wie wil er kletsen over kindjes van ongeveer 3,5 jaar???


Hoi allemaal,
Er staan hier nog geen berichtjes, maar zijn er hier ook moeders die willen kletsen over hun kindertjes van ± 3,5 jaar? Er is geen echt forum van deze leeftijd, dus doe ik het maar hier.
Ik zal me ff in het kort voorstellen. Ik ben Renate en heb 2 zoontjes. De oudste is bijna 3,5 jaar en de jongste is 1,5 jaar. Ik schrijf al op het 2-3 forum, maar dat gaat het meeste over de jongste. Dus wie heeft er zin om te kletsen?
Groetjes Renate
 
Hallo Renate,

Heb 1 kindje, een jongen, van 3,5 jaar. Hij gaat 3 dagen in de week naar het KDV, maar vindt dat hij naar de basisschool moet. De meeste kindjes in de omgeving gaan naar groep 1 en 2. Je merkt ook op het KDV dat hij 1 van de oudste aan het worden is. Grappig, 1,5 jaar geleden ging hij over van de babies naar de peuters. Hij was nog zo'n ukkie tussen al grote kinderen van 3,5 en bijna 4. En nu is het voor hem ook zo ver.
Hij heeft het er reuze naar zijn zin. Sinds een paar weken speelt hij ook lekker buiten, fietsen en voetballen in de straat. Het is hier gelukkig rustig, weinig verkeer. Het is een lekker jochie, maar met echte peuterkuren. Nee, is nee. Zeg wel eens dat ja niet in z'n woordenboek voorkomt.
Lees graag jou (en van anderen) ervaringen.
groetjes
 

Hoi Ingrid,

Leuk dat je reageerd op mijn oproepje. Ik had gisteravond al een stukje getypt, maar op de een of andere manier is het weg. Nou dan maar even overnieuw. Sander (mijn oudste dus) gaat 2x2 uurtjes naar de peuterspeelzaal. Dat vind ik wel erg weinig, maar ik denk dat hij alle dagen school ook nog niet aan kan. Hij vind het er wel geweldig. Ik vind het leuk om te zien dat ze zo leuke dingen maken. Maar dat doen ze op het kdv natuurlijk ook wel.  Ik werk zelf ook nog 2,5 dag in de week en dan komen de oma's oppassen. Dat is altijd wel heel leuk en gezellig, maar ze mogen dan ook altijd weer wat meer he?

Voor de rest heeft Sander ook wel een eigen willetje, maar vergeleken met de jongste is hij best nog wel braaf en luisterd vrij goed. De jongste heeft echt zijn oren voor niets gekregen (of voor een brilletje hahaha) Samen kunnen ze niet met elkaar, maar ook niet zonder elkaar. Op het moment ben ik echt een politieagent. Op het moment dat het weer weer goed is, gaat het beter, want dan gaan we lekker veel naar buiten. En gelukkig wordt het steeds beter.   Heerlijk fietsen en in de zandbak. Sander kan nog maar net fietsen. Het interesseerde hem gewoon niet. Steeds met zijn voeten op de grond en dan vooruit. Vond hij waarschijnlijk snel genoeg gaan.

Hoe gaat het met jou zoontje met zindelijk zijn? Sander is overdag wel zindelijk, maar s'nachts nog niet. Ik maak me er ook nog niet zo druk om hoor. Hij krijgt een luierbroekje aan en hij is heel vaak s'morgens nog droog. Binnenkort ga ik wel eens weer oefenen met hem en dan stickers plakken ofzo. Op het moment ben ik stickers aan het plakken voor het doorslapen. Hij riep altijd voor elk wissewasje. Zelf ben ik dan ook weer klaarwakker en kan niet meer slapen. En de kleine kan er ook wat van, dus op een gegeven moment sliep ik geen nacht meer door. En wonder boven wonder gaat het heel goed. Hij mag alleen roepen voor het plassen en daar houd hij zich tot nu toe goed aan. Anders was hij nog wel eens wakker en ging dan niet weer slapen, maar sinds het plakken, gaat dat ook heel goed. Of hijlang wakker ligt dat weet ik natuurlijk niet, maar hij roept niet meer, dus ik   heb mijn doel bereikt. Grappig dat ze zo gevoelig zijn voor stikkers plakken he? Bij Justin helpt het helaas nog niet. Die krijgt geloof ik kiezen door, dus die is ook al 3 nachten aan het spoken geweest. Pfffffffff errug vermoeiend.

Nou dit was het voor nu even, ik spreek je hopelijk later wel weer. Ik ga nog ff tv kijken en ff van de rust genieten.

Groetjes Renate.....mamma van Sander en Justin
 
Goedemorgen,

Sinds januari is mijn zoontje overdag droog en had s nachts zelden een natte luier. Op een avond wilde hij geen luierbroekje meer aan. Dat is voor babies zei hij. Heel af en toe heeft hij een ongelukje 's nachts, eigenlijk meer 's morgens vroeg. Hij heeft dat nog te laat door dat hij wakker moet worden om te plassen. Het poepen is een ander verhaal. Hij vertikt het om op de wc of potje te poepen. Het gekke is hij heeft het wel gedaan. Met kerst had ik voor hem een klein kerstboompje met gekleurde koekjes erin. We hadden afgesproken dat als hij op de wc poepte een koekje uit de boom mocht halen en lekker opeten. Hij poepte 3 x per dag op de wc. Nieuwe koekjes gekocht en in de boom gehangen. Het nieuwtje was er waarschijnlijk af want na kerst hingen de koekjes nog in de boom. Hij poept nog in zijn luier. Geeft aan dat hij een luier wil hebben, gaat hem zelf halen en trekt hem aan. Heb hem geleerd dat hij met luier en al op de wc moet gaan zitten. De deur moet dicht van hem en even later......mama ik ben klaar. Luier uit, poep in de wc billen afvegen en klaar. Heb ook al geprobeerd dat de luiers op zijn. Hij houdt dan gewoon zijn poep op. Na een dag toch maar weer een luier aan. Het gekke is dat hij op het KDV wel op de (kleine) wc poept. Daar is de wc anders mama. Bij ons doet de wc plons. Waarschijnlijk vindt hij het eng dat de poep in het water valt. Laat het voorlopig nog maar zo. Eens zal hij toch van de luier af zijn??
Probeer eens geen luier 's nachts aan te trekken. Bij de Hema hebben ze molton onderlakens (hoe noem je die dingen ook al weer?) met een soort plastic onderkant. Heb je geen zeiltje nodig en het lek niet door naar het matras.
 
Waarom probeer je eens een keer niet te reageren als je zoontje 's nachts roept. Maakt hij er geen spelletje van. Roepen en mama staat bij mijn bed.   Probeer het eens door te zeggen dat jij ook  moet slapen en dat hij pas weer mag roepen als het licht is buiten. En misschien zo'n lampje in het stopcontact dan is er altijd een beetje licht. Als hij niet slaapt, rust hij toch uit.
Moet je zeggen dat mijn zoontje een beetje bang is in het donker en sinds we zo'n lampje hebben gaat het heel goed met inslapen. 's Nachts is hij zelden wakker, eigenlijk alleen als hij ziek is. Hij komt ook niet zelf uit bed als hij 's morgens wakker wordt. Hij roept dan mama ik ben klaar met slapen. Dan mag hij nog even bij ons in bed. Moet je wel zeggen dat hij vroeg wakker is, rond 06.30 uur. Sinds hij buitenspeelt soms wat langer, 0700 uur. Ook als hij later naar bed gaat is hij vroeg wakker. Heb het idee dat hoe later hij naar bed gaat hoe eerder hij wakker wordt.

Heb je al eens dentinox geprobeerd. Het verzacht gevoelige kaakjes als de tandjes en kiezen doorkomen. Ik vond het altijd goed helpen.

Nou dat was het wel weer, is een heel epistel geworden.
Groetjes
 

Hoi Ingrid,

Leuk zo'n lang verhaal. Enne.....tips zijn altijd welkom.  
Met Slapen gaat het nu al een heel stuk beter, ik ga nu nog deze stickerkaart vol maken en dan stop ik er ook weer mee. Hopen dat Sander het dan ook nog volhoud.   Laten roepen heb ik eigenlijk niet zo heel vaak geprobeerd, want op een gegeven moment wordt hij helemaal hysterisch en dan was ik bang dat hij Justin ook wakker zou maken. En als hij nu roept, dan is het meestal om even te plassen.......ik kan moeilijk zeggen dat dat niet mag. Heel in het begin had hij de mode om 3 keer te roepen voor plassen, maar toen heb ik maar het potje mee genomen naar boven en dan vond hij het niet meer interessant. Het was natuurlijk mooier om ff naar beneden te gaan.
Met zindelijkheid s'nachts moet ik gewoon weer ff mee bezig gaan, maar daar moet ik dan zelf ook heel consequent mee zijn.   Zo'n hoeslaken heb ik ook voor Sander.....die is echt ideaal zeg. Sander was voor een paar weken geleden ziek en toen moest hij overgeven. Als ik alleen een zijltje onder zijn billen had, dan was het matras bij zijn hoofd heel vies geworden, maar nu.......spul in de wasmachine en weer fris. Moet er alleen nog ff een tweede bijhebben voor als er 1 in de was zit.
Met het poepen heeft Sander in het begin ook steeds een luier om gehad. Ik kon aan hem zien hoe hij ging zitten dat hij moest poepen. Ik zei dan altijd we proberen eerst de wc en dan krijg je een luier. En toen het een keertje "perongeluk"wel goed ging op de wc, toen was het ineens bekeken.

Ja dentinox ken ik ......heb het bij beide kids ook heel vaak gebruikt. Alleen moet Justin de laatste 4 kiezen nog. En smeer daar maar eens dentinox op pfffffff. Hij heeft me al eens flink in me vinger gebeten......dus als je nog tips hebt??????

Ik ga nu stoppen, want Justin ligt nu op bed en kan ik nog mooi even wat in huis doen. Sander is een grote hulp en wil heel graag helpen bij wat ik doe.   Dus dat is wel handig. Heeft jou zoontje dat ook?

Groetjes Renate
 
Hoi Renate,

Ben aan het proberen om eerst zonder luier op de wc te laten gaan. 20 tellen, en dan natuurlijk niet goed tellen. Krijg op m'n kop: mama dat is niet goed geteld. Dan weer de luier aan. Misschien dat het op deze manier gaat werken.

Probeer de dentinox eens op een wattip te doen en dan in het mondje te smeren.

Pffff wat een weekend. Kind ziek geworden. Zaterdagmorgen nog fris en vrolijk en 's middags met verhoging op de bank. Au keeltje mama. Steekt z'n vinger in z'n keel om de zere plek aan te wijzen. Bleef gelukkig alleen bij kokhalzen.
Met paracetamol gaan slapen. Om 2 uur wakker, in bed geplast. Bed verschoont, kind verschoont en weer gaan slapen.
Om 6 uur was hij al wakker en wilde om 7 uur een boterham. We hebben de gewoonte om elke zondagmorgen in bed te ontbijten. Heel gezellig, behalve de kruimels (die nemen we op de koop toe). We eten croissantjes, toast, vers sinasappelsap, thee en voor mama een gekookt eitje. De heren lusten geen ei.
Na een halve croissant (met chocopasta) en een beker thee met melk komt alles er uit. Tweede bed verschonen, kind weer verschonen en je gelooft het of niet. Meneer gaat weer lekker in bed zitten en eet vrolijk verder, ggrrrr...
De verdere ochtend gaat het goed geen koorts, maar in de loop van de middag weer verhoging. Ik geef vloeibare paracetamol (bananensmaak) en heb ook een drankje voor verzachting van de keel. Het laatste drankje is favoriet, lekker zacht mama, die andere roze is hard voor mijn keeltje. En de hele dag mama dit, mama dat. Even een break voor mama, hij zit nu lekker sesamstraat te kijken en gaat er vroeg in.
Morgen zijn we lekker vrij. Normaal gaan we altijd elke maandagmorgen naar peuterzwemmen, maar dat lijkt me op dit moment geen goed idee. Maar we zien het morgenochtend wel verder.

Heb jij je kindje al opgegeven voor de basisschool? En al een intake gesprek gehad?
We hebben 3 juni een intake gesprek. Had vorig jaar al gebeld, maar ik was veeeeeel te vroeg. We hebben keus uit vele scholen. Maar 2 zijn favoriet. De ene is een kleine school met 3 gecombineerde groepen 1/2. De andere is een grote school met al 9 groepen 1. Naar de laatste school gaan de meeste kinderen uit de buurt. Vindt het moeilijk hoor. De laatste school doet veel leuke dingen (toneel, projecten door de hele school bijv. project water alle groepen doen op hun eigen manier iets van groep 1 t/m 8) De andere school is naar wat ik gehoord heb heel prestatie gericht.
Als je al ingeschreven hebt waar heb je dan naar gekeken en welke vragen heb je gesteld.

Kind is als een blok in slaap gevallen voor de tv, zittend in z'n stoeltje. Wordt straks natuurlijk een drama als hij naar bed moet.

Groetjes van Ingrid
 

Hoi Ingrid,

Zooo....hier ben ik ook weer even.   Is nu alles weer goed met je kindje? Vervelend he?als die kleintjes zo ziek zijn. De laatste keer dat Sander ziek was, was ik zelf ook ziek. Sta je daar zelf misselijk en duizelig bedden te verschonen. Maar ik hoop dat het bij jullie nu weer helemaal over is.

Toevallig hebben wij binnenkort een afspraak om de school te bekijken waar Sander waarschijnlijk heengaat. Wel moeilijk hoor...... Hier hebben we 2 scholen waar we uit kunnen kiezen. De ene is een openbare school en de andere een christelijke. Hier in de straat  gaan alle kindjes naar de christelijke school. We wonen achteraf en dus niet dicht bij school,   dan leek het ons wel handig dat Sander naar de zelfde school als de anderen gaat.   En daar komt nog bij dat ik van de openbareschool niet zo goede dingen heb gehoord. Maar het blijft moeilijk, want het is wel een keuze die je voor lange tijd maakt. Daarom vind ik het wel belangrijk dat we er eerst even heengaan om te praten en te kijken.   Vragen die ik zowiezo nog wel wil stellen zijn:
* Hoe de kinderen begeleid worden als blijkt dat ze moeilijk kunnen leren
* Welke opleiding de meeste kinderen gaan doen die daar van school afgaan
* Wat ze van onze kleintjes verwachten qua aan/uit kleden als ze gaan sporten   begeleiding naar toilet enz.......
* Omdat het een christelijke school is, wat ze er allemaal aan het geloof doen. (vind het ook wel goed dat ze een beetje leren wat dat is)
En verder weet ik het eigenlijk nog allemaal niet. Misschien heb jij nog tips voor mij??

Voor de rest gaat het hier allemaal zijn gangetje en heb ik nu ff niet zoveel nieuws te melden. Ik ga nog ff tv kijken (looking-good komt er zo op en dat vind ik altijd wel ff leuk om te kijken)

Groetjes Renate
 
Hallo Renate,

Dat is al weer even geleden dat ik geschreven heb. Lars is behoorlijk ziek geweest. Hij heeft op het kdv een kindje met een koortslip een kusje gegeven en is daardoor besmet. Hij kreeg de uitslag niet uitwendig, maar in z'n mond. Dat was heel pijnlijk. Op z'n tong en aan de binnenkant van z'n wang en lippen zaten blaartjes. Tot maandag had hij nog verhoging/koorts. Dinsdag wel naar het kdv gegaan, maar 's middags werd ik gebeld. Geprobeerd direct een afspraak bij de ha te maken, maar praktijk was gesloten. Woensdagmorgen konden we terecht. We hebben een leuke ha, met een zoontje van 2,5 jaar, die ook last heeft van koortslippen. Blijkt dat 90% van de mensen het virus bij zich draagt. Toen Lars baby was lette ik er altijd op, maar nu in een onbewaakt ogenblik, bij het afscheid nemen op het kdv  vrijdagmiddag toch gebeurt. Domme moeder, let dan ook op!!
Het gaat nu weer goed, de blaartjes zijn verdwenen, alleen z'n tandvlees bloed nog een beetje als we poetsen.
Wat de vragen voor de nieuwe school betreft: ik zou dezelfde vragen stellen.
Heb je via de gemeente ook een schoolgids ontvangen (is al weer een poosje gelden), daar staan ook vragen in die je zou kunnen stellen.
Je schreef dat jullie niet dicht bij de school wonen. Blijft Sander dan tussen de middag op school eten. Hoe is dat bij jullie geregeld? En naschoolse opvang?
Op dit moment heb ik geen werk, maar dat kan volgende week weer anders zijn. Ik werk veel via uitzendbureaus. Heb wel naschoolse opvang aangevraagd, maar hoe de werksituatie in oktober is weet ik dus nog niet. Kan het altijd weer opzeggen. De kinderen in groep 1 zijn hier woensdagmiddag en vrijdag de hele dag vrij. In groep 2 woensdagmiddag en vrijdag om de week.

Het regent hier bakken uit de hemel, straks naar peuterzwemmen. Lars vindt dat geweldig.
Heb je nog plannen voor koninginnedag?
Dat was het weer tot de volgende keer.
Ingrid
 
Terug
Bovenaan