Wie kiest bij 1e bewust voor flesvoeding en waarom?

Je beslissing is hardstikke duidelijk en ik vind dat je je juist helemaal niet hoeft te verantwoorden, iets wat helaas wel iedere keer nodig is, omdat het zo ontzettend gepromoot wordt. Ik heb me destijds ook wat keertjes (voor mijn gevoel) moeten verdedigen...

Ik ga het nu wel proberen, maar het kan best zijn (nu ik de 2e ks krijg en van de 1e aardig ziek was) dat ik er nu weer geen zin in heb en genoeg heb aan mezelf.

Suc6!

Oooo heerlijk joh; bv, echt heel intiem; een momentje samen met je kind.
Ik kon het niet missen en zou echt hardverscheurend huilen
mocht het dit keer niet lukken oid!
Heerlijk! En het meest gezond natuurlijk!

Hoi,
Ik heb zelf bij alle drie mijn kinderen bv gegeven, en hoop dat nu weer te doen.
Maar de reden waarom de TO geen borstvoeding wil gaan geven kan ik HEEL goed begrijpen!
Inderdaad kun je er niet omheen om het in het openbaar te moeten geven, dat begint al in de kraamtijd als je baby om de 2 uur komt, en er net visite tegenover je zit.
En wat @ikke mama zegt over intiem, ja, oké. Maar ik weet zeker dat flesvoeding nét zo'n intiem gevoel met je baby geeft.
Dus @Josifina;  voel je absoluut niet schuldig, en ga er straks lekker ontspannen van genieten!!!!!

Hallo!

Ook ik ben direct bij de geboorte van mijn eerste (nu 6 weken oud) begonnen met flesvoeding. Dit was een heel bewuste keuze, maar ik ben ook tijdens mijn zwangerschap wel een aantal keer woest geworden over de 'borstvoedingsmafia'. Ik vind dat iedereen die keus voor zichzelf mag maken en ik heb echt respect voor vrouwen die borstvoeding geven hoor, maar het stoort me wel enorm dat het je zó opgedrongen wordt!
Het hoogtepunt (of dieptepunt eigenlijk) vond ik nog wel toen ik er achter kwam dat het bij de WET verboden is om reclame te maken voor flesvoeding voor baby's onder de 6 maanden! Nou, daar zakt mijn broek echt van af!

Maar goed, om even de flesvoeding op te promoten, hierbij mijn (zeer positieve!!) ervaringen:
- Flesvoeding wordt op een dusdanige manier ontwikkeld dat je kleintje ook alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt, en als je bijv. nutrilon neemt met imunofortis werk je ook aan de weerstand van je baby.
- Je hebt perfecte controle hoeveel je kindje drinkt. Wij houden elke voeding bij in een schema en weten tot op de ml nauwkeurig hoeveel onze zoon drinkt. Geen risico dus dat je wel denkt dat je kindje goed drinkt, terwijl hij eigenlijk alleen maar een beetje aan je tepel ligt te sabbelen
- Ik vond de kraamperiode al zwaar genoeg en was heel blij dat ik niet ook nog eens de borstvoeding op moest starten met alle bijbehorende ellende. (als ik de verhalen mag geloven van de andere meiden van mijn zwangerschapsgym was het vaak erg moeilijk en pijnlijk)
- Je kan de voedingen 100% samen met je partner doen. Ik heb samen met mijn man een rooster gemaakt voor de nacht wie in welke uren verantwoordelijk is voor de kleine, en als de kleine nu dus huilt en ik zie dat het de beurt van mijn man is kan ik me probleemloos weer omdraaien en verder slapen.
- Mijn man vind het grootste voordeel dat hij nu vanaf de allereerste dag enorm betrokken is bij de kleine, omdat hij de eerste twee weken net zo vaak een flesje heeft gegeven (misschien nog wel vaker) als dat ik dat heb gedaan. Omdat een kleine baby in die periode naast z'n flesje eigenlijk meestal slaapt, is zo'n half uurtje voeden echt een heerlijk intiem moment, waarvan mijn man heel blij is dat hij daar ook 100% (en net zo vaak als ik dat kon) van heeft kunnen genieten.
- Verder groeit onze zoon heel goed en heeft hij heerlijk dikke blozende wangen, dus ik heb nou niet bepaald het idee dat hij het er zelf moeilijk mee heeft
- En   last but not least: ik kan zelf weer alles eten en drinken wat ik wil, en dat vind ik toch ook wel erg lekker hoor, na 9 maanden heel voorzichtig te hebben gedaan!

Groetjes, 10e

Hoi Josefina,

Helaas geen ervaringsverhaal van een moeder, maar wel van een kind ;-). Ik heb zelf ook nooit borstvoeding gekregen, maar ik ben prima groot geworden hoor. Heb er totaal geen "last" van gehad. Geen allergieen, niets. Mijn moeder wilde vanaf het begin geen bv geven. Zelf zegt ze dat ze dat niet wilde omdat ze het een vervelend gevoel vond een baby aan haar borst te hebben. Ze moest er werkelijk niet aan denken, haar tepels schijnen erg  gevoelig te zijn, maar eigenlijk vind ik de reden er niet toe doen. Als je niet wil, dan wil je niet. Einde discussie.  Aan het einde van de jaren '70 was dat echt not-done en de kraamverzorgster heeft echt aangedrongen, maar mijn moeder wilde niet wijken. Ze heeft er nooit een moment spijt van gehad.

Zelf twijfel ik nog heel erg, ik verwacht dat ik ook alleen flesvoeding wil geven als het straks zover is. Maar misschien verander ik nog wel van gedachten, we zullen zien. Ik heb nu wel andere dingen om me druk over te maken ;-)

In ieder geval: doe waar je je prettig bij voelt, daar voelt je kindje zich waarschijnlijk ook het prettigst bij.

Groetjes, Esk (ronde 21, gestart met IUI)

Hoi Josefina,

Het feit dat je voor jezelf duidelijk weet waarom je kiest voor  de fles en er dus helemaal achter staat........dat is het belangrijkste.
Zelf stond ik volledig achter zolang mogelijk bv geven, nou ook daar heb ik reacties op gekregen. Geef je nog steeds bv???(Vooral na een maand of 3) of toen hij zijn 1e tandje kreeg: Nu ga je zeker wel stoppen hè?
Weet je, ik denk dat het niet uitmaakt welke keuze je maakt(en over welk onderwerp het gaat)  er zijn altijd wel mensen die het er niet mee eens zijn.
Qua voeding is de beste keuze de keuze die moeder maakt en waar ze achter staat!
Dus maak je niet druk en maak gewoon heel duidelijk dat het jouw keuze is en dat je niemand een verklaring schuldig bent of het waarom hiervan.

Liefs, Yvette

@Yvette, ik begrijp wat je bedoeld! Ik heb Lotte tot 16 maanden bv gegeven, daar heb ik ook veel negatieve reacties op gekregen. Dus wat dat betreft willen mensen altijd commentaar geven hoor.

Ik vind dat iedereen zelf mag bepalen of je borstvoeding of flesvoeding geeft. Ik ben zelf een enorme voorstander van borstvoeding, maar ik zou nooit een andere daarmee 'opzadelen'. Dat is mijn mening en die heb ik niet op te dringen aan een ander.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je ivm je verleden geen borstvoeding wilt geven. En ik geef je wat dat betreft gewoon gelijk. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen. En iedereen die zich daar mee wil bemoeien vind ik gewoon egoistisch en ongevoelig! (En dan bedoel ik niet de lieve reacties  van iedereen hier  op het forum hoor meiden! Maar de mensen in haar omgeving!)

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan