Wie van jullie kindjes slaapt wel of niet door?

A

Anoniem

Guest
En hoe of wat gaat dat dan.
Daniël komt nog 1 x per nacht, tussen 4 en 5 uur. Maar hij schijnt het wel nodig te hebben ivm zijn gewicht. Hij is 10 mnd en is 70,5 cm lang en weegt 8460 gr. Zijn vader en opa zijn ook niet groot dus vandaar. Hij gaat trouwens wel tussen 18 en 1830 naar bed dus slaapt (vind ik) best heel lang door.

Gr Sylvia

Wij zijn nog ongelofelijk verwend met Lara (met een beetje manipulatie): ze slaapt ’s morgens door tot ongeveer 10.00 uur (soms zelfs later). Heerlijk, vooral in het weekend! Maar we geven haar dan nog wel rond 22.00 uur ’s avonds een fles. Haar schema is ongeveer zo;
10.00 uur -> pap met melk
14.00 uur -> boterham met melk/roosvicee
18.00 uur -> warme hap met toetje/fruit
22.00 uur -> melkfles
Tussen deze voedingstijden door slaapt ze ook nog bijna elke keer, tenzij we op stap gaan. Ook krijgt ze, afhankelijk van de uitstapjes, regelmatig tussendoortjes in de vorm van fruithap, liga, lange vinger en gedurende de hele dag bieden we haar regelmatig Roosvicee aan.
Ik begrijp dat veel mensen liever na 19.30 uur ofzo de kindjes op bed willen hebben, maar wij vinden het ook nog wel gezellig om rond 22.00 uur nog even lekker te tutten. Ze ligt dan ook binnen een half uurtje weer op bed en gaat zoet slapen. ’s Nachts wordt ze hoogst zelden wel eens wakker (nare droom of door geluid van buiten), maar een beetje drinken is dan goed om d’r weer rustig te krijgen.
Ikzelf werk 32 uur, verspreid over 5 dagen, maar mijn man zorgt voor Lara. Er is dus ook geen noodzaak dat ze vroeger uit bed moet; geen kdv, oppas of wat dan ook. Dus ik vind het wel prima zo, vooral omdat ik er elk weekend weer van geniet om uit te slapen!

Maar als ik hier en daar de verhalen hoor en lees denk ik dat wij een flinke uitzondering zijn met deze tijden...

Wij hebben hier ook niet te klagen!
Alleen vannacht is ze toevallig vaaaaaaak wakker geweest!! Denk zelf dat dat kwam doordat ze zo'n drukke dag had gisteren (mee naar kdv, waar het erg druk was) of gedroomd ofzo..
Normaal krijgt ze rond 19.30/20.00 uur de laatste (pap)fles en slaapt dan door tot 8.00/8.30! Als ik moet werken moet ze er om 7.00 uur uit..
Als ze s'nachts een keer wakker word (zoals afgelopen nacht dus, wat gelukkig niet vaak voorkomt) dan krijgt ze GEEN fles. Ookal moet ik een uur met haar lopen (bij wijze van spreken), ik weet dat ze geen fles meer nodig heeft snachts dus ik wil er ook niet meer mee beginnen want dan zit je er volgens mij zo weer aan vast..

Hoi Sylvia,

Hier né pas de problem.... meer... Ik moet wel zeggen dat dat mij opbrak, die nachten..
Ik had het idee dat ze de boel hier een beetje aan het foppen was ( de nachten dan he?? niet het vroeg wakker zijn) en dat was ook zo...
Uiteindelijk heb ik het campingbedje beneden neergezet, en soms hielp het, en soms ook niet.
Zaak is... dat je het even vol moet houden, het heeft 2 weken geduurd.. nu wordt ze ook wel wakker s'nachts... maar ze zet niet meer de hele toko op stelten.

Maar in principe sliep ze vanaf 8 weken al door... niets te klagen dus....

Groetjes Debby mv B'Elanna

Hannah sliep al door toen ze zo'n 4 weken oud was (dwz nog wel een late avondvoeding, maar niet meer midden in de nacht). Dit was echter rond 4 maanden weer afgelopen en sindsdien wordt ze dus 's nachts weer wakker voor een voeding. Meestal maar 1x (soms 2, afhankelijk van hoe laat ze 's avonds nog gehad heeft, 's avonds laat wakker maken voor een voeding werkt niet, dus dat doe ik niet meer, ik zie wel wanneer ze komt) gelukkig. Alleen tijdens regeldagen/ontwikkelingssprongetjes kan dit soms oplopen tot heel vaak (bijna elk uur...), gelukkig komt dat maar zelden voor.

Maar...vorige week heeft ze een nacht gehad dat ze tussen 0.00 en 6.00 niet voor een voeding kwam en ook deze week was er een nacht dat ze om 21.00 een voeding had gehad en toen pas weer om 5.00 kwam. Ik durf nog bijna niet te juichen, maar heel misschien gaat het de goede kant op...

Hannah krijgt nog steeds BV op verzoek en ook 's nachts krijgt ze dus gewoon als ze huilend wakker wordt (meestal hoor ik het even aan, want ze valt soms ook wel weer gewoon in slaap hoor, maar als het huilen echt doorzet dan krijgt ze dus wel een voeding). Misschien heeft ze niet altijd honger, maar een paar slokjes werken ook heel goed als troost en is bovendien de snelste manier om allemaal weer zo snel mogelijk verder te kunnen slapen. Zolang het niet te vaak is trek ik het nog wel.

Karin, mv Hannah (20-11-2006)

Ik kan me voorstellen dat het op dat moment de snelste manier is om ze stil te krijgen (is natuurlijk ook zo! Het drinken is ook troostend voor een baby!).
Maar ik denk wel dat als je een aantal nachten even op je tanden bijt en volhoud (ik weet het, heeeel moeilijk midden in de nacht als je zelf alleen maar wilt slapen!) dat je er zeker profijt van hebt en grote kans hebt dat ze veel langer slapen..
Het is denk ik meer een gewoonte dan honger, lijkt mij..
Als je het geen probleem vind, is dat natuurlijk prima! Maar als je zelf liever anders wil zou ik ECHT eens proberen om even door te zetten en geen voeding te geven.

Wij hebben het bijvoorbeeld zo gedaan:
De eerste nachten: niet voor 6 uur een fles! KWam ze om 5.30, ging ik een half uurtje met haar lopen/knuffelen of wat dan ook.
Opeens (na een paar nachten) sliep ze zelf al door tot 6.00!
Toen werd het: niet voor 6.30 uur een fles, en zo maar verder tot het uiteindelijk altijd rond 7.00 uur was en nu slaapt ze zelfs tot 8.00 uur/8.30 uur...

X 4dec..

En nogmaals, mama's (en papa's) die er geen problemen mee hebben, natuurlijk gewoon lekker snachts blijven voeden! Maar ik kan me voorstellen dat er ook mama's en papa's zijn die wel graag van de nachtvoeding af willen

Meestal heeft ze echt honger als ze 's nachts wakker wordt.
Ze is ook niet zo groot/zwaar (hoewel ze nu hard aan het groeien is met al dat andere eten naast de BV erbij, ik denk dat ze nu rond de 7 kg zit), dus ik vond het ook altijd wel prettig dat ze nog wat extra binnen kreeg. Bovendien zijn nachtvoedingen ook erg goed voor de productie (en die van mij was al nooit zo super vond ik).
Maar nu ze zoveel andere dingen aan het eten is, vind ik dat ze zo langzamerhand wel eens wat langer mag gaan slapen. En dat heeft ze dus ook al twee keer gedaan in de afgelopen week, dus het gaat vanzelf de goede kant uit.
Het moet ook langzaam gaan, want anders loop ik weer het risico op een borstontsteking (heb ik twee maanden geleden ineens een keer gehad, en dat was geen pretje).
Echt een probleem heb ik er niet mee zolang het maar 1x per nacht is. Dan houd ik het nog wel vol. Vaker vind ik wel vervelend worden. Dus als ik denk dat het nog veel te vroeg is voor een voeding wacht ik ook altijd even af of ze niet weer stil wordt en dat gebeurt dus soms wel en soms niet.

Ik vind het nog niet zo vervelend dat ik haar wil gaan 'dwingen' om 's nachts geen voedingen meer te krijgen. Het komt vanzelf wel een keer.
Wist je dat het heel natuurlijk is voor jonge kinderen om ook 's nachts nog te willen drinken/eten? In onze maatschappij is het niet meer zo algemeen geaccepteerd, maar eigenlijk is het wel normaal.

Karin, mv Hannah (20-11-2006)

Hoi,

ik heb het ook wel lekker moet ik zeggen. Sinds Emre 3 maanden oud is, slaapt hij de nachten door. Hij gaat tussen 19:30 en 20:00 naar bed en slaapt dan door tot ergens tussen 7 a 7:30. Vaak is ie dan wakker, maar kunnen we hem gerust tot een uur of 8 laten liggen. Dan ligt ie gezellig in zichzelf te kletsen. Hij is, even afkloppen, ook nooit meer sindsdien ´s nachts wakker geworden.

groetjes
Mie

Terug
Bovenaan