Hallo!
Ook ik ben direct bij de geboorte van mijn eerste (nu 6 weken oud) begonnen met flesvoeding. Dit was een heel bewuste keuze, maar ik ben ook tijdens mijn zwangerschap wel een aantal keer woest geworden over de 'borstvoedingsmafia'. Ik vind dat iedereen die keus voor zichzelf mag maken en ik heb echt respect voor vrouwen die borstvoeding geven hoor, maar het stoort me wel enorm dat het je zó opgedrongen wordt!
Het hoogtepunt (of dieptepunt eigenlijk) vond ik nog wel toen ik er achter kwam dat het bij de WET verboden is om reclame te maken voor flesvoeding voor baby's onder de 6 maanden! Nou, daar zakt mijn broek echt van af!
Maar goed, om even de flesvoeding op te promoten, hierbij mijn (zeer positieve!!) ervaringen:
- Flesvoeding wordt op een dusdanige manier ontwikkeld dat je kleintje ook alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt, en als je bijv. nutrilon neemt met imunofortis werk je ook aan de weerstand van je baby.
- Je hebt perfecte controle hoeveel je kindje drinkt. Wij houden elke voeding bij in een schema en weten tot op de ml nauwkeurig hoeveel onze zoon drinkt. Geen risico dus dat je wel denkt dat je kindje goed drinkt, terwijl hij eigenlijk alleen maar een beetje aan je tepel ligt te sabbelen
- Ik vond de kraamperiode al zwaar genoeg en was heel blij dat ik niet ook nog eens de borstvoeding op moest starten met alle bijbehorende ellende. (als ik de verhalen mag geloven van de andere meiden van mijn zwangerschapsgym was het vaak erg moeilijk en pijnlijk)
- Je kan de voedingen 100% samen met je partner doen. Ik heb samen met mijn man een rooster gemaakt voor de nacht wie in welke uren verantwoordelijk is voor de kleine, en als de kleine nu dus huilt en ik zie dat het de beurt van mijn man is kan ik me probleemloos weer omdraaien en verder slapen.
- Mijn man vind het grootste voordeel dat hij nu vanaf de allereerste dag enorm betrokken is bij de kleine, omdat hij de eerste twee weken net zo vaak een flesje heeft gegeven (misschien nog wel vaker) als dat ik dat heb gedaan. Omdat een kleine baby in die periode naast z'n flesje eigenlijk meestal slaapt, is zo'n half uurtje voeden echt een heerlijk intiem moment, waarvan mijn man heel blij is dat hij daar ook 100% (en net zo vaak als ik dat kon) van heeft kunnen genieten.
- Verder groeit onze zoon heel goed en heeft hij heerlijk dikke blozende wangen, dus ik heb nou niet bepaald het idee dat hij het er zelf moeilijk mee heeft
- En last but not least: ik kan zelf weer alles eten en drinken wat ik wil, en dat vind ik toch ook wel erg lekker hoor, na 9 maanden heel voorzichtig te hebben gedaan!
Groetjes, 10e