een woord aan wijdt hoe het zit als je later zwanger WIL worden. En dat het best een tijd kan duren voordat je lichaam weer van de pil af is.

Winkelen is inderdaad leuk in Londen, hoewel mijn stukje Londen toch een gebrek aan kleine onafhankelijke winkels heeft. Maar goed, je hoeft maar op een trein te stappen en je zit zo in Notting Hill of Oxford Street voor de enorme chain stores. Wat mis je nog meer aan Engeland, Luzern?

Veel plezier met klussen, J_I_G!

Heee meiden zijn jullie er nog? We stonden op pagina DRIE! :)

Heb deze week weinig lessen, want veel van onze studenten hebben examens. Komt goed uit want ik ben ontzettend verkouden, bah. Verder heb ik gebruik gemaakt van het feit dat ik toch nog ongesteld was geworden om champagne te drinken (voor mijn verjaardag...) en paté te eten. :) Ja, je moet er toch iets goeds van maken.

Alles nog steeds goed in Duitsland, Zwitserland en Spanje?

Terug
Bovenaan