Wie kiest bij 1e bewust voor flesvoeding en waarom?

Hallo allemaal,
ik ben bijna 23 weken zwanger en ook ik neig heel erg naar flesvoeding. Het enige waarom ik twijfel zijn toch reacties van anderen. Ik vind het irritant dat ik me dat aantrek, maar ja. Heel veel mensen in mijn directe omgeving hebben voor flesvoeding gekozen, maar op het werk is iedereen pro-borstvoeding. Daarnaast knaagt er toch een heel klein beetje zoiets van: wordt de baby dan sneller ziek als hij geen bv krijgt. Maar ja, heel veel mensen van mijn leeftijd hebben allemaal fv gehad. Ik weet ook dat een hoogleraar kindergeneeskunde recent alle onderzoeken over bv en fv onder de loep heeft gehouden en dat blijkt dat heel veel onderzoeken gebaseerd zijn op derde wereld landen (waar bv uiteraard beter is vanwege de hygiëne). Ook zei hij dat de verschillen tussen bv en fv zo klein zijn, dat je niet zo duidelijk zou mogen zeggen dat bv beter is.
Ik weet natuurlijk dat dit maar een onderzoeker is die het heeft gezegd, maar ik vind het wel fijn dat ik het heb gelezen.
Ja, bv is volgens mij gewoon niks voor mij. Het lijkt me eigenlijk gewoon vreselijk en ook ik wil graag de voedingen met mijn man delen. Niet alleen om het voor mijzelf makkelijker te maken, maar ook zodat hij meer tijd met zijn kind kan doorbrengen.
groetjes Maryse

Ik ben eigenlijk best wel verbaasd dit te lezen. Ik heb echt niet geweten  dat mama's die gelijk flesvoeding geven  zoveel negatieve opmerkingen krijgen?? Ben blijkbaar echt groen.

Je moet lekker doen waar je je goed bij voelt en de reden daarvoor maakt helemaal niet uit. Een vriendin van me gaf ook gelijk de fles en het is niet eens in me opgekomen om te vragen waarom ze geen borstvoeding gaf??   Ze gaf gewoon de fles. Ik heb dus ook geen idee haha.

Ik ga het zelf wel proberen zolang ik thuis ben. Wanneer ik weer aan het werk ga probeer ik de ochtend en de avond bv te blijven geven en overdag fv. Kolven op mijn werk zie ik niet zitten. En qua intimiteit maakt het mi echt niet uit of het de borst of de fles is. Je bent hoe dan ook lekker met je kleine.

Heel veel succes allemaal en ik zou zeggen... laat ze maar kletsen

quote: 17 april is de dag reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-02-2009 16:17:50'));

Ik ben eigenlijk best wel verbaasd dit te lezen. Ik heb echt niet geweten  dat mama's die gelijk flesvoeding geven  zoveel negatieve opmerkingen krijgen?? Ben blijkbaar echt groen.
Heel veel succes allemaal en ik zou zeggen... laat ze maar kletsen

Of het nou om voeding gaat, wel of niet (fulltime) werken dan wel thuis blijven bij je kids... er zijn altijd mensen die vinden dat je het anders moet doen helaas.

- Geef je direct de fles? Dan ontzeg je je kind van alles.
- Begin je met borstvoeding ben je super, maar als het even niet loopt zullen er heel veel zeggen dat je dan toch beter de fles kunt pakken, dan weet je waar je aan toe bent! (zelf heb ik niemand van de maffia kunnen vinden die mij echt kon helpen bij de borstvoeding destijds bij mijn oudste, ook al roept iedereen pro bv te zijn).
-Loopt de borstvoeding? Dan is het gewoon tot 3 maand, daarna is het toch niet meer nodig, dus oh wee als je langer voedt... en  dan in het openbaar nog wel!
- Gaat je kindje meer dan 2 dagen naar de creche/oppas of weet ik het? Das zielig, je hebt toch geen kinderen gekregen om ze op door een ander te laten opvoeden?
- Werk je helemaal niet? Ook niet goed, want je moet jezelf persé ontwikkelen/ het is zonde van je opleiding/ je maakt je kind te afhankelijk...
- Pak je je kindje op als het begint te huilen is er vast wel een opa of oma die vindt dat je dat te snel doet. is goed voor de longen om ze te laten huilen!
- Laat je je kindje huilen (omdat jij weet dat hij/zij zichzelf wel in slaap huilt na een minuutje of 4) dan is dat volgens weer anderen ook niet goed, want zielig.
- Krijgt je kindje met 3 maand nog een nachtvoeding? Dan ben je hem/haar aan het verwennen, dat hebben ze echt niet meer nodig hoor!

Zijn niet allemaal dingen die wij te horen hebben gekregen hoor (gelukkig haha) maar wel dingen die zo vaak weer terugkomen... voor het fles/bv vraagstuk en hoeveelheid werken zie ik regelmatig uitmonden in pittige discussie.

En uiteindelijk moet iedereen het zelf doen/weten toch?!
Zolang jij, je partner en je kindje allemaal gelukkig zijn, dan moet er toch wel iets gaan geloof ik .

Flinke dooddoener is hier wel gebleken 'jij hebt je kinderen/ kansen al gehad, wij doen het zot' (naar mensen die al kinderen hebben) en 'zodra jij kinderen hebt moet je zelf weten hoe je het doet, maar wij doen het zo' (richting de kinderlozen).

Door het anders te doen dan een ander doe je het niet beter of minder... je doet het gewoon anders.

Iedereen: geniet van de zwangerschap en de kindjes!!!

groetjes,
Marije

Hallo

Ik heb bij alledrie de kids direct flesvoeding gegeven omdat ik een borstverkleining heb gehad maar ook als ik die niet had gehad was ik met de fles begonnen. Je moet doen wat goed voelt en moedermelk mag dan "beter" zijn, je kindje heeft niks aan een gestresste moeder die eigenlijk geen bv wil geven maar het doet omdat anderen dat zeggen. Meid doe wat je gevoel zegt en als flesvoeding voor jou beter voelt dan moet je dat zeker doen, laat ze maar lullen wat je ook doet er is altijd wel iemand met commentaar.

Succes ermee

Liefs Frida

o jee marije,  dat ga ik dus nog allemaal krijgen haha. Nou ja ik zeg maar zo. ik heb 2 oren aan de ene kant erin en de andere kant er net zo rap er weer uit!

Fijne zwangerschap allemaal!!

O wat heerlijk om dit allemaal te lezen!!!!
Doet me echt goed!
Heb eerder al gereageert over het fiet dat ik mijn 3 dochters (en straks de 4e) flesvoeding hebben gekregen...

En Marije...jouw lijst van punten waar je allemaal commentaar op kan krijgen...klopt wat je zegt....stom eigenlijk he, zodra je iets doet wat kennelijk als 'niet normaal' word gezien (zoals o.a flesvoeding geven, of juist lekker lang borstvoeding geven) krijg je het te horen van  je omgeving.
Ik weet nog een puntje om toe te voegen!!!!
Ik ben dus nu zwanger van de 4e.Overigens  een paar jaar geleden nooooit gedacht dat wij met 4 kids zouden eindigen!!!
Hadden eerst 2 kindjes in gedachte, en toen die er waren leek het ons perfect.Na een jaar kwamen de kriebeltjes bij ons beiden weer, die hebben we 2 jaar  'weggeduwd' men daarna aan toegegeven en daar was ons 3e dochtertje!Lenthe is dus gister 1 jaar geworden en ondertussen ben ik 8 weken zwanger van de 4e.Bewuste keuze, we waren na 4 jaar weer een keintje in huis zooooo verkocht dat er toch nog een 4e kindje MOEST komen!Enfin, wederom binnen 1 maand zwanger....en nu.....Ben zooooo bang het te moeten vertellen aan mijn omgeving straks....Bang voor vervelende reacties....Want tja, wie begint er tegenwoordig aan 4 kinderen?Wat bezielt je dat te doen??Van binnen zeg ik heel gemakkelijk  "Nou wij" maar het doet toch pijn als mensen hun 1e reactie wat bij hun te boven komt op jouw afvuren...En bij het nieuws van een 4e kindje is dat vaak:"Een 4e?Jemig, waar begin je aan?"Of  "O, wat druk!!!"Tja, de een werkt fulltime, de ander heeft een eigen zaak, ik heb steaks 4 kindjes, lijkt me ninstens zo druk!En ja, 't is duur, straks minstens 2 jaar 2 kinderen in de luiers...maar wij hebben er voor gekozen,  en we redden het prima.
Klinkt nu zoooo zelfverzekrd, maar blijf onwijs bang voor de reacties zometeen, als ik het ga vertellen....belachelijk toch!Het lijkt  bijna  of ik me schaam voor mijn  4e kindje!!!Gelukkig is dat niet zo, maar probeer je maar niks aan te trekken van je omgeving met zoveel heftige hormonen in je lichaam.....
Groetjes Roos.  

hallo Josefina,

Ik zal je ook even mijn redenen op schrijven waarom ik voor flesvoeding gekozen heb.

- ik heb ook een sexueel verleden, waardoor het een enorme impact op mijn leven
  heeft.
- ikzelf ook met de fles groot geworden ben hehehe...
- ik bij mijn zus gezien heb, dat overal waar we waren de borst er wel uit hing.
- ik erg preuts ben, waardoor ik niet zomaar borstvoeding zal geven waar anderen
  bij zijn.

Maar ik heb heel veel respect voor anderen vrouwen die wel borstvoeding geven!
En je bent heus geen slechte moeder als je flesvoeding geeft!
Ik zal je wel als tip geven, dat als je flesvoeding geeft, jezelf of je man de fles aan de kleine geeft.
Bij mij wilde iedereen de fles geven, wat ik erg vervelend vond.
Tenzij je daar geen problemen mee hebt.
Ik zou zeggen maak je niet druk, en geniet lekker van je zwangerschap!

Liefs Fabiënne

grappig dat deze discussie altijd wee opduikt!
het belangrijkste is inderdaad dat je je er zelf goed bij voelt, wat je ook doet.
want een ongelukkige borstvoedende mama brengt voor het kindje  zoveel stress en onrust mee dat de gezondheidsvoordelen van borstvoeding daar echt niet tegen opwegen.

ik zelf heb twee ervaringen:

zelf ben ik een echte flesbaby. bewust, want ik heb 7 weken in de couveuse moeetn liggen en mijn moeder mocht toen niet in hget ziekenhuis blijven en zag het niet zitten om te gaan kolven. met mij gaat het heel goed, ik ben kerngezond en heel gelukkig! (hoewel ik me soms wel afvraag of het toeval is dat mijn zusje  van 15 maanden jonger  wel 4 maanden borstvoeding heeft gehad en slimmer en  groter  is en een betere weerstand heeft dan ik! )    

mijn zoontje heb ik 10 maanden borstvoeding gegeven.
in eerste instantie stond ik er heel relaxed in: als het gaat gaat het, zo niet dan stap ik over op de fles, en als ik na 3 maanden weer  ga werken wordt het sowieso de fles.
maar het ging zo goed en ik vond het zo fijn, dat ik  echt niet wilde stoppen en ben gaan kolven op mijn werk.
het eerste half jaar vind iedereen het gewelidg dat je bv geeft, maar daarna krijg je juist van die blikken en opmerkingen van 'is je kind daar niet wat te groot voor, straks heb je een kleuter aan de borst!'.
mensen willen nou eenmaal altijd zeuren!!  
uiteindleijk ben ik na 10 maanden gestopt omdat mijn menstruatie door de bv weg bleef en ik graag weer zwanger wilde worden, maar bij de volgende ga ik misschien wel langer bv geven (wsl. is dit nl. ons laatste kindje), ondanks de kritiek als je een kind van ouder dan een half jaar nog aan de borst hebt, vooral in het openbaar.

dus doe allemaal waar je je goed bij voelt en trek je niks van anderen aan!!!
je kindje wordt het gezondst en het gelukkigst als zijn of haar mama ook lekker in haar vel zit!

veel succes allemaal!

Terug
Bovenaan